Ухвалено рішенням Комітету

від 13 січня 2015 року

(Протокол № 6)

 

 

РОЗ'ЯСНЕННЯ

щодо застосування положень Закону України "Про комітети Верховної

Ради України" стосовно формування проекту порядку денного засідання комітету

У зв'язку із зверненням до Комітету голови Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики Сюмар В. (лист від 19 грудня 2014 року № 04-32/9-304) щодо надання роз'яснення з питання "До чиїх повноважень належить формування проекту порядку денного засідання комітету?", відповідно до частини першої статті 17, статті 21 Закону України "Про комітети Верховної Ради України", слід зазначити таке. 

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, мають право надавати роз'яснення щодо застосування положень законів України. При цьому, такі роз'яснення не мають статусу офіційного тлумачення.

Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус комітетів Верховної Ради України, їх функції та організаційні основи діяльності визначено Законом України «Про комітети Верховної Ради України».

Попередній аналіз положень Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (далі - Закон) дозволяє дійти висновку, що статті цього Закону не містять прямої норми, яка б передбачала належність будь - якому суб’єкту повноваження з формування проекту порядку денного засідання комітету, також Законом не передбачено визначення "проекту порядку денного засідання комітету", та застосовуються різні поняття, пов'язані з процесом підготовки і розгляду питань на засіданнях комітету, зокрема, "план роботи комітету", "розклад засідань комітету", "порядок денний засідання комітету", проте, при розгляді порушеного у зверненні питання, на основі положень Закону щодо організації роботи комітетів необхідно враховувати наступне.

Відповідно до статті 11 Закону комітети здійснюють законопроектну, організаційну та контрольну функції. Права і обов’язки комітетів при здійсненні цих функцій визначені у статтях 12 - 33 Закону.

Однією з організаційних функцій комітетів є планування своєї роботи. Комітети планують свою роботу на кожну чергову сесію Верховної Ради України; плани роботи комітету затверджуються рішенням комітету до початку чергової сесії Верховної Ради України, на яку формується план; у планах роботи комітетів визначаються заходи, терміни, відповідальні за їх виконання члени комітету та працівники секретаріату, залучені до підготовки та виконання заходів, передбачених планом.

Засідання комітету, відповідно до частини першої статті 42 Закону, є однією з форм його роботи. За результатами розгляду питань на засіданнях комітетів приймаються акти, зазначені в частині першій статті 49 Закону, а саме: рішення, висновки, рекомендації.

Засідання комітету, відповідно до частини першої статті 43 Закону, скликає голова комітету на підставі затвердженого комітетом плану роботи, доручення Верховної Ради України чи її Голови або за власною ініціативою. Ця ж стаття містить і обов’язок голови комітету скликати засідання комітету - якщо на цьому наполягає не менше третини членів комітету.

Головою комітету не менш як на двотижневий термін складається розклад засідань комітету з урахуванням календарного плану роботи Верховної Ради України, доручень Верховної Ради України, голови Верховної Ради України, стану підготовки питань до розгляду і затверджується на засіданні комітету (частина третя статті 43 Закону).

Частиною четвертою статті 43 Закону, передбачено, що про зміни до розкладу засідань комітету голова комітету повідомляє його членів не пізніш як за чотири дні до засідання в період між пленарними засіданнями Верховної Ради України і не пізніш як за двадцять чотири години в період, коли проводяться пленарні засідання.

Крім цього, частиною п’ятою статті 43 передбачено, що додатково до порядку денного засідання комітету можуть бути включені питання, що стосуються організації роботи його підкомітетів, робочих груп, та інші питання, що не потребують попередньої підготовки, якщо на цьому наполягає не менше половини присутніх на його засіданні членів комітету.

Отже, виходячи із наведеного, Законом визначено: часовий період для проведення засідань комітету, підстави та ініціатора скликання засідання комітету, необхідність урахування стану підготовки питань до розгляду і затвердження розкладу засідань колегіальним органом - комітетом.

Згідно з частиною першою статті 34 Закону голова комітету організовує роботу комітету.

Організовувати, згідно з Великим тлумачним словником сучасної української мови, –– «створювати, засновувати що-небудь, залучаючи до цього інших, спираючись на них; здійснювати певні заходи громадського значення, розробляючи їх підготовку і проведення; забезпечувати, влаштовувати що-небудь, вишукуючи для цього необхідні можливості» (уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь:ВТФ «Перун», 2004).

У частині другій статті 34 Закону містяться також інші положення щодо здійснення головою комітету повноважень. З питання проведення засідань комітету, ці положення зокрема передбачають, що голова комітету: забезпечує складання плану роботи комітету; забезпечує виконання плану-графіка робіт над законопроектами та проектами інших актів Верховної Ради України, щодо яких комітет визначено головним; головує на засіданнях комітету; організовує повідомлення членів комітету про проведення засідання комітету та його порядок денний; підписує акти, прийняті комітетом, та протоколи засідань комітету; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом, Регламентом Верховної Ради України, рішеннями Верховної Ради України та розпорядженнями Голови Верховної Ради України.

Крім того, голова комітету дає доручення з організаційних питань першому заступнику, заступнику (заступникам) голови комітету, головам підкомітетів, секретарю комітету (пункт 13 частини другої статті 34).

До повноважень секретаря комітету відноситься, зокрема, організація підготовки засідань комітету (пункт 4 частини першої статті 36).

Враховуючи наведені правові норми, а також принципи діяльності комітетів, визначені у статті 3 Закону, зокрема, плановості, колегіальності, вільного обговорення і вирішення питань, вбачається, що формування порядку денного засідання комітету здійснюється безпосередньо комітетом на його засіданні, при цьому проект порядку денного засідання, з урахуванням положень статті 43 Закону, має пропонувати комітету голова комітету, з огляду на його повноваження, передбачені Законом.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00