Ухвалено Рішенням Комітету

(протокол №42) від 07.10.2009

 

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

про застосування положень статей 22, 95, 107, 108 Регламенту

 Верховної Ради України щодо включення законопроектів до порядку денного сесії Верховної Ради України

 

 

          На виконання доручення Голови Верховної Ради України Литвина В.М. від 16 вересня 2009 року на засіданні Комітету 7 жовтня 2009 року розглянутий, відповідно до статей 22, 95, 107, 108 Регламенту Верховної Ради України, лист голови Комітету Верховної  Ради України з питань податкової та митної політики Терьохіна С.А. від 10.09.2009 №04-27/866 до Голови Верховної Ради України про розгляд питання щодо включення до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання законопроектів, які зареєстровані у Верховній Раді України шостого скликання, у тому числі і тих, які не були включені до порядку денного минулої сесії Верховної Ради України, та підготувати роз’яснення.

          Відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» Комітет вважає за необхідне зазначити наступне.

          У листі йдеться про відсутність, з незрозумілих обставин, у порядку денному п’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання законопроектів, за якими головним з підготовки і попереднього розгляду визначено Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної  політики, а саме:

- проект Закону України «Про фінансові санкції за незаконне використання земельних ділянок», внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 3522 від 22.12.2008);

- проект Закону України «Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» (щодо перегляду окремих ставок), внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4564 від 29.05.2009).

          Законопроект «Про фінансові санкції за незаконне використання земельних ділянок» був внесений до Верховної Ради України   Кабінетом Міністрів України 22 грудня 2008 року та зареєстрований за реєстр. №3522 від 22.12.2008. В базі даних законопроектів електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України зафіксовано, що 23 грудня 2008 року законопроект передано на розгляд Комітету, який відповідно до предметів відання є головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту - Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

          Як вбачається із стенограми пленарного засідання Верховної Ради України № 58 від 24 грудня 2008 року, головуючий об 11 год. 56 хв. поставив на голосування пропозицію про включення до порядку денного проекту Закону України (реєстраційний №3522) про фінансові санкції за незаконне використання земельних ділянок. «За» проголосувало 190 народних депутатів України. Таким чином, рішення не було прийнято, законопроект не був включений до порядку денного, а пропозиція, яка за результатами голосування Верховною Радою України не отримала необхідної кількості голосів народних депутатів України, вважається відхиленою (відповідно до вимог частини другої статті 22 Регламенту Верховної Ради України). Вочевидь, до порядку денного сесії було запропоновано включити  законопроект, який ще не підготовлений головним комітетом.

В базі даних законопроектів електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України зазначений проект Закону значиться як знятий з розгляду 24 грудня 2008 року.

Законопроект «Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» (щодо перегляду окремих ставок) був внесений до Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України 29 травня 2009 року та зареєстрований за реєстр. №4564 від 29.05.2009. В базі даних законопроектів електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України зафіксовано, що 1 червня 2009 року законопроект передано на розгляд Комітету, який відповідно до предметів відання є головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту - Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної  політики.

          Як вбачається із стенограми пленарного засідання Верховної Ради України № 44 від 3 червня  2009 року, головуючий о 10 год. 55 хв. поставив на голосування пропозицію про включення до порядку денного проекту Закону України (реєстраційний №4564) про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» (щодо перегляду окремих ставок). «За» проголосувало 195 народних депутатів України. Таким чином, рішення не було прийнято, законопроект не був включений до порядку денного, а пропозиція, яка за результатами голосування Верховною Радою України не отримала необхідної кількості голосів народних депутатів України, вважається відхиленою (відповідно до вимог частини другої статті 22 Регламенту Верховної Ради України).

В базі даних законопроектів електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України зазначений проект Закону значиться як знятий з розгляду 3 червня 2009 року.

