Протокол № 5

                                                                                                                                                                                 від 20.03.2013

 

 

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

 

про застосування положень статті 234 Регламенту Верховної Ради України щодо процедури ініціювання проведення парламентських слухань у Верховній Раді України

 

 

До Комітету надійшло звернення Голови Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Пацкана В.В. до Голови Комітету Макеєнка В.В. від 14 лютого 2013 року № 04-31/8-126 (30973) з проханням надати роз’яснення щодо застосування положень статті 234 Регламенту Верховної Ради України щодо процедури ініціювання проведення парламентських слухань у Верховній Раді України.

Згідно з частиною третьою статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, мають право надавати роз’яснення, які не мають статусу офіційного тлумачення, щодо застосування положень законів України. Керуючись зазначеною нормою, з метою уникнення різночитання та довільного тлумачення положень Регламенту Верховної Ради України, Комітет надає такі роз’яснення.

 Статтею 234 Регламенту Верховної Ради України врегульовано ініціювання парламентських слухань та визначення дати їх проведення. Відповідно до частини першої цієї статті пропозиція щодо проведення парламентських слухань може бути внесена на основі рішення, прийнятого комітетом з відповідного питання, у вигляді проекту постанови Верховної Ради України, в якому має визначатися тема парламентських слухань та дата їх проведення.

Разом з тим, Регламентом Верховної Ради України чітко не визначено суб’єктів ініціювання парламентських слухань та суб’єктів, які мають право вносити на розгляд Верховної Ради України проект постанови Верховної Ради України про проведення парламентських слухань.

З даного приводу Комітет зазначив таке.

Згідно з частиною першою статті 93 Конституції України право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України, Кабінету Міністрів України і Національному банку України. Крім Конституції України, питання права законодавчої ініціативи врегульовано Законом України «Про статус народного депутата України» та Регламентом Верховної Ради України. Так, відповідно до статті 12 Закону України «Про статус народного депутата  України» право законодавчої ініціативи реалізується у формі внесення до Верховної Ради України законопроекту, проекту постанови, іншої законодавчої пропозиції. Згідно з частиною п’ятою статті 89 Регламенту Верховної Ради України право законодавчої ініціативи здійснюється шляхом внесення до Верховної Ради України проектів законів, постанов, проектів інших актів Верховної Ради, пропозицій до законопроектів, поправок до законопроектів. При цьому, відповідно до пунктів 1, 2 частини шостої цієї статті, поняття «законопроект» та «проект іншого акта» різняться за своєю правовою природою. Так, проекти законів, постанов Верховної Ради України, які містять положення нормативного характеру, є законопроектами, а проекти постанов, резолюцій декларацій, звернень, заяв, що випливають з установчих, організаційних, контрольних та інших функцій Верховної Ради України, - є проектами інших актів. Проте частина перша статті 93 Конституції України не передбачає відмінностей щодо обсягу та змісту права законодавчої ініціативи залежно від його форми реалізації.

Також слід враховувати, що згідно з положеннями частини першої статті 234 Регламенту Верховної Ради України «пропозиція щодо проведення парламентських слухань» є змістовною частиною «ініціювання парламентських слухань», а проект постанови Верховної Ради України є формою цієї пропозиції. Адже у зазначеній нормі прямо вказано, що пропозиція щодо проведення парламентських слухань може бути внесена у вигляді проекту постанови Верховної Ради України, відтак формою вираження такої пропозиції є проект постанови, а не звернення до комітету, до предмета відання якого належать питання, обговорення яких передбачається на парламентських слуханнях.

Проте, варто звернути увагу на те, що умовою для внесення пропозиції щодо проведення парламентських слухань є рішення, прийняте комітетом з відповідного питання. Тому до внесення проекту постанови, суб’єкт права законодавчої ініціативи у порядку, визначеному законом, повинен звернутися до  відповідного комітету з проханням підтримати ініціативу проведення парламентських слухань. Головний комітет, відповідно до його предмета відання, ухвалює рішення щодо доцільності підтримки такої ініціативи, і після прийняття комітетом рішення, суб’єкт права законодавчої ініціативи може внести відповідний проект постанови на розгляд Верховної Ради України.

Окрім суб’єктів права законодавчої ініціативи, суб’єктами ініціювання проведення парламентських слухань можуть бути комітети, що випливає із положень Закону України «Про комітети Верховної Ради України». Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 28 Закону передбачено, що комітети мають право за своїм рішенням ініціювати проведення парламентських слухань у Верховній Раді України з метою вивчення питань, що становлять суспільний інтерес та потребують законодавчого врегулювання тощо. Разом з тим, оскільки в статті 93 Конституції України серед суб’єктів права законодавчої ініціативи не визначено комітети Верховної Ради України, у випадку підтримки комітетом ініціювання проведення парламентських слухань, внести проект постанови мають право народні депутати України – члени комітету Верховної Ради України.

 

         Враховуючи вищевикладене, правова позиція Комітету полягає в тому, що:       

- ініціювання проведення парламентських слухань може бути здійснено суб’єктами права законодавчої ініціативи та комітетом Верховної Ради України;

- відповідний проект постанови Верховної Ради України з пропозицією щодо проведення парламентських слухань, у разі ініціювання проведення парламентських слухань комітетом Верховної Ради України, вноситься народними депутатами України – членами відповідного комітету, а у разі ініціювання проведення парламентських слухань суб’єктами права законодавчої ініціативи – цими суб’єктами, після прийняття рішення комітетом, до предмета відання якого належать питання, обговорення яких передбачається на парламентських слуханнях.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00