Верховна Рада України

 

ЗВІТ

КОМІТЕТУ З ПИТАНЬ РЕГЛАМЕНТУ, ДЕПУТАТСЬКОЇ ЕТИКИ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЗА ПЕРІОД РОБОТИ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ СЬОМОГО СКЛИКАННЯ

(2012 - 2014 рр.)

 

I.   Дата створення комітету, склад та його структура.

 

Комітет Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України сьомого скликання утворено відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання» від 25 грудня 2012 року № 11-VII.

Згідно з цією ж Постановою Верховної Ради України до складу Комітету було обрано 17 народних депутатів України.

Головою Комітету обрано народного депутата України Макеєнка В.В., першими заступниками голови Комітету – народних депутатів України Карпунцова В.В. та Пишного А.Г., заступниками голови Комітету – народних депутатів України Демянка М.І. та Швайку І.О., секретарем Комітету обрано народного депутата України Матвєєва В.Г.

Членами Комітету були обрані народні депутати України: Аваков А.Б., Бойко В.Б., Головко В.А., Гурвіц Е.Й., Дирів А.Б., Демидко В.М., Єгоров О.М., Єфремов О.С., Москаленко Я.М., Скубашевський С.В. та Федоряк Г.Д.

На засіданні Комітету 26 грудня 2012 року було затверджено розподіл функціональних обов’язків між головою Комітету, першими заступниками та заступниками голови Комітету. Крім цього, для забезпечення основних напрямів своєї діяльності, відповідно до положень статті 37 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», у Комітеті були створені 5 підкомітетів, визначені питання предметів їх відання та обрано голів цих підкомітетів, а саме:

- з питань Регламенту Верховної Ради України та парламентських процедур (голова підкомітету - Бойко В.Б.);

- з питань законодавства про статус народного депутата України (голова підкомітету - Аваков А.Б.);

- з питань депутатської етики (голова підкомітету - Гурвіц Е.Й.);

- з питань організації роботи Верховної Ради України (голова підкомітету - Дирів А.Б.);

 - з питань забезпечення діяльності Верховної Ради України та народних депутатів України (голова підкомітету - Головко В.А.).

 На засіданні Комітету 20 березня 2013 року обрано персональний склад підкомітетів.

Протягом сьомого скликання відбулись зміни у складі Комітету, а саме, замість вибулих членів Комітету (Москаленка Я.М., Авакова А.Б., Швайки І.О.) Верховною Радою України було обрано до складу Комітету народних депутатів України Кацубу В.М. (Постанова Верховної Ради України № 220-VII від 18.04.2013), Колганову О.В., Ледовських О.В., Осауленка Т.В. (Постанова Верховної Ради України № 1524-VII від 19.06.2014).

 

            II. Цілі, завдання та основні напрями законотворчої роботи. Основні здобутки по законодавчому врегулюванню питань, які знаходились у віданні комітету.

 

          Згідно з частиною першою статті 89 Конституції України Верховна Рада України для здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до її повноважень, виконання контрольних функцій відповідно до Конституції України, створює з числа народних депутатів України комітети Верховної Ради України.

          Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» і відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання» від 25 грудня 2012 року № 11-VII, Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України здійснював законопроектну роботу, готував, попередньо розглядав питання та виконував контрольні повноваження у таких сферах відання:       

-  Регламенту Верховної Ради України та парламентських процедур;

-  правового статусу народних депутатів України;

-  надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України;

-  дострокового припинення повноважень народного депутата України;

-  несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності;

-  правового статусу депутатських фракцій (депутатських груп);

-  правового статусу комітетів та комісій Верховної Ради України;

-  дисципліни та дотримання норм депутатської етики;

-  матеріально-побутового забезпечення діяльності народних депутатів України;

-  організації роботи Верховної Ради України та контролю за виконанням її апаратом функцій із забезпечення діяльності Верховної Ради України та її органів;

-  кошторису Верховної Ради України.

