Затверджено на засіданні Комітету
3 лютого 2016 року (Протокол № 44)
З В І Т
про роботу Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України за період третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання
(вересень 2015 року – лютий 2016 року )
Згідно із затвердженим планом роботи на третю сесію Верховної Ради України восьмого скликання, відповідно до положень статті 89 Конституції України, статті 1 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітетом здійснювалася законопроектна робота, підготовка і попередній розгляд питань, віднесених до його повноважень.
Протягом звітного періоду проведено 12 засідань Комітету. На засіданнях було розглянуто 64 питання порядку денного, із них: 21 проект закону України, 7 проектів постанов Верховної Ради України та 36 питань, що належать до предмета відання Комітету.
Верховною Радою України за цей період було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» щодо доступу засобів масової інформації до засідань комітетів Верховної Ради України» (№873-VIII від 09.12.2015), Закон України «Про внесення змін до статті 149 Регламенту Верховної Ради України» (№ 948-VIII від 28.01.2016), а також в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо оптимізації законодавчого процесу)» (реєстр. № 3207), щодо якого Комітет було визначено головним та 15 постанов Верховної Ради України з питань, що належать до предмета відання Комітету.
За період третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання загальний документообіг Комітету складав 1238 документів. За даними реєстрації вхідної кореспонденції до Комітету надійшло 803 документи: проекти законодавчих актів, де Комітет є головним - 71, з них 50 проектів постанов та 21 проект закону, висновки, пропозиції, листи до них – 98; інформаційно-довідкові документи - 31; звернення громадян – 101; листування з народними депутатами України - 97; листування з місцевими радами та їх виконавчими органами, райдержадміністраціями, організаціями та установами - 58; листування з підрозділами Апарату Верховної Ради України, Кабінетом Міністрів України, Адміністрацією Президента України, міністерствами, державними комітетами – 268; листування з Головою Верховної Ради України – 29; проекти законодавчих актів на відповідність вимогам Регламенту Верховної Ради України – 31.
На виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13.01.2011 із змінами, Розпорядження Голови Верховної Ради України від 11.05.2011№ 393 «Про забезпечення виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» в Апараті Верховної Ради України» в Комітеті було розглянуто та надано відповіді на 8 запитів на інформацію.
I. Законопроектна діяльність з питань, де Комітет було визначено головним
Комітетом здійснювалася підготовка проектів законів, постанов та інших актів на розгляд Верховної Ради України протягом третьої сесії і на засіданнях Комітету було розглянуто:
1. Проекти законів України про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України.
На засіданнях Комітету протягом третьої сесії було розглянуто 11 законопроектів з пропозиціями щодо внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (законопроекти з реєстр. №№ 2169, 2359, 2915, 2046а, 2057а, 2277а, 2431а, 3182, 3182-1, 3207, 3208, 3812).
Зокрема, пропозиції до Регламенту Верховної Ради України, внесені суб’єктами права законодавчої ініціативи, стосувались: внесення змін до процедури розгляду проекту Закону України про Державний бюджет України у другому читанні (реєстр. №2169); уточнення норм, відповідно до яких закони, постанови та інші акти Верховної Ради України визнаються такими, що втратили чинність (реєстр. № 2359); організації роботи Верховної Ради України (реєстр. № 2915); удосконалення механізму наближення законодавства України до права ЄС (реєстр. № 2046а); надання права уповноваженим народними депутатами України особам представляти законопроекти під час їх розгляду у комітетах Верховної Ради України (реєстр. № 2057а); втрати чинності Регламенту Верховної Ради України (реєстр. № 2277а); права законодавчої ініціативи народних депутатів України (реєстр. № 2431а); розміщення тексту депутатського запиту та відповідей на нього (реєстр. № 3182, 3182-1); оптимізації законодавчого процесу (реєстр. № 3207); удосконалення порядку надання згоди на затримання та арешт суддів (реєстр. № 3208); вдосконалення положень Регламенту Верховної Ради України стосовно процедурних питань внесення змін до Конституції України (№3812).
За результатами розгляду Верховною Радою України 26 листопада 2015 року за основу прийнято проект Закону України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо оптимізації законодавчого процесу)» (реєстр. № 3207). Наразі, Комітетом опрацьовано 57 пропозицій до цього законопроекту та підготовлено порівняльну таблицю до другого читання.
