ІНФОРМАЦІЯ

 

про практику застосування положень частини восьмої статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» (стосовно права помічника-консультанта народного депутата України бути присутнім на засіданнях місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також права доступу в приміщення центральних та місцевих органів виконавчої влади)

 

        У зв’язку з розглядом депутатських звернень, направлених до Комітету, щодо надання роз’яснення стосовно реалізації прав помічника-консультанта народного депутата України, передбачених у частині восьмій статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», на засіданні Комітету 23.12.2009 року (протокол №45) розглянуто підготовлену підкомітетом з цього питання  інформацію.

        Відповідно до положень пункту 1 частини першої статті 14, статті 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, здійснюють аналіз практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами Конституції та законів України, аналіз відповідності закону прийнятих ними підзаконних нормативно-правових актів, своєчасності їх прийняття. За наслідками такого аналізу комітет вносить державним органам, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам рекомендації щодо приведення у відповідність із законом підзаконного нормативно-правового акта.

        Законом України «Про статус народного депутата України» (частина восьма статті 34) встановлено право помічника-консультанта народного депутата України бути присутнім на засіданнях місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також право доступу помічника-консультанта народного депутата України в приміщення центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, що здійснюється за його посвідченням.

        В розвиток зазначеної правової норми Закону України «Про статус народного депутата України» в чинній редакції Положення про помічника-консультанта народного депутата України також передбачено право на доступ в приміщення центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування за посвідченням помічника-консультанта (пункт 2 частини першої статті 2.1 Положення) та право бути присутнім на засіданнях місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (пункт 5 частини першої статті 2.1 Положення).

        До Комітету надійшли два депутатських звернення народного депутата України Омельченка О.О. з проханням надати роз’яснення щодо реалізації прав помічника-консультанта народного депутата України, передбачених у частині восьмій статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України». Зокрема, у депутатських зверненнях порушені питання, які виникають при доступі за посвідченням помічника-консультанта в приміщення центральних та місцевих органів виконавчої влади, а також у зв’язку з виданням Розпорядження Київського міського голови Черновецького Л.М  від 06.12.2006 за №448/635, згідно з яким прохід та перебування в залі пленарних засідань для помічника-консультанта народного депутата України не передбачено.      

        Слід зазначити, що питання, порушені в депутатських зверненнях, вже були предметом розгляду Верховної Ради України. В пункті 4 Постанови Верховної Ради України від 6 березня 2003 року №608-IV «Про виконання посадовими особами і працівниками правоохоронних органів вимог Конституції України та Закону України «Про статус народного депутата України» щодо забезпечення умов для здійснення народними депутатами України своїх повноважень» передбачалося забезпечення міністерствами України перегляду та реєстрації у Міністерстві юстиції України їх нормативних актів щодо безперешкодного відвідування народними депутатами України та помічниками-консультантами  народних депутатів України відповідних органів виконавчої влади з метою забезпечення вимог Закону України «Про статус народного депутата України».

        Проте, аналіз практики застосування положень частини восьмої статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» показує, що зазначені акти Верховної Ради України не виконуються належним чином.

        В порядку здійснення Комітетом аналізу практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами положень частини восьмої статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», а також відповідності закону прийнятих ними підзаконних нормативно-правових актів, були направлені звернення до Кабінету Міністрів України, Міністерства внутрішніх справ України і Київського міського голови з проханням надати інформацію щодо порядку доступу помічників-консультантів народних депутатів України до приміщень Кабінету Міністрів України, міністерств України і Київської міської ради, а також щодо реалізації прав помічників-консультантів бути присутніми на засіданні Київської міської ради.      

        При розгляді питання порядку денного необхідно взяти до уваги правову позицію Конституційного Суду України у питанні права доступу народного депутата України на підприємства, в установи та організації.

        Згідно із пунктом 1.2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 10.04.2003 №7-рп/2003 у справі за конституційним поданням Президента України про офіційне тлумачення положень частин другої, третьої статті 17, частини другої статті 27 Закону України «Про статус народного депутата України» (справа про гарантії діяльності народного депутата України): «Положення частини третьої статті 17 Закону України «Про статус народного депутата України» щодо права народного депутата України діючого скликання при пред’явленні посвідчення народного депутата України безперешкодно відвідувати органи державної влади та органи місцевого самоврядування, а також його права безперешкодного доступу на всі підприємства, в установи та організації, розташовані на території України, треба розуміти так, що ці права не можуть бути обмежені з підстав підпорядкування, форм власності таких об’єктів чи встановленого на них режиму секретності.

        Визначені частиною третьою зазначеної статті права народного депутата України здійснюються з урахуванням встановленого законом спеціального режиму доступу на окремі об’єкти, зокрема пред’явлення інших документів, ніж посвідчення народного депутата України, чи їх оформлення, особистий огляд та перевірка речей відвідувача».   

        Згідно узагальненої інформації Кабінету Міністрів України,  наданої Комітету Першим віце-прем‘єр міністром Турчиновим О.В. (лист від 12.12.2009 за №15491/0/2-09), доступ помічників-консультантів народних депутатів України до приміщень центральних органів виконавчої влади здійснюється згідно із положеннями частини восьмої статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» та рішеннями відповідних міністерств.

        Відповідно до статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом в системі органів виконавчої влади. Уряд не є центральним органом виконавчої влади та здійснює виконавчу владу безпосередньо і через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, тому норма, передбачена у частині восьмій статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» щодо доступу за посвідченням помічника-консультанта народного депутата України в приміщення центральних органів виконавчої влади, не поширюється на порядок доступу помічників-консультантів народних депутатів України до Будинку Уряду.    