Протягом сьомого скликання Верховної Ради України Комітет загалом працював згідно з планом роботи та основна увага в роботі приділялась підготовці проектів законів, постанов та інших актів на розгляд Верховної Ради України, висновків на законопроекти, щодо яких Комітет визначено головним, висновків на відповідність оформлення та реєстрації законопроекту, проекту іншого акта вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також розгляду питань в порядку аналізу практики застосування законодавчих актів та контролю за виконанням власних рішень.

За період роботи Верховної Ради України сьомого скликання проведено 18 засідань Комітету, на яких розглянуто 109 питань порядку денного, з них: 12 проектів законів України та 31 проект постанов Верховної Ради України, з яких Комітет визначено головним, 66 інших питань, що належать до предмета відання Комітету. Крім цього, на засіданнях Комітету ухвалено 445 експертних висновків на відповідність оформлення та реєстрації законопроекту, проекту іншого акта вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

 

1. Відповідно до положень Конституції України, Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та Регламенту Верховної Ради України Комітетом здійснювалася підготовка проектів законів, постанов та інших актів на розгляд Верховної Ради України і було опрацьовано:

          1) 62 законопроекти з пропозиціями щодо внесення змін до Регламенту Верховної Ради України, з яких 11 прийнято Верховною Радою України.  

         У зв’язку зі змінами, що відбулись у чинному законодавстві України, до Регламенту Верховної Ради України були внесені зміни, а саме до статей: 3, 37, 47, 58, 60, 85, 87, 88, 93, 145, 173, 214, 218 - 221; доповнено статтями 31?, 214?, 214?, 214?.

         Зазначені зміни стосувались, зокрема, законодавчої процедури (підготовки експертних висновків комітетами та попереднього розгляду законопроектів, проектів інших актів у комітетах), порядку утворення депутатських фракцій (депутатських груп), процедури обрання Голови Верховної Ради України, голосування народними депутатами України особисто за допомогою електронної системи, розгляду питань про обрання суддів Верховною Радою України безстроково, відкритості та доступу до засідань Верховної Ради України, тощо.

Зокрема, Верховною Радою України 3 вересня 2013 року було прийнято ініційований народними депутатами України – членами Комітету Закон України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо попереднього розгляду законопроектів, проектів інших актів у комітетах» (№ 429-VII). Так, змінами до статей 93 і 145 Регламенту Верховної Ради України передбачено, що підготовка експертних висновків на відповідність оформлення та реєстрації законопроектів, проектів інших актів вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів відповідним комітетом, на відміну від раніше існуючого порядку, здійснюється за дорученням Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України, за зверненням головного комітету або з власної ініціативи комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту.

2) До Верховної Ради України було внесено 38 проектів законів України з пропозиціями про внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України», з них 5 законопроектів було розглянуто Комітетом та 4 прийнято Верховною Радою України, як закони в цілому.