Як зазначає у своєму листі до Голови Верховної Ради України Литвина В.М. голова Комітету з питань податкової та митної політики Терьохін С.А., будь-яких рішень щодо зняття вищезазначених законопроектів з розгляду Верховною Радою України не приймалось. Вони не були відкликані суб’єктами права законодавчої ініціативи або відхилені, і, таким чином, на них не можуть бути поширені процедури, передбачені статтями 95, 104, 105, 107 Регламенту Верховної Ради України в частині зняття з розгляду.

Відповідно до частини третьої статті 93 Регламенту Верховної Ради України, комітет, який визнаний головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту, не пізніш як у 30-денний строк попередньо розглядає законопроект і ухвалює висновок щодо доцільності включення його до порядку денного сесії Верховної Ради України.

Згідно з частинами першою та другою статті 108 Регламенту Верховної Ради України, після включення законопроекту до порядку денного сесії Верховної Ради України підготовка його до першого читання здійснюється головним комітетом в порядку, передбаченому для попереднього розгляду законопроектів (стаття 93 Регламенту Верховної Ради України).

Як зазначено в базі  даних  законопроектів електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України, на вказані  вище  проекти законів (реєстр. № 3522 від 22.12.2008 та реєстр. № 4564 від 29.05.2009) Комітет ухвалив висновок 3 вересня 2009 року.

Процедура зняття законопроектів з розгляду врегульована статтею 95 Регламенту Верховної Ради України, частиною першою якої, зокрема, визначено, що знятими з розгляду вважаються законопроекти, не прийняті Верховною Радою України попереднього скликання в першому читанні за основу і які, таким чином, не розглядаються Верховною Радою України нового скликання.

Частиною четвертою цієї статті зазначено, що знятими з розгляду вважаються також відкликані та відхилені законопроекти.

Проте, законопроекти, зареєстровані за реєстр. № 3522 від 22.12.2008 та реєстр. № 4564 від 29.05.2009, не можна вважати відкликаними або відхиленими.

Відповідно до вимог статті 104 Регламенту Верховної Ради України, законопроект може бути відкликаний суб’єктом права законодавчої ініціативи, який його вніс (в даному випадку – Кабінетом Міністрів України), до включення такого законопроекту до порядку денного сесії Верховної Ради України. Порушення питання про відкликання законопроекту здійснюється шляхом подання письмової заяви ініціатором внесення – суб’єктом права законодавчої ініціативи на ім’я Голови Верховної Ради України.

У разі включення законопроекту до порядку денного сесії Верховної Ради України, до його прийняття Верховною Радою України в першому читанні за основу, він може бути відкликаний за рішенням Верховної Ради України і знятий з розгляду.

Правовими наслідками відкликання законопроектів, відповідно до вимог частини третьої статті 105 Регламенту Верховної Ради України, є зняття їх з розгляду і виключення відповідних текстів законопроектів і супровідних документів до них з електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України.

Порядок відхилення законопроектів та юридичні наслідки цього визначаються у статті 107 Регламенту Верховної Ради України, за змістом якої відхиленими вважаються законопроекти, якщо запропоновані рішення на їх підтримку (а не питання включення до порядку денного) не отримали необхідної кількості голосів народних депутатів України.

Частиною другої зазначеної статті визначаються юридичні наслідки відхилення законопроектів -  відхилений Верховною Радою України законопроект або законопроект, що повторює його за суттю, не може бути внесений на поточній та наступній за нею позачерговій сесіях Верховної Ради України відповідного скликання.

Проте, не можна ототожнювати поняття «відхилення» законопроекту процедурне, як передбачає частина 2 статті 22 Регламенту Верховної Ради України, та відхилення законопроекту за змістом викладеної у частині першій статті 107 Регламенту Верховної Ради України норми: під відхиленням законопроекту слід розуміти прийняття Верховною Радою України рішення про відхилення законопроекту або відсутність жодного позитивного рішення парламенту на підтримку законопроекту за наслідками його розгляду в першому чи наступному читаннях.

Вищезазначені правила відкликання та відхилення законопроектів з відповідними юридичними наслідками відповідають змістові частини четвертої статті 95 Регламенту Верховної Ради України, в якій відкликані та відхилені законопроекти вважаються знятими з розгляду.

