ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

В И С Н О В О К

 

про заяву депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»  (за підписом голови депутатської фракції – народного депутата України Арахамії Д.Г.) та депутатське звернення народного депутата України Бардіної М.О. (електронні картки документів (698406) та (698956) щодо дій народного депутата України Лероса Г.Б. на пленарному засіданні Верховної Ради України 4 листопада 2021 року під час його виступу з трибуни

 

На засіданні Комітету 10 листопада 2021 року (протокол № 89) було розглянуто заяву депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» (за підписом голови депутатської фракції – народного депутата України Арахамії Д.Г.), що надійшла до Комітету згідно з електронною резолюцією Голови Верховної Ради України Стефанчука Р.О. від 04.11.2021 (електронна картка документа (698406), та депутатське звернення народного депутата України Бардіної М.О., що надійшло до Комітету безпосередньо (електронна картка документа (698956).

У зазначених заяві та депутатському зверненні йдеться про те, що на пленарному засіданні Верховної Ради України 4 листопада ц.р. під час виступу з трибуни народний депутат України Лерос Г.Б. відповідно «дозволив собі образливі висловлювання та нецензурні жести на адресу Президента України Володимира Зеленського та членів його команди» та «продемонстрував нецензурний жест у бік Президента України Володимира Зеленського».

На підставі чого висловлено прохання: у заяві депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» – «вивчити вказаний інцидент» та відповідно до частини п’ятої статті 51 Регламенту Верховної Ради України, за наявності правових підстав, позбавити народного депутата України Лероса Г.Б. права брати участь у пленарних засіданнях Верховної Ради України (до п’яти пленарних засідань), а у депутатському зверненні народного депутата України Бардіної М.О. – «розглянути дану ситуацію» на засіданні Комітету та вжити необхідних заходів реагування.

Комітет зауважив, що питання дотримання народним депутатом України Леросом Г.Б. дисципліни та норм етики на пленарному засіданні Верховної Ради України (у зв’язку з його висловлюваннями на пленарному засіданні Верховної Ради України 9 вересня 2021 року) вже було предметом розгляду на засіданні Комітету 22 вересня 2021 року (протокол № 82).

З питань, що порушені у заяві депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» та у депутатському зверненні народного депутата України Бардіної М.О., Комітет зазначив таке.

Повноваження народного депутата України визначаються Конституцією та законами України (частина четверта статті 76 Конституції України). При виконанні своїх повноважень народний депутат України керується Конституцією України, законами України та загальновизнаними нормами моралі (частина третя статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України»).

Права народного депутата України на пленарних засіданнях Верховної Ради України встановлено, зокрема, у статті 11 Закону України «Про статус народного депутата України», згідно з пунктом 8 частини першої якої народний депутат України має право висловлювати свою думку щодо кожного питання, яке розглядається на засіданні.

Водночас, у розвиток вказаних положень Закону України «Про статус народного депутата України» Регламентом Верховної Ради України встановлено певні вимоги до виступів на пленарному засіданні Верховної Ради України,
а саме – промовець повинен виступати тільки з того питання, з якого йому надано слово, та дотримуватися тривалості часу, наданого для виступу. За звичайних обставин виступ промовця не переривається (частина перша статті 36 Регламенту Верховної Ради України).

Главою 9 Регламенту Верховної Ради України визначені положення щодо дотримання дисципліни та норм етики на пленарних засіданнях Верховної Ради України.

Так, відповідно до частини другої статті 51 Регламенту Верховної Ради України на пленарному засіданні народний депутат України не повинен перешкоджати викладенню або сприйняттю виступу (вигуками, оплесками, вставанням, розмовами по мобільному телефону тощо), вживати образливі висловлювання та непристойні слова, закликати до незаконних дій.

Положеннями частини четвертої статті 51 Регламенту Верховної Ради України передбачено, що якщо народний депутат України виголошує образливі слова на адресу іншого народного депутата України або депутатської фракції (депутатської групи), головуючий на пленарному засіданні попереджає цього народного депутата України про неприпустимість таких висловлювань або припиняє його виступ. Народний депутат України або представник депутатської фракції (депутатської групи), на адресу яких були виголошені образливі слова, може звернутися до головуючого на пленарному засіданні з вимогою про надання слова для репліки. Головуючий на пленарному засіданні надає слово для репліки народному депутату України або представнику депутатської фракції (депутатської групи) відразу після звернення або після завершення обговорення питання.

Частиною п’ятою наведеної статті визначено, що якщо народний депутат України, депутатська фракція (депутатська група), на адресу яких були виголошені образливі слова, вважають, що конфлікт не вичерпано і порозуміння між народними депутатами України не досягнуто, то вони подають заяву до комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту, який розглядає це питання на своєму засіданні. У таких випадках за висновком комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту, Верховна Рада України без обговорення може прийняти рішення про позбавлення народного депутата України права брати участь у пленарних засіданнях (до п'яти пленарних засідань). Це рішення доводиться до відома виборців через газету «Голос України».

Крім того у частині першій статті 52 Регламенту Верховної Ради України встановлено, зокрема, таке: на пленарному засіданні Верховної Ради України промовець не повинен вживати образливих висловлювань, непристойних слів, закликати до незаконних дій. У випадку порушення такої вимоги головуючий на пленарному засіданні попереджає промовця про неприпустимість таких висловлювань і закликів або припиняє його виступ, а в разі  повторного порушення – позбавляє права виступу на цьому пленарному засіданні. Водночас, частиною п’ятою вказаної статті передбачено: «Якщо промовець перевищує час, відведений для виступу, або висловлюється не з обговорюваного питання чи виступає не з тих підстав, з яких йому надано слово, головуючий на пленарному засіданні попереджає його про це, а в разі подальшого порушення вимог цього Регламенту – позбавляє його слова».