За результатами розгляду 28.02.2014 Верховною Радою України альтернативних проектів законів (реєстр. №№ 1075, 1075-1, 1075-2) було прийнято в цілому законопроект з реєстр. № 1075 (Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України» 836-VII). Зокрема, цим Законом передбачено виключення низки положень, які стосувалися гарантій діяльності народних депутатів України, а саме: зарахування часу, коли народний депутат України тимчасово не працював, у зв’язку з неможливістю надати йому попередню, або рівноцінну роботу, до загального і безперервного стажу роботи; виплати колишньому народному депутату України безпосередньо після закінчення строку його повноважень матеріальної допомоги; поширення часу роботи у Верховній Раді України на строки присвоєння військових та спеціальних звань; виплати матеріальної допомоги на оздоровлення; відшкодування витрат, пов’язаних з переїздом на роботу у Верховну Раду України і поверненням на попереднє місце роботи; зарахування до загального і безперервного стажу роботи (служби) дружині (чоловіку) народного депутата України, звільненій (звільненому) у зв’язку з переїздом народного депутата для виконання депутатських повноважень у Верховній Раді України; виплати грошової допомоги народному депутату України у разі виходу на пенсію; права безоплатного проїзду народному депутату України, який вийшов на пенсію на території України залізничним, водним, повітряним або автомобільним міжміським транспортом; отримання одноразової грошової допомоги в разі дострокового припинення повноважень Верховної Ради України; права на першочергове поселення в готель; безоплатного проїзду на всіх залізничних, автомобільних, повітряних, водних внутрішніх шляхах сполучення, а також на всіх видах міського пасажирського транспорту, проїзду у приміських поїздах за посвідченням народного депутата України, безкоштовного користування залами офіційних делегацій аеропортів та аеровокзалів, залізничних вокзалів і станцій, морських та річкових вокзалів і портів; безкоштовний провіз ручного багажу, безкоштовне паркування автомобіля на всій території України; державного страхування народного депутата України; забезпечення путівками для санаторно-курортного лікування; забезпечення жилими приміщеннями.

На практиці при реалізації статей 23, 35 Закону України «Про статус народного депутата України» було виявлено низку недоліків і саме тому Комітетом було підготовлено і внесено, згідно з рішенням Комітету, народними депутатами України – членами Комітету на розгляд Верховної Ради України проект Закону України (реєстр. № 4772), за результатами розгляду якого 03.06.2014 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України» № 1301-VІІ.

Також протягом сьомого скликання, у зв’язку із прийняттям законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства у відповідність з Кримінальним процесуальним кодексом України» (№ 245-VІІ від 16.05.2013) та «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» (№ 1166-VІІ від 27.03.2014) до Закону України «Про статус народного депутата України» було внесено зміни до статей 3 і 20, які стосувалися заміни слів «досудового слідства, прокуратури, суду» словами «у кримінальному провадженні» та зменшення розміру пенсії народного депутата України з 80 до 70 відсотків суми місячної заробітної плати працюючого народного депутата України.

        3) Протягом звітного періоду у Комітеті опрацьовано 8 проектів законів України щодо внесення змін до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» (реєстр. №№ 1018, 2103, 3106, 2816, 2153а, 2433а, 2585а, 4544а), в яких містилися пропозиції, зокрема, щодо закріплення обов'язку комітетів Верховної Ради України забезпечувати відеоспостереження у режимі реального часу за своїми засіданнями, слуханнями в комітетах і здійснювати трансляцію відеозображення та аудіо ряду на веб-сторінки комітетів на офіційному веб-сайті Верховної Ради України у глобальній інформаційній мережі Інтернет; щодо закріплення права представників засобів масової інформації безперешкодно бути присутніми та здійснювати звукозапис, кіно- і відеозйомку, трансляцію засідання по радіо і телебаченню на відкритих засіданнях комітетів Верховної Ради України, крім випадків, коли за рішенням комітету проводиться закрите засідання, а також пропонувалося визначати кількість комітетів Верховної Ради України нового скликання з урахуванням обсягу роботи комітетів Верховної Ради України попереднього скликання, а кількісний склад кожного комітету нового скликання - з урахуванням середнього навантаження законопроектної роботи на члена комітету попереднього скликання; щодо розподілу посад голови комітету, його першого заступника, заступника, секретаря комітету та членів комітету.

          В цей період до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» було внесено зміни лише до статті 34 і стосувалися вони вимог при формуванні складу комітетів Верховної Ради України (Закон України № 10-VII від 25.12.2012).

4) Також до Верховної Ради України було внесено народними депутатами України 7 проектів постанов Верховної Ради України з пропозиціями переглянути предмети відання комітетів Верховної Ради України сьомого скликання, а саме: з питань верховенства права та правосуддя, з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, з питань інформатизації та інформаційних технологій, з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією, у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів. Крім того, було запропоновано доповнити предмет відання Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України новим питанням: «врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Голови Верховної Ради України та народних депутатів України».