Отже, Комітет вважає, що зняття з розгляду законопроектів (реєстр. №3522 від 22.12.2008  та реєстр. № 4564 від 29.05.2009) відбулося з порушенням вимог Регламенту Верховної Ради України.

Водночас, Комітет зазначив, що останнім часом склалась недопустима практика - пропонувати до порядку денного сесії Верховної Ради України питання (всупереч вимог статей 20, 21, 23 Регламенту Верховної Ради України), не підготовлені головним комітетом.

Щодо розгляду питання відсутності деяких законопроектів у порядку денному п’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання та включення їх до порядку денного повідомляємо.

Порядок денний сесії Верховної Ради України, відповідно до вимог статті 20 Регламенту Верховної Ради України, затверджується Верховною Радою України на кожну чергову сесію.

Відповідно до статті 21 Регламенту Верховної Ради України, пропозиції щодо проекту порядку денного сесії Верховної Ради України узагальнюються Апаратом Верховної Ради України за поданням комітетів, тимчасових слідчих комісій та тимчасових спеціальних комісій про включення питань до того чи іншого розділу. Після їх обговорення та схвалення Погоджувальною радою проект постанови про порядок денний сесії Верховної Ради України вноситься Головою Верховної Ради України на затвердження Верховною Радою України.

Частина друга зазначеної статті передбачає, що питання затвердженого порядку денного сесії Верховної Ради України, які залишилися нерозглянутими на черговій сесії Верховної Ради України, включаються до проекту порядку денного наступної чергової сесії Верховної Ради України того самого скликання, який затверджується в порядку, установленому Регламентом Верховної Ради України.

Внесення змін до порядку денного сесії Верховної Ради України врегульоване статтею 23 Регламенту Верховної Ради України.

Зокрема, частиною першою зазначеної статті передбачено, що до затвердженого порядку денного сесії Верховної Ради України можуть включатися додаткові питання шляхом внесення змін до нього. Пропозиції про внесення змін до затвердженого порядку денного сесії Верховної Ради України готуються і вносяться в такому самому порядку, як до проекту порядку денного сесії Верховної Ради України (стаття 21 Регламенту Верховної Ради України).

Частиною другою статті 23 Регламенту Верховної Ради України передбачено, що  постанова про включення, виключення чи перенесення розгляду питань затвердженого в цілому порядку денного сесії Верховної Ради України за наполяганням суб’єкта права законодавчої ініціативи приймається більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.

Згідно із стенограмою пленарного засідання Верховної Ради України №1 від 01.09.2009, головуючий на пленарному засіданні Верховної Ради України поставив на голосування пропозицію про «…схвалення порядку денного сесії з  включенням усіх питань, які зареєстровані на цей момент 1 вересня 2009 року без будь-яких вилучень… Прошу голосувати» («за» проголосувало  234  народних депутата України).

Відповідно до частини першої статті 93 Регламенту Верховної Ради України, кожен законопроект після його реєстрації не пізніш як у 5-денний строк направляється Головою Верховної Ради України в комітет, який, відповідно до предметів відання комітетів, визначається головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту.

Як вбачається з картки проходження законопроекту електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України,  законопроекти були зареєстровані за реєстр. № 3522 від 22.12.2008 та за реєстр. № 4564 від 25.05.2009, та передані на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики 23.12.2008 та 01.06.2009 відповідно.

Отже, Апарат Верховної Ради України, відповідно до вимог частини першої статті 21 Регламенту Верховної Ради України, мав доопрацювати порядок денний п’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання з урахуванням прийнятого Верховною Радою України рішення та готовності законопроектів до розгляду і включення їх до першого чи другого розділів порядку денного сесії.

          Враховуючи вищевикладене, Комітет прийняв рішення ухвалити роз’яснення про застосування положень статей 22, 95, 107, 108 Регламенту Верховної Ради України щодо включення законопроектів до порядку денного сесії Верховної Ради України і направити його Голові Верховної Ради України Литвину В.М. та Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

         

          Голова Комітету                                                                                     О.С.ЄФРЕМОВ

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00