РОЗ’ЯСНЕННЯ

Про застосування окремих положень Закону України

«Про статус народного депутата України» щодо порядку відображення інформації про видатки, пов’язані з депутатською діяльністю

 (ухвалене на засіданні Комітету 17 травня 2017 року)

 

 

 

На засіданні Комітету 17 травня 2017 року (протокол № 79) розглянуто депутатське звернення народного депутата України Гончаренка О.О. (від 16.05.2017 № 104/3-166 (реєстр. № 114399) про надання роз’яснення Комітету щодо віднесення до доходів народного депутата України коштів, отриманих народним депутатом України для компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, та внесення відомостей про ці виплати до декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Із зазначених питань до Комітету зверталися також інші народні депутати України.

Комітет зазначив, що відповідно до пункту 6 частини першої статті 13, частини першої статті 17, частини третьої статті 21, статті 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Постанови Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» в порядку аналізу практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами Конституції та законів України з питань, віднесених до предмета відання, Комітет має право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України.

Звернення народного депутата України Гончаренка О.О. та інших народних депутатів України з питання необхідності відображення ними у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – декларація), коштів, отриманих для компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера та витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, викликані відсутністю в законодавстві норм щодо порядку відображення таких відомостей в деклараціях, а також відсутністю офіційного нормативного документу Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК), що містить роз’яснення з питань внесення до декларацій таких відомостей.

Народні депутати України відповідно до частини першої статті 78 Конституції України здійснюють свої повноваження на постійній основі, а їх статус визначається виключно законами України (пункт 21 частини першої статті 92 Конституції України).

Законом України, що визначає статус (права, обов’язки і відповідальність) народного депутата України, встановлює правові і соціальні гарантії здійснення народним депутатом України своїх депутатських повноважень є Закон України «Про статус народного депутата України».

Серед основних гарантій діяльності народних депутатів України (розділ ІV Закону України «Про статус народного депутата України») передбачено фінансування видатків, пов’язаних з депутатською діяльністю. Так, відповідно до частини четвертої статті 32 Закону України «Про статус народного депутата України» народному депутату України протягом всього строку виконання депутатських повноважень щомісячно відповідно до положень статей 23 і 35 цього Закону видаються кошти для компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, а також відшкодовуються витрати, пов'язані з виконанням депутатських повноважень, у розмірі місячної заробітної плати народного депутата України, що не підлягають оподаткуванню. При цьому кошти для відшкодування витрат на здійснення депутатських повноважень народний депутат України отримує з дня його обрання (частина четверта статті 33 Закону України «Про статус народного депутата України»).

Виходячи з положень статей 23, 32, 33, 35 Закону України «Про статус народного депутата України», право на отримання коштів для компенсації вартості проїзду та на відшкодування витрат, пов'язаних з виконанням депутатських повноважень, мають усі народні депутати України, а на отримання коштів для компенсації оренди житла або винайму готельного номера – народні депутати України, не забезпечені житлом у місті Києві, і місце їх проживання, відповідно до його реєстрації, знаходиться на відстані понад 30 км від меж міста Київ.

Таким чином народні депутати України отримують окрім заробітної плати – винагороди за виконану ними роботу, певні відшкодування, компенсації для покриття певних витрат відповідно до спеціального закону.

Відповідно статті 51 Бюджетного кодексу України  витрати на безоплатне або пільгове матеріальне і побутове забезпечення, на яке згідно із законодавством України мають право окремі категорії працівників бюджетних установ, здійснюються за рахунок бюджетних асигнувань на функціонування цих бюджетних установ. Власне положеннями статей 23, 35 Закону України «Про статус народного депутата України» встановлено, що кошти на проїзд народними депутатами України усіма видами транспорту, кошти на оренду житла або винайм готельного номера передбачаються у витратах на забезпечення діяльності Верховної Ради України.

Одночасно Комітет звертає увагу на те, що при опрацюванні проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України»(Закон України від 3 червня 2014 року № 1301-VII), Комітет попередньо звертався до Комітету з питань податкової та митної політики з проханням висловити правову позицію щодо належності передбачених статтями 23 і 35 Закону України «Про статус народного депутата України» виплат народним депутатам України до доходів відповідно до податкового законодавства.

За результатами вивчення порушеного питання Комітетом з питань податкової та митної політики висловлено згідно з нормами Податкового кодексу України (абзац перший підпункту 165.1.1 пункту 165.1 статті 165) позицію, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включаються, тобто не підлягають оподаткуванню, зокрема, суми компенсацій, які отримує платник податку з бюджетів згідно із законом. Відтак, виплати, передбачені частиною четвертою статті 32 Закону України «Про статус народного депутата України», не є доходами, і положення цієї частини, в якому зазначено, що кошти, які видаються народному депутату України для компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, а також для відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, не підлягають оподаткуванню, узгоджується з Податковим кодексом України.

Народні депутати України відповідно до положень Закону України «Про запобігання корупції» є особами, на яких поширюється дія вказаного Закону (підпункт «б» пункту 1 частини першої статті 3), є службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище (примітка до статті 50), та зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті НАЗК декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік за формою, що визначається НАЗК (стаття 45).