5) У період роботи Верховної Ради України сьомого скликання Комітетом опрацьовано 93 документи щодо змін у складі комітетів Верховної Ради України, зокрема, проекти постанов Верховної Ради України, заяви народних депутатів України, подання депутатських фракцій у Верховній Раді України стосовно обрання народних депутатів України до складу комітетів Верховної Ради України, Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації, а також обрання та відкликання окремих голів комітетів, перших заступників, заступників голів та секретарів комітетів. З них 42 заяви народних депутатів України було розглянуто на засіданнях Комітету та, згідно з пунктом 1 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», народними депутатами України – членами Комітету внесено на розгляд Верховної Ради України 11 проектів постанов Верховної Ради України «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання».

Всього за звітний період з питання змін у складі комітетів Верховної Ради України Верховною Радою України було розглянуто та прийнято 2 постанови Верховної Ради України (№ 220-VII від 18.04.2013; № 1524-VII від 19.06.2014).

6) Верховною Радою України було розглянуто і підтримано 30 заяв народних депутатів України про дострокове припинення повноважень народного депутата України (за особистою заявою), а також, відповідно до положень статті 81 Конституції України (в редакції 2004 року), підтримано Постанову Верховної Ради України про дострокове припинення повноважень народного депутата України Герасимчука М.І. у зв’язку із смертю (№ 684-VII від 19.11.2013). Всього Комітетом оформлено 25 постанов Верховної Ради України про дострокове припинення повноважень народного депутата України.

Крім цього, в Комітеті опрацьовано 17 заяв народних депутатів України про дострокове припинення повноважень народного депутата України відповідно до пункту 1 частини другої статті 81 Конституції України, пункту 1 частини першої статті 4 Закону України «Про статус народного депутата України», з яких 9 - у зв’язку з призначенням на посади, які несумісні з депутатським мандатом. Зазначені заяви Верховною Радою України не розглянуто.

         7) Відповідно до положень частини першої статті 83 Конституції України, статті 10, частин першої та сьомої статті 19 Регламенту Верховної Ради України в Комітеті були підготовлені проекти календарних планів проведення другої – п’ятої сесій Верховної Ради України сьомого скликання, які були затверджені Верховною Радою України (постанови Верховної Ради України  № 120-VII від 11.01.2013, № 363 - VII від 02.07.2013, № 735 - VII від 06.02.2014, № 1552 - VII від 01.07.2014).

         Також Комітетом було оформлено прийняті Верховною Радою України постанови Верховної Ради України: «Про внесення змін до календарного плану проведення четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання» від 01.07.2014 (№1553-VII), «Про внесення змін до календарного плану проведення п’ятої сесії Верховної Ради України сьомого скликання» від 02.09.2014 (№1656-VII) та від 14.10.2014 (№1694-VII), а також постанови Верховної Ради України про проведення закритих пленарних засідань Верховної Ради України від 02.03.2014 (№843-VII), від 06.05.2014 (№1232-VII) і закритого позачергового пленарного засідання Верховної Ради України від 31.07.2014 (№1618-VII).  

 

          2. Комітетом розглядалися проекти законів, постанов та інших актів Верховної Ради України, які надходили для розгляду і подання пропозицій.

 

1) Протягом сьомого скликання у Комітеті тривала робота щодо законодавчого врегулювання діяльності тимчасових слідчих і спеціальних комісій Верховної Ради України.

До Комітету надійшло всього 80 проектів постанов Верховної Ради України про утворення тимчасових слідчих та спеціальних комісій. Більшість з цих проектів було зареєстровано з порушенням вимог статей 85, 87 Регламенту Верховної Ради України, а саме: не дотримано принцип пропорційного представництва депутатських фракцій у складі комісій, не додано погодження депутатських фракцій щодо кількісного і персонального складу комісії та пропозицій щодо кандидатур на посади заступників голів комісій або загалом персонального складу. Із них Верховною Радою України було прийнято 14 постанов Верховної Ради України про утворення тимчасових слідчих та спеціальних комісій.