Згідно зі стенограмою пленарного засідання Верховної Ради України, що відбулося 4 листопада 2021 року, під час розгляду питання порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України про призначення Резнікова Олексія Юрійовича Міністром оборони України народний депутат України Лерос Г.Б. у виступі з трибуни (об 11 годині) зазначив наступне: «Шановні народні депутати, шановні українці! Доброго дня, пане Президент! Бачу, ваш Єрмак теж тут. Я хочу вам сказати, що я не боюся казати правду. Ви можете скільки завгодно травити на мене свої правоохоронні органи, клепати справу, але я не боюся казати правду». Під час цього виступу головуючий на пленарному засіданні – Голова Верховної Ради України Стефанчук Р.О. попередив народного депутата України Лероса Г.Б. про необхідність виступати з питання порядку денного, а після висловлювання народного депутата України Лероса Г.Б. «Ви головний зрадник в країні!» – припинив його виступ.

На відео пленарного засідання Верховної Ради України, що транслювалося у режимі прямого ефіру на парламентському телеканалі «Рада», після свого виступу народний депутат України Лерос Г.Б. зробив непристойний жест в бік Президента України В. Зеленського, який брав участь у пленарному засіданні Верховної Ради України. [1]

Комітет зазначив, що прояв неетичної комунікативної поведінки через непристойний жест [2] (що полягає в тому, що середній палець піднімається вгору, а інші чотири притискаються до долоні), продемонстрований на загал громадськості (через трансляцію пленарного засідання), присутнім на пленарному засіданні народним депутатам України поточного скликання, особам, запрошеним на пленарне засідання – народним депутатам України попередніх скликань, представникам засобів масової інформації, іншим особам, присутнім на пленарному засіданні Верховної Ради України, є образливим та зневажливим до честі і гідності зазначених осіб, є проявом неповаги до існуючих правил та норм поведінки в суспільстві.

Народний депутат України Лерос Г.Б. вчинив такі дії у будівлі парламенту, пленарне засідання якого транслювалося у режимі прямих ефірів телеканалом «Рада» та іншими засобами масової інформації, ретранслювалося на онлайн ресурсах у мережі Інтернет, доступ до яких (трансляцій) є вільним для усіх. Підтвердження чого є неабиякий розголос цих подій у ЗМІ [3].

Комітет звернув увагу на те, що положення законів України щодо дотримання народним депутатом України дисципліни та норм етики на пленарному засіданні Верховної Ради України враховують спеціальний статус народного депутата України, як представника Українського народу у Верховній Раді України, представника державної влади, особи, уповноваженої на виконання функцій держави, та передбачають, що народний депутат України у своїй діяльності та при виконанні своїх повноважень повинен дотримуватися загальновизнаних норм моралі; завжди зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших народних депутатів України, службових та посадових осіб і громадян; утримуватись від дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу; зобов’язаний неухильно додержуватися вимог закону та загальновизнаних етичних норм поведінки, бути ввічливими у стосунках з громадянами, керівниками, колегами і підлеглими; неприпустимим є використання народним депутатом України свого депутатського мандата всупереч загальновизнаним нормам моралі, правам і свободам людини і громадянина, законним інтересам суспільства і держави (частини перша, друга статті 8 Закону України «Про статус народного депутата України», стаття 38 Закону України «Про запобігання корупції»).

Враховуючи зазначене, заяву депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» (за підписом голови депутатської фракції – народного депутата України Арахамії Д.Г.), депутатське звернення народного депутата України Бардіної М.О., стенограму пленарного засідання Верховної Ради України 4 листопада 2021 року, відео цього пленарного засідання Верховної Ради України, що транслювалося на парламентському телеканалі «Рада», відповідно до частин першої та другої статті 8 Закону України «Про статус народного депутата України», статті 38 Закону України «Про запобігання корупції», частин другої та п’ятої статті 51, частини першої статті 52 Регламенту Верховної Ради України, Комітет прийняв рішення ухвалити зазначений висновок та рекомендувати Верховній Раді України без обговорення прийняти рішення про позбавлення народного депутата України Лероса Г.Б. права брати участь у п’яти пленарних засіданнях Верховної Ради України і довести таке рішення до відома виборців через газету «Голос України».

 

 

Голова Комітету                                                                                 С.В.КАЛЬЧЕНКО

 

 



[1] Відео пленарного засідання Верховної Ради України від 4 листопада 2021 року, що транслювалося парламентським телеканалом «Рада» (у тому числі із виступом народного депутата України Лероса Г.Б.), розміщене на каналі YouTube в мережі Інтернет, за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=-CzwSipop_A

[2] Інвективна лексика – образливі слова, лихослів’я, лайки. Це вербальний або невербальний (непристойні жести, пози) замінник фізичної агресії, своєрідний емоційний розряд, до якого люди вдаються під час сильного психологічного напруження. Джерело: Максим Романець. Лінгвокульторологічні й стилістичні особливості українського й англійської інвективної лексики // http://www.vtei.com.ua/konfa/28_02/6/20.pdf

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Рішення Комітету”

22 квітня 2024 11:47
18 березня 2024 10:40
22 лютого 2024 09:56
22 січня 2024 11:37
22 січня 2024 11:37
08 січня 2024 11:53
08 січня 2024 11:11
08 січня 2024 11:08
18 грудня 2023 10:31
06 грудня 2023 11:04