        Разом з тим, в інформації зазначається, що в окремих центральних органах виконавчої влади, як і в Будинку Уряду, відповідно до Порядку організації та забезпечення режиму секретності в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2003 за № 1561-12, встановлено спеціальний режим доступу.

        Згідно з нормами законодавства України помічник-консультант народного депутата України не наділений правом безперешкодного доступу до приміщень органів виконавчої влади, в яких установлено спеціальний режим доступу. Тобто, доступ помічників-консультантів народних депутатів України до приміщень міністерств здійснюється відповідно до норм законодавства України за посвідченням, крім об’єктів із спеціальним режимом доступу, щодо яких визначені окремі вимоги.

        Зокрема, порядок доступу помічників-консультантів народних депутатів України до приміщень Міністерства внутрішніх справ України здійснюється за службовим посвідченням та оформленою в установленому порядку перепусткою і лише в супроводі працівника центрального апарату Міністерства (відповідно до Наказу МВС від 21.09.2007 №345 «Про затвердження Інструкції з організації охорони та пропускного режиму на об’єктах центрального апарату Міністерства внутрішніх справ України»).

        Порядок доступу осіб до приміщень Міністерства оборони України визначено Інструкцією щодо особливостей організації охорони і пропускного режиму на об’єктах центрального апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, затвердженого Наказом начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил від 8.09.2009 №98.

        Відповідно до вимог зазначеної Інструкції, право на прохід і проїзд за службовим посвідченням на об’єкти центрального апарату Міноборони та Генерального штабу Збройних Сил (за винятком спеціальної зони) мають народні депутати України, посадові особи Секретаріату Президента України, Кабінету Міністрів України за посвідченням, підписаним відповідно Главою Секретаріату Президента України і Прем’єр-міністром України.  

        За інформацією Міністерства внутрішніх справ України (лист від 30.11.2009 за №23652/Лц) «порядок доступу помічників-консультантів народних депутатів України до приміщень Міністерства внутрішніх справ здійснюється на загальних підставах. Громадяни зазначеної категорії мають право перебувати на території Міністерства, за умови замовлення перепустки для проходу на територію Міністерства та їх перебування на території Міністерства дозволяється лише в супроводі працівників центрального апарату Міністерства».

        За інформацією Київської міської ради (лист від 09.12.2009 за №225-кр-1267) право на доступ до її приміщень помічників-консультантів народних депутатів України забезпечується безперешкодно. Проте, питання забезпечення права на перебування помічників-консультантів у сесійній залі Київської міської ради залишається відкритим у зв’язку з відсутністю «фізичної можливості забезпечити перебування  помічників-консультантів народних депутатів України у сесійній залі Київської міської ради».

        Сесійна зала Київської міської ради спроектована на 120 місць для депутатів міської ради і місць в президії для керівництва Київської міської ради та запрошених осіб. 

        Як зазначається в інформації Київської міської ради для гарантування відкритості та публічності діяльності Київської міської ради як органу міського самоврядування, здійснюється пряма трансляція пленарних засідань Київської міської ради за допомогою аудіо- та відео обладнання у фойє сесійної зали, що знаходиться у безпосередній близькості до неї, і, відповідно, дозволяє помічникам-консультантам надавати оперативну допомогу народним депутатам України, що беруть участь у пленарних засіданнях ради і бути поінформованими про хід пленарних засідань Київради.

        В частині восьмій статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» передбачено право помічника-консультанта народного депутата України бути присутнім на засіданнях органів місцевого самоврядування. Водночас, слід зазначити, що право бути присутнім на засіданнях органів місцевого самоврядування не тягне за собою інших прав помічника-консультанта щодо участі у таких засіданнях.

        У Розпорядженні Київського міського голови від 06.12.2006 за № 448/635 «Про організаційні заходи щодо перебування в залі пленарних засідань Київської міської ради» зазначається, що на пленарному засіданні Київської міської ради без запрошення мають право бути присутніми Президент України, Прем’єр-міністр України, Голова Верховної Ради України та народні депутати України, а також встановлена заборона проходити та перебувати в залі пленарних засідань особам, які не зазначені вище, та не є депутатами Київської міської ради.

        Таким чином, зазначеним Розпорядженням Київського міського голови встановлюється обмеження права, визначеного для помічника-консультанта народного депутата України законом.

        23 листопада 2009 року Київським міським головою видано нове Розпорядження за № 677 аналогічного правового змісту, що також не врегульовує порушені питання відповідно до Закону України «Про статус народного депутата України».   

          Висновок: Враховуючи викладене, аналіз практики застосування  положень частини восьмої статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» показує, що центральними та місцевими органами виконавчої влади забезпечується виконання зазначених правових норм, з урахуванням вимог щодо спеціального режиму доступу, встановленого чинним законодавством України.

        У Розпорядженні Київського міського голови від 23.11.2009 за № 677 «Про організаційні заходи щодо перебування в залі пленарних засідань Київської міської ради» не враховано передбаченого Законом права помічника-консультанта народного депутата України бути присутнім на засіданнях Київської міської ради.

        Комітету прийняв таке рішення:

1.     Взяти до відома інформацію про практику застосування положень частини восьмої статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України».

2.     Керуючись положеннями статті 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» звернутися до Київського міського голови Черновецького Л.М. з рекомендацією щодо приведення у відповідність із частиною восьмою статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України» Розпорядження № 677 «Про організаційні заходи щодо перебування в залі пленарних засідань Київської міської ради» та забезпечити облаштування окремих місць для помічників-консультантів народних депутатів України безпосередньо біля сесійної зали, а також відеообладнання для можливості спостереження прямої трансляції пленарних засідань. 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00