2) Комітетом відповідно до статті 93 Регламенту Верховної Ради України протягом п’яти сесій сьомого скликання здійснювалася підготовка експертних висновків (переважно в період другої – третьої сесій, до прийняття Закону України № 429 – VII від 03.09.2013) на відповідність оформлення та реєстрації законопроекту, проекту іншого акта вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, та було опрацьовано 2169 законопроектів, проектів інших актів, з яких: 1826 проектів законів, 343 проекти постанов Верховної Ради України, внесених суб’єктами права законодавчої ініціативи.

Висновки щодо відповідності або невідповідності оформлення та реєстрації законопроектів вимогам Регламенту Верховної Ради України було направлено до комітетів, визначених головними з підготовки і попереднього розгляду законопроектів.

 3)    До Комітету для розгляду та надання пропозицій надходили також законопроекти, проекти інших актів, а також звернення щодо надання роз’яснень про застосування законів України, які, на виконання доручень Голови Верховної Ради України, були опрацьовані.

Зокрема, Комітетом було розглянуто проект закону України про процедуру голосування народних депутатів України під час розгляду законопроектів, що стосуються внесення змін до Конституції України або прийняття її в новій редакції (реєстр. № 2001), проекти постанов Верховної Ради України: про забезпечення особистого голосування народних депутатів України (реєстр. № 1031), про забезпечення функціонування модернізованого програмно-технічного комплексу – системи «Рада», що передбачає використання сенсорної кнопки (реєстр. № 1100), про затвердження Положення про програмно-технічний комплекс – електронна система Рада-3 (реєстр. № 2174).

          Щодо наявності підстав для реєстрації були розглянуті - проект закону України про звільнення політичних в’язнів (реєстр. № 2457), а також проекти постанов Верховної Ради України: про передачу Міністерству охорони здоров’я України в безоплатне користування для оздоровлення дітей із фізичними вадами будинку відпочинку «Конча-Заспа» та комплексу відпочинку «Пуща Водиця», про звільнення суддів Вищого адміністративного суду України у зв’язку з порушенням присяги, про передачу будівлі Гостинного двору у місті Києві Національному університету «Києво-Могилянська академія», про Звернення до Президента України Януковича В.Ф. з пропозицією про звільнення з посади Голови Київської міської державної адміністрації Попова О.П. та Голови Київської обласної державної адміністрації Присяжнюка А.Й.

Також Комітетом було оформлено прийняті Верховною Радою України постанови Верховної Ради України: «Про відкликання Рибака В.В. з посади Голови Верховної Ради України» від 22.02.2014 (№747-VII), «Про Голову Верховної Ради України» від 22.02.2014 (№748-VII), «Про відкликання Калєтніка І.Г. з посади Першого заступника Голови Верховної Ради України» від 22.02.2014 (№752-VII), «Про  продовження перебування на державній службі ЗАЙЧУКУ В.О.» від 14.08.2014 (№1641-VII).

Розглянуто низку доручень Голови Верховної Ради України щодо надання роз'яснень, відповідей, пропозицій стосовно порядку застосування норм Регламенту Верховної Ради України, дотримання законодавчої процедури, дотримання положень частини третьої статті 84 Конституції України щодо особистого голосування народними депутатами України.

       Відповідно до положень пункту 6 частини першої статті 13, частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» на засіданні Комітету 20.03.2013 було ухвалено роз’яснення щодо застосування положень статті 234 Регламенту Верховної Ради України щодо процедури ініціювання парламентських слухань у Верховній Раді України.