Також, Комітетом опрацьовано пропозиції, які надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроектів «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України» (реєстр. № 1591) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо накладення стягнення на народного депутата України за порушення вимог щодо особистого голосування)» (реєстр. № 1895), які 17.06.2015 прийняті Верховною Радою України в першому читанні. Підготовлено порівняльні таблиці до цих законопроектів до другого читання.
28 січня 2016 року прийнято Закон України «Про внесення змін до статті 149 Регламенту Верховної Ради України» (№ 948-VIII).
2. Проекти законів України про внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України».
Упродовж третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання опрацьовано та розглянуто Комітетом 3 законопроекти щодо яких Комітет визначено головним, а саме: реєстр. №№ 2539а, 2647, 2647-1. Законодавчі пропозиції стосувалися змін до Закону України «Про статус народного депутата України» в частині обмеження розміру заробітної плати народних депутатів України; розширення поняття «депутатське звернення». Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити законопроекти №№ 2647, 2647-1 за наслідками їх розгляду в першому читанні. Щодо законопроекту реєстр. № 2539а - Комітет рекомендував Верховній Раді України прийняти його за основу.
Крім цього, Комітетом на засіданні Комітету 7 жовтня 2015 року розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про запобігання корупції» (реєстр. № 2494а), в якому серед іншого пропонуються зміни до Закону України «Про статус народного депутата України», зокрема до статті 24 (якою визначено обов’язки народного депутата України) та статті 25 (декларування майнового стану, доходів, витрат і зобов’язань фінансового характеру народного депутата України).
Також розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо надання права народному депутату України на отримання інформації та ознайомлення з матеріалами справи на стадії досудового слідства)» (реєстр. № 2520а), положеннями якого пропонується надати можливість народному депутату України направляти до органів і посадових осіб, що здійснюють функції дізнання і досудового слідства депутатське звернення з вимогою надати інформацію, що стосується конкретної кримінальної справи, а також ознайомлюватись із матеріалами справи.
3. Проекти законів України про внесення змін до Закону України «Про комітети Верховної Ради України».
На виконання вимоги пункту 2 Постанови Верховної Ради України від 13 травня 2015 року «Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» щодо доступу засобів масової інформації до засідань комітетів Верховної Ради України» (реєстр. №1228), в якому доручено Комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні, Комітетом на засіданні Комітету 16.09.2015 розглянуті пропозиції та поправки народних депутатів України Гуляєва В.О., Вознюк Ю.В., Кишкаря П.М., Купрієнка О.В., Ленського О.О., Пинзеника П.В., Сюмар В.П., Томенка М.В., Шиньковича А.В. та прийнято рішення внести на розгляд Верховної Ради України підготовлену до другого читання порівняльну таблицю до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» щодо доступу засобів масової інформації до засідань комітетів Верховної Ради України» і рекомендувати прийняти його в другому читанні та в цілому.
Також Комітетом було розглянуто і взято до відома зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України до проекту Закону України «Про комітети Верховної Ради України» щодо доступу засобів масової інформації до засідань комітетів Верховної Ради України» (реєстр. № 1228), підготовленого Комітетом до розгляду Верховною Радою України у другому читанні.
Верховною Радою України 9 грудня 2015 року за результатами розгляду даного законопроекту в другому читанні прийнято його в цілому та 15 грудня 2015 року Закон підписано Головою Верховної Ради України, а 28 грудня 2015 року – Президентом України (№ 873-VIII від 09.12.2015).
4. Проекти постанов Верховної Ради України про зміни в складі комітетів Верховної Ради України.
Протягом третьої сесії Комітетом були розглянуті та підтримані Верховною Радою України заяви народних депутатів України:
Луценко І.С. - про обрання її членом Комітету з питань податкової та митної політики, увільнивши від обов’язків члена Комітету з закордонних справах (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3115);
Найєма Мустафи-Масі про обрання його членом Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань європейської інтеграції (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3117);
Немировського А.В. про обрання його членом Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3121);
Севрюкова В.В. про обрання його членом Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3255);
Шверка Г.А. про обрання його членом Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3256);
Кишкаря П.М. про обрання його членом Комітету з питань національної безпеки і оборони, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3257);
Мельничука С.П. про обрання його членом Комітету з питань охорони здоров’я (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3258);
Корчика В.А. про обрання його членом Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань транспорту (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 3523).