Рішенням НАЗК від 10.06.2016 № 3 «Про функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.07.2016 за № 959/29089 [1][1], було затверджено, зокрема, форму декларації, відповідно до якої в розділі 11 «Доходи у тому числі подарунки» декларації суб’єкт декларування повинен зазначити отриманий (нарахований) дохід упродовж звітного періоду. Доходи включають: заробітну плату (грошове забезпечення), отриману як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом, гонорари та інші виплати згідно з цивільно-правовими правочинами, дохід від зайняття підприємницькою або незалежною професійною діяльністю, дохід від надання майна в оренду, дивіденди, проценти, роялті, страхові виплати, благодійну допомогу, пенсію, спадщину, доходи від відчуження цінних паперів та корпоративних прав, подарунки та інші доходи. Під заробітною платою розуміється основна заробітна плата, а також будь-які заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) особі у зв'язку з відносинами трудового найму.

Відповідно до пункту 15 частини першої статті 11 Закону України «Про запобігання корупції» до повноважень НАЗК належить, зокрема, надання роз’яснень, методичної та консультаційної допомоги з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб.
У роз’ясненні щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю, затвердженому рішенням НАЗК від 11.08.2016 № 3 (із змінами, внесеними рішеннями Національного агентства від 06.09.2016 №189, від 30.09.2016 № 57, від 03.11.2016 № 106, від 13.01.2017 № 24, від 16.03.2017 № 85) наводяться відповіді  з найтиповіших питань, які виникають в частині відображення у деклараціях певних відомостей, а також перелік видів доходів, відомості про які мають включатися до декларації.

Наразі, зазначене роз’яснення не містить пояснень та відповідей, які б стосувалися виплат, передбачених Законом України «Про статус народного депутата України».

Одночасно Комітет зазначає, що положення статті 46 Закону України «Про запобігання корупції» переліку доходів, наведеного в рішенні НАЗК, не містять, а вказане роз’яснення не є офіційним документом, оскільки не зареєстроване Міністерством юстиції України, як того вимагає порядок державної реєстрації нормативно-правових актів. Зокрема, відповідно до Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 № 731 державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер (пункт 2); державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що, зокрема, мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт (підпункт «б» пункту 4).

До того ж офіційних роз’яснень щодо особливостей відображення народними депутатами України у деклараціях відомостей щодо отриманих сум компенсацій вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, витрат на здійснення депутатських повноважень, передбачених статтями 23, 32, 33, 35 Закону України «Про статус народного депутата України»), затверджених НАЗК і зареєстрованих Міністерством юстиції України немає.

У зв’язку з відсутністю законодавчого регулювання питань відображення в деклараціях виплат компенсаційного характеру, на які згідно із законодавством України мають право окремі категорії працівників бюджетних установ, та які здійснюються за рахунок бюджетних асигнувань на функціонування цих бюджетних установ, випадки незазначення народними депутатами України у деклараціях інформації щодо сум компенсацій вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, витрат на здійснення депутатських повноважень, не можуть вважатися такими, що підпадають під ознаки адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 18846 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Крім того, враховуючи особливості бюджетного законодавства, головному розпоряднику бюджетних коштів – Апарату Верховної Ради України встановлюються бюджетні асигнування, в межах яких беруться бюджетні зобов’язання і здійснюються відповідні платежі. Такі бюджетні асигнування затверджуються Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік. Видача народним депутатам України коштів для компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, а також відшкодування витрат, пов'язаних з виконанням депутатських повноважень, здійснюються в межах таких асигнувань і використовуються згідно з їх цільовим призначенням. До того ж, видатки на  виплату заробітної плати народним депутатам України та відшкодування витрат, передбачених статтями 23, 32 і 35 Закону України «Про статус народного депутата України», віднесені до різних кодів економічної класифікації видатків.

Кошти, які відшкодовуються народному депутату України на здійснення депутатських повноважень (статті 32, 33 Закону України «Про статус народного депутата України») відповідають розміру заробітної плати народного депутата України – члена комітету, але не входять до структури заробітної плати, суми компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера (статті 23, 32, 35 Закону України «Про статус народного депутата України») затверджуються Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік (та у кошторисі Верховної Ради України – в разі його затвердження Верховною Радою України), список народних депутатів України, яким видаються кошти на оренду житла та на винайм готельного номера щоквартально публікується в газеті «Голос України» та щомісячно оприлюднюється на сайті Верховної Ради України. Що стосується витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, то їх розмір є фіксованим та визначений частиною четвертою статті 32 Закону України «Про статус народного депутата України». Тому такі відомості про народних депутатів України є відомими із загальнодоступних джерел інформації та не можуть бути прихованими чи недостовірними. У свою чергу відображення суб’єктом декларування будь-якої інформації в декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, має здійснюватися з дотриманням і на підставі положень Закону України «Про запобігання корупції», інших актів законодавства, що мають офіційний характер.

 

 

Перший заступник

голови Комітету                                                            П.В. ПИНЗЕНИК 



[1] Офіційний вісник України: Збірник нормативно-правових актів. Офіційне видання // К.: Правова інформація. - № 55. – 2016.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00