Крім цього, з різних питань та за результатами розгляду звернень Голови Верховної Ради України, голів комітетів Верховної Ради України, народних депутатів України було надано відповіді щодо порядку відрахування строку внесення пропозицій і поправок до перехідних законопроектів; щодо надання інформації про голосування за окремі закони України, стосовно питання створення інституту уповноваженого Верховної Ради України з виконання рішень Європейського суду з прав людини, щодо питань, пов’язаних із застосуванням норм Закону України «Про статус народного депутата України», про надання службового приміщення (на виконання частини п’ятої статті 28 Закону України «Про статус народного депутата України»); про ненадання відповідей на направлені депутатські звернення; про вжиття заходів відповідного реагування щодо належного розслідування кримінальної справи; щодо порушення недоторканості депутатського статусу та повноважень народного депутата України; щодо висвітлення інформації про національність народного депутата України; щодо дотримання вимог Закону України «Про комітети Верховної Ради України» при проведенні засідань комітетів Верховної Ради України тощо.

З поміж іншого, до Комітету надходили також звернення органів місцевого самоврядування з пропозиціями щодо необхідності внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України» з метою виключення окремих прав та гарантій діяльності народних депутатів України, щодо вимог, яких необхідно дотримуватись при оформленні, направленні та розгляді депутатських звернень.

 

            III. Виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією Конституції України та законів України.

 

1) У порядку аналізу практики застосування законодавчих актів та контролю за виконанням власних рішень, у Комітеті розглядалися питання про недотримання народними депутатами України вимог статті 78 Конституції України, статті 3 Закону України «Про статус народного депутата України» щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, питання щодо дотримання вимог Конституції України, Регламенту Верховної Ради України, інших законів України щодо голосування на засіданнях Верховної Ради України народними депутатами України особисто тощо.

З питання виконання народними депутатами України вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності до Комітету надходили звернення, зокрема, народних депутатів України Княжицького М.Л., Мірошниченка І.М., Сиротюка Ю.М., а також від громадян. Так, протягом сьомого скликання у зверненнях порушувалися питання стосовно дотримання вимог статі 78 Конституції України та статті 3 Закону України «Про статус народного депутата України» народними депутатами України: Бахтеєвою Т.Д., Березкіним С.С., Біловолом О.М., Бондарем В.В., Булах В.В., Васадзе Т.Ш., Герегою О.В., Гороховим С.О., Грушевським В.А., Дудкою В.В., Ничипоренком В.М., Повалій Т.М., Развадовським В.Й., Риженковим О.М., Семенюк А.О., Струком В.О., Сех І.І., Шаблатовичем О.М., Шаповаловим Ю.А.

Також у Комітеті здійснювалася робота щодо аналізу практики застосування положень Закону України «Про комітети Верховної Ради України», зокрема, в частині дотримання вимог закону в діяльності окремих комітетів Верховної Ради України. На звернення голів та членів комітетів надавалися відповіді щодо повноважності засідання комітету, у разі присутності на ньому більше половини від затвердженого Верховною Радою України складу його членів. Зазначена правова вимога передбачає встановлену законом кількість присутніх на засіданні комітету його членів як на початку засідання, так і під час розгляду усіх питань порядку денного засідання, щодо яких ухвалюються рішення комітету.

З питання надання згоди Верховною Радою України на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешту, Верховною Радою України 3 червня 2014 року було розглянуто подання, підтримані виконувачем обов’язків Генерального прокурора України Махніцьким О.І. (від 12 травня 2014 року № 06-1-12065-14), про надання згоди на затримання та обрання стосовно народного депутата України Царьова О.А. запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою (Комітетом оформлено постанови Верховної Ради України № 1305-VII, № 1306-VII).

Крім того, на засіданні Комітету 5 червня 2014 року (протокол №18) було розглянуто подання до Верховної Ради України від 27 травня 2014 року № 15/1-32848-14, підтримані виконувачем обов’язків Генерального прокурора України Махніцьким О.І., про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народних депутатів України Калєтніка І.Г. та Олійника В.М., а також про надання згоди на обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно народних депутатів України Калєтніка І.Г. та Олійника В.М. Комітетом було прийнято рішення запропонувати Голові Верховної Ради України Турчинову О.В., на підставі положень частини четвертої статті 220 Регламенту Верховної Ради України, повернути зазначені подання виконувачу обов’язків Генерального прокурора України Махніцькому О.І. у зв’язку з відсутністю достатніх доказів щодо обґрунтування подань.