Заява народного депутата України Березенка С.І. про обрання його членом Комітету з питань охорони здоров’я розглянута і підтримана Комітетом та Верховною Радою України (Постанова Верховної Ради України від 12 листопада 2015 року № 789-VIII).
Також Комітетом були розглянуті заяви народних депутатів України – членів депутатської фракції Радикальної партії Олега Ляшка, Галасюка В.В., Рибалки С.В., Скуратовського С.І. про відкликання їх з посад голів відповідних комітетів Верховної Ради України, і прийнято рішення внести народними депутатами України – членами Комітету на розгляд Верховної Ради України відповідні проекти постанов та рекомендувати Верховній Раді України визначитись шляхом голосування щодо відкликання з посади голови Комітету з питань промислової політики та підприємництва Галасюка В.В. (проект Постанови Верховної Ради України (реєстр. № 3118); Рибалки С.В. – з посади голови Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності (проект Постанови Верховної Ради України (реєстр. № 3119); Скуратовського С.І. – з посади голови Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства (проект Постанови Верховної Ради України (реєстр. № 3120).
Крім цього, Комітетом розглянуті проекти постанов Верховної Ради України «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України восьмого скликання та обрання голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації», внесені народним депутатом України Березюком О.Р., в яких запропоновано:
- відкликати Кривенка В.М. з посади заступника голови Комітету з питань бюджету, на підставі рішення Фракції Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" від 31 серпня 2015 року, та обрати народного депутата України Маркевича Я.В., заступником голови Комітету з питань бюджету, увільнивши його від обов’язків члена цього Комітету (реєстр. № 3022).
- обрати народного депутата України Войціцьку В.М. на посаду голови Комітету у закордонних справах, увільнивши її від обов’язків секретаря Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки (реєстр. № 3244).
З огляду на те, що зазначені проекти постанов не узгоджуються з положеннями статті 7 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статті 83 Регламенту Верховної Ради України, Комітетом прийнято рішення звернутись до Голови Верховної Ради України, відповідно до частини першої, пункту 2 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України, з пропозицією повернути дані проекти суб’єктам права законодавчої ініціативи без їх розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України.
5. Питання про дострокове припинення повноважень народного депутата України.
Комітетом були розглянуті та підтримані Верховною Радою України заяви народних депутатів України про складення депутатських повноважень, а саме:
Огнєвіч З.Л. за особистою заявою (Постанова Верховної Ради України № 893-VIII від 22.12.2015);
Мартиненка М.В. за особистою заявою (Постанова Верховної Ради України № 894-VIII від 22.12.2015);
Філатова Б.А. у зв’язку з обранням його міським головою Дніпропетровська (Постанова Верховної Ради України від 24.12.2015 );
Атрошенка В.А. за особистою заявою (Постанова Верховної Ради України від 28.01.2016).
Розгляд проекту Постанови Верховної Ради України (реєстр. № 3521) про дострокове припинення повноважень народного депутата України Атрошенка В.А. у зв’язку з обранням Чернігівським міським головою, Верховною Радою України відкладено 26.11.2015.
6. Про календарний план проведення третьої та четвертої сесій Верховної Ради України восьмого скликання.
Постановою Верховної Ради України № 719-VIII від 06.10.2015 було внесено зміни до календарного плану проведення третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 16 липня 2015 року № 625-VIII, щодо роботи Верховної Ради України в жовтні 2015 року, передбачивши з 12 по 16 жовтня - роботу в комітетах, комісіях, фракціях і групах.
Крім цього, на засіданні Комітету 23 грудня 2015 року було розглянуто проект Постанови Верховної Ради України «Про внесення змін до календарного плану проведення третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» (№3656 від 16.12.2015), який 24 грудня 2015 року було розглянуто Верховною Радою України і прийнято Постанову Верховної Ради України (№ 907 – VIII).