 2) Упродовж сьомого скликання Верховної Ради України в Комітеті  розглядалися питання, що стосуються фінансового блоку, зокрема, кошторису Верховної Ради України на відповідний рік, забезпечення діяльності народних депутатів України та Верховної Ради України.

Комітетом попередньо опрацьовувалися проекти кошторисів Верховної Ради України на 2013 та 2014 роки, які розглядалися на засіданнях Комітету за участі керівництва Управління справами Апарату Верховної Ради України. Після врахування зауважень та пропозицій народних депутатів України – членів Комітету, погодження Комітетом, проект кошторису Верховної Ради України на 2013 рік було внесено на розгляд та затверджено Постановою Верховної Ради України № 420-VII від 04.07.2013 року.

У Комітеті велась постійна робота щодо покращення роботи підприємств, які забезпечують діяльність Верховної Ради України. Так, у червні 2013 року головою підкомітету з питань забезпечення діяльності Верховної Ради України та народних депутатів України Головком В.А. були проведені робочі зустрічі з керівниками підрозділів Апарату Верховної Ради України та підпорядкованих Управлінню справами підприємств, які забезпечують діяльність Верховної Ради України. Відбулось також ознайомлення (з виїздом на місце) з роботою цих підприємств та з іншими об’єктами, які належать до майнового комплексу, що забезпечує діяльність Верховної Ради України, з метою оптимізації коштів на їх утримання.

Слід зазначити, що розрахункова потреба в коштах, яка визначалася Апаратом Верховної Ради України на підставі положень Закону України «Про статус народного депутата України» жодного року упродовж сьомого скликання Верховної Ради України не була забезпечена бюджетними призначеннями в повній мірі, крім того, у звітному періоді встановилась тенденція до поступового зменшення обсягів фінансування потреб парламенту. У зв’язку з цим, Комітет неодноразово розглядав ситуацію, що складалась і вживав заходи для її врегулювання.

З метою реалізації змін, внесених до Закону України «Про статус народного депутата України» від 28 лютого 2014 року № 836-VII, Комітет на своєму засіданні 26 березня 2014 року (протокол № 16) розглянув та погодив підготовлені Апаратом Верховної Ради України та доопрацьовані у Комітеті проекти Положень «Про порядок виплати народним депутатам України щомісячної компенсації для оренди житла або винайму готельного номера» та «Про порядок видачі народним депутатам України коштів для проїзду усіма видами транспорту територією України», а також розмір компенсації народним депутатам України для оренди житла або винайму готельного номера на 2014 рік у розмірі 460,0 грн. на добу, виходячи з вартості одномісного однокімнатного номера в готелі Державного підприємства «Готельний комплекс «Київ».

Законами України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (№ 1165-VII від 27.03.2014, № 1622 – VII від 31.07.2014) зменшено Апарату Верховної Ради України видатки загального фонду на 161 379,6 тис. гривень (134 727,0 тис. гривень на оплату праці).

На засіданні Комітету 9 квітня 2014 року під час розгляду проекту кошторису Верховної Ради України на 2014 рік народними депутатами України – членами Комітету було висловлено низку зауважень, зокрема, про необхідність збереження на рівні минулого року розміру фонду оплати праці помічників – консультантів народних депутатів України та запропоновано Апарату Верховної Ради України доопрацювати проект кошторису Верховної Ради України на 2014 рік з урахуванням зауважень Комітету. Однак, ці пропозиції залишились не враховані, оскільки Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (№ 1622 – VII від 31.07.2014) народним депутатам України до