Згідно із зазначеною Постановою Верховної Ради України строк проведення третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання було продовжено до 2 лютого 2015 року, при цьому передбачено тиждень з 11 по 15 січня - роботу в комітетах, комісіях, фракціях і групах; тиждень з 18 по 22 січня - роботу з виборцями; тиждень з 25 по 29 січня: 25 січня - засідання Погоджувальної ради; 26 січня - пленарні засідання; 27 січня - пленарне засідання, робота в комітетах, комісіях, фракціях і групах; 28 січня - пленарні засідання; 29 січня - годину запитань до Уряду, пленарне засідання, і встановлено, що з метою вирішення питань, пов’язаних із ситуацією в Україні, та необхідністю прийняття у зв’язку з цим Верховною Радою України відповідних рішень, пленарні засідання Верховної Ради України скликаються у разі необхідності Головою Верховної Ради України.
Відповідно до положень частини першої статті 83 Конституції України, статті 10, частин першої та сьомої статті 19 Регламенту Верховної Ради України у Комітеті було підготовлено проект календарного плану проведення четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (реєстр. № 3711від 23.12.2015) та 28 січня 2016 року Верховною Радою України було прийнято Постанову Верховної Ради України «Про календарний план проведення четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» (№ 951 – VIII).
II. Розгляд у Комітеті проектів законів, постанов та інших актів Верховної Ради України, звернень, які надходили для подання пропозицій:
1. Проекти постанов Верховної Ради України про утворення тимчасових слідчих комісій.
У Комітеті підготовлено до попереднього розгляду низку проектів постанов Верховної Ради України (реєстр. №№ 2131, 2552, 2597, 1299, 2071а, 2433а, 3051, 3055, 3063, 3098, 3318, 3333, 3399, 3455) щодо утворення тимчасових слідчих та спеціальних комісій. Більшість з цих проектів було зареєстровано з порушенням вимог статей 85, 87 Регламенту Верховної Ради України, а саме: не дотримано принцип пропорційного представництва депутатських фракцій (депутатських груп) у складі комісій, не додано погодження депутатських фракцій (депутатських груп) щодо кількісного і персонального складу комісії та пропозицій щодо кандидатур на посади заступників голів комісій або загалом персонального складу.
Верховною Радою України 26 листопада 2015 року утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань перевірки фактів порушень під час проведення повторного голосування на виборах Криворізького міського голови 15 листопада 2015 року (Постанова Верховної Ради України № 849-VIII).
Також до розгляду Комітетом підготовлено проект Постанови Верховної Ради України «Про внесення змін до деяких постанов Верховної Ради України щодо створення Спеціальної комісії Верховної Ради України з питань очищення влади та державної служби», внесений народними депутатами України Дерев`янком Ю.Б. та іншими (всього 13 підписів) (реєстр. № 3158), який не узгоджується з положеннями Конституції України та оформлено без дотримання вимог Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Регламенту Верховної Ради України та за висновком Комітету з питань правової політики та правосуддя від 09.12.2015 даний проект Постанови суперечить положенням Конституції України.
2. Проекти законів України та проекти постанов Верховної Ради України на відповідність вимогам Регламенту Верховної Ради України.
За дорученням Голови Верховної Ради України Гройсмана В.Б. для попереднього розгляду і підготовки експертних висновків на відповідність оформлення та реєстрації вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів до Комітету надійшло 28 законопроектів і проектів інших актів, з яких: 23 проекти законів, 5 проектів постанов Верховної Ради України, що були внесені суб’єктами права законодавчої ініціативи до Верховної Ради України: народними депутатами України – 22, Кабінетом Міністрів України – 6.
Відповідно до плану роботи, затвердженого Комітетом, на виконання вимог статті 93 Регламенту Верховної Ради України на засіданнях Комітету було розглянуто 7 проектів законів Верховної Ради України: реєстр. №№ 2494а, 2430, 2430-1, 2820, 3109, 2219а, 2520а.
3. Інші проекти правових актів, які надійшли до Комітету для розгляду і подання пропозицій, а також звернення щодо надання роз’яснень про застосування законів України.
На виконання доручень Голови Верховної Ради України для опрацювання надійшли та були розглянуті на засіданнях Комітету:
- проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо звернення громадян з електронною пропозицією законопроекту через офіційний веб-сайт Президента України), внесений народним депутатом України Фельдманом О.Б. (реєстр. № 3109 від 16.09.2015);
- проект Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України (щодо забезпечення кваліфікаційного оцінювання суддів які обираються на посаду судді безстроково)», внесений народними депутатами України Ємцем Л.О., Сироїд О.І. та іншими (реєстр. № 2219а від 02.07.2015);
- питання про звернення народного депутата України Кривошеї Г.Г. щодо проектів законів України «Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення законодавства у відповідність до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту», внесеного народними депутатами України Богомолець О.В., Гопко Г.М., Мусієм О.С., Луценком І.В., Корчинською О.А. (реєстр. № 2430 від 19.03.2015), «Про внесення змін до деяких законів України щодо виконання зобов'язань України за Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами (стосовно виробництва, презентації та реалізації тютюнових виробів, їх реклами і спонсорства)», внесеного народними депутатами України Кривошеєю Г.Г., Сташуком В.В., Козирем Б.Ю. (реєстр. № 2430-1від 03.04.2015), «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну», внесеного народним депутатом України Богомолець О.В. та іншими народними депутатами України (реєстр. № 2820 від 13.05.2015);
- звернення до Комітету народного депутата України Ар’єва В.І. стосовно розгляду питання його присутності на пленарному засіданні Верховної Ради України 9 жовтня 2015 року.
Крім цього, було розглянуто проект Постанови Верховної Ради України «Про скасування рішення Верховної Ради України від 12 листопада 2015 року про прийняття за основу та в цілому як закон проекту Закону України про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу)» (реєстр. № 3442-П від 13.11.2015). Оскільки на момент розгляду зазначеного проекту Постанови цей Закон України було підписано Президентом України, Комітетом було надано відповідь ініціаторам внесення проекту та поінформовано Голову Верховної Ради України.
Також на засіданнях Комітету протягом третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання розглядалися питання щодо аналізу практики застосування законодавчих актів, зокрема, положень статті 92 Регламенту Верховної Ради України при реєстрації Апаратом Верховної Ради України законопроектів, проектів інших актів. Так, на засіданні Комітету 11 листопада 2015 року за результатами обговорення народними депутатами України – членами Комітету відповідної Інформації було доручено заступнику голови Комітету Купрієнку О.В. в робочому порядку провести консультації з Керівником Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України Теплюком М.О. стосовно можливості законодавчого врегулювання питання щодо суб’єкта визначення альтернативності законопроекту, який вноситься на реєстрацію до Верховної Ради України, та, керуючись положеннями статей 24 та 50 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», підготувати на засідання Комітету проект рекомендацій Комітету з урахуванням відповідних пропозицій.
На засіданні Комітету 17 вересня 2015 року на звернення депутатської фракції ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА» розглянуто питання про порядок розміщення позафракційних народних депутатів України в залі засідань Верховної Ради України.
На засіданні Комітету 7 жовтня 2015 року було розглянуто питання про звернення Ляшка О.В. народного депутата України – Голови депутатської фракції Радикальної партії Олега Ляшка №04-05/04-220(233347) від 22 вересня 2015 року "про роз’яснення наявності порушень в діях Голови Верховної Ради України Гройсмана Володимира Борисовича Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", що мали місце 17.09.2015 року під час пленарного засідання Верховної Ради України при розгляді подання Генерального прокурора України про притягнення до кримінальної відповідальності, затримання та арешт народного депутата України Мосійчука Ігоря Володимировича".
За дорученням Голови Верховної Ради України Гройсмана В.Б. від 09.10.2015 Комітет на засіданні 25.11.2015 розглянув лист Президента України Порошенка П.О. стосовно електронної петиції Кондратьєва Олексія Станіславовича № 22/000066-еп, автором якої було запропоновано запровадити у Верховній Раді України «електронну систему голосування з відбитком пальців», яка спрямована на унеможливлення «голосування за неприсутніх депутатів», та прийняв рішення про створення робочої групи для вивчення питання можливості, доцільності та ефективності впровадження електронної системи підрахунку голосів, що працюватиме методом ідентифікації відбитків пальців, до складу якої включив (за попереднім погодженням) представників Міністерства фінансів України, Інституту проблем математичних машин і систем Національної академії наук України, Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, а також керівника Управління комп’ютеризованих систем Апарату Верховної Ради України.
На засіданнях Комітету в період третьої сесії восьмого скликання двічі розглядались питання дотримання народними депутатами України дисципліни та норм депутатської етики: щодо дій, вчинених народним депутатом України Барною О.С. в залі засідань Верховної Ради України 11 грудня 2015 року (засідання Комітету 11 грудня 2015 року), про дії, вчинені 22 грудня 2015 року народним депутатом України Соболєвим Є.В. у будинку Верховної Ради України (вул. Грушевського, 5), а також групою осіб, які перебували на балконі залу засідань Верховної Ради України (засідання Комітету 23 грудня 2015 року).
Комітетом 22 грудня 2015 року розглянуті подання, підтримані та внесені до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Шокіним В.М. від 3 грудня 2015 року, «Про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Клюєва Сергія Петровича», «Про надання згоди на затримання народного депутата України Клюєва Сергія Петровича», «Про надання згоди на обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою народному депутату України Клюєву Сергію Петровичу» (№ 15/2-32793-14) та ухвалені висновки щодо цих подань.
Зокрема, Комітет вважає, що подання, підтримане та внесене до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Шокіним В.М. від 3 грудня 2015 року, «Про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Клюєва Сергія Петровича» (№15/2-32793-14), не потребує повторного розгляду та прийняття рішення Верховною Радою України щодо надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Клюєва С.П., оскільки 3 червня 2015 року Верховною Радою України було прийнято Постанову Верховної Ради України «Про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Клюєва С.П.» (№ 503-VIII) (в якій не зазначено конкретну дату подання Генерального прокурора України, та номер під яким внесено кримінальне провадження до Єдиного реєстру досудових розслідувань), а відповідно до частини восьмої статті 221 Регламенту Верховної Ради України рішення Верховною Радою України про надання згоди, зокрема, на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України не переглядаються.
Стосовно подань «Про надання згоди на затримання народного депутата України Клюєва Сергія Петровича», «Про надання згоди на обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою народному депутату України Клюєву Сергію Петровичу», то враховуючи те, що положення статті 220 Регламенту Верховної Ради України не передбачають повноваження Комітету встановлювати наявність вини народного депутата України, а рішення про, зокрема, надання згоди на затримання та арешт народного депутата України Клюєва С.П., згідно з частиною третьою статті 80 Конституції України, частиною другою статті 482 КПК України, частиною першою статті 27 Закону України «Про статус народного депутата України», частиною першою статті 218 Регламенту Верховної Ради України приймає Верховна Рада України, Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України визначитись шляхом голосування.
28 січня 2016 року Верховною Радою України прийнято постанови Верховної Ради України «Про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Клюєва С.П.» (№959-VIII), «Про надання згоди на затримання народного депутата України Клюєва С.П.» (№960-VIII), «Про надання згоди на арешт народного депутата України Клюєва С.П.» (№961-VIII).
За дорученням Голови Верховної Ради України Гройсмана В.Б. опрацьовано та підготовлено проекти відповідей на листи та звернення народних депутатів України Руденка Б.М., Міщенка С.Г., Сотник О.С., Князевича Р.П., Рабіновича В.З., Лаврика О.В., Бойка Ю.А., Ляшка О.В., Глави Адміністрації Президента України Ложкіна Б.Є. тощо.
III. У порядку аналізу практики застосування законодавчих актів та контролю за виконанням власних рішень, Комітетом розглядалися такі питання:
1. Щодо забезпечення діяльності Верховної Ради України та народних депутатів України.
На контролі в Комітеті перебуває питання забезпечення діяльності народних депутатів України та Верховної Ради України в цілому.
Так, на засіданнях Комітету 4, 11 листопада 2015 року були розглянуті питання щодо пропозицій Апарату Верховної Ради України до кошторису Верховної Ради України на 2016 рік, щодо проекту кошторису Верховної Ради України на 2016 рік.
Проект кошторису Верховної Ради України на 2016 рік було доопрацьовано Апаратом Верховної Ради України спільно з народними депутатами України – членами Комітету, які в свою чергу внесли на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про кошторис Верховної Ради України на 2016 рік» (реєстр. № 3530 від 26.11.2015).
Також Комітетом розглядалися питання - щодо нарахування виплат народним депутатам України, зокрема, відповідно до листа Керівника Апарату Верховної Ради України від 13 серпня 2015 року (№ 15/11-1212 (204165) на засіданні Комітету 16 вересня 2015 року було розглянуто питання щодо нарахування коштів на виконання депутатських повноважень народному депутату України Клюєву С.П.; відповідно до листа першого заступника Керівника Апарату Верховної Ради України Слишинського В.І. від 19.11.2015 (лист № 15/11-1703 (288040) на засіданні Комітету 25 листопада 2015 року розглянуто питання щодо використання економії коштів, що утворилася за КПКВ 0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України»; згідно з дорученням Голови Верховної Ради України Гройсмана В.Б., відповідно до листа Керівника Апарату Верховної Ради України та листа Керуючого справами Кістіона В.Є. щодо розгляду пропозицій банківських установ про надання окремих банківських послуг.
2. Про підсумки розгляду в Комітеті звернень державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, народних депутатів України та громадян України.
За період третьої сесії восьмого скликання Верховної Ради України у Комітеті були розглянуті звернення, які були надіслані на розгляд за дорученням Голови Верховної Ради України, а також надійшли від громадян України, народних депутатів України, державних органів, органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян безпосередньо до Комітету.
Основним змістом звернень були питання щодо застосування окремих положень Закону України «Про статус народного депутата України», дотримання дисципліни та норм етики на пленарних засіданнях Верховної Ради України, обов’язку народного депутата України бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради України та її органів, надання народними депутатами України відповідей на звернення громадян, проведення особистих прийомів головами комітетів Верховної Ради України та головами депутатських фракцій (депутатських груп) тощо.
25 грудня 2015 року Заступником голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України Арешонковим В.Ю. та Секретарем Комітету Лубінцем Д.В. проведено особистий прийом громадян, який відбувся у приймальні Верховної Ради України, згідно з графіком особистого прийому громадян у період роботи третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання, затвердженим Головою Верховної Ради України. Відвідувачам було надано роз’яснення та відповіді на порушені ними питання, зокрема, дисципліни та етики народних депутатів України, окремих питань організації особистих прийомів у Верховній Раді України головами комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України, захисту майнових та виборчих прав громадян тощо.
IV. Заходи проведені за участі Комітету
7 жовтня 2015 року під егідою Комітету в Інституті законодавства Верховної Ради України проведено семінар «Парламент і суспільство: ефективна взаємодія, ефективне законодавство», яким започатковано співробітництво Інституту законодавства з Представництвом фонду Фрідріха Науманна за Свободу з питань подальшого підвищення рівня професіоналізму в українському парламенті, удосконалення законодавчого процесу з використанням досвіду роботи Німецького Бундестагу.
Захід проведено за участі, зокрема, першого заступника Голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України Пинзеника П.В., директора Інституту законодавства Верховної Ради України, члена-кореспондента Національної Академії наук Копиленка О.Л., Керівника Представництва фонду Фрідріха Науманна за Свободу в Україні Космель Міріам.
9 грудня 2015 року в конференц-залі по вул. Грушевського, 5, відбувся семінар на тему: «Ефективний парламент: міжнародний досвід. Проблемні аспекти та шляхи вдосконалення діяльності народних депутатів України», організований спільно з Інститутом законодавства Верховної Ради України за підтримки представництва Фонду Фрідріха Науманна за Свободу в Україні.
Семінар проведено за участі першого заступника голови Комітету Пинзеника П.В. та членів Комітету, заступника Керівника Апарату Верховної Ради України Бондаренка В.В., директора Інституту законодавства Верховної Ради України, члена-кореспондента Національної Академії Наук України Копиленка О.Л., керівника представництва Фонду Фрідріха Науманна за Свободу в Україні Міріам Космель та експерта Фонду Манфреда Ріхтера, народних депутатів України, помічників-консультантів народних депутатів України, представників Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України, працівників секретаріатів комітетів і депутатських фракцій, груп, працівників Апарату Верховної Ради України та Інституту законодавства Верховної Ради України.
17 грудня 2015 року, за підтримки Комітету, програмою USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво» було проведено круглий стіл «Професійні та етичні стандарти парламентаріїв: розробка та імплементація Кодексу парламентської етики», на якому були представлені загальні дослідження професійних та етичних стандартів, кодексів поведінки для парламентаріїв, а також обговорені проблеми депутатської етики в суспільних оцінках. В роботі круглого столу взяли участь представники міжнародних і вітчизняних Програм, експерти, працівники Апарату Верховної Ради України, помічники-консультанти народних депутатів України
25 грудня 2015 року в Комітеті, за пропозицією Лабораторії законодавчих ініціатив в рамках реалізації Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», проведено круглий стіл на тему: «Зміни до Регламенту Верховної Ради України: вдосконалення правового регулювання парламентських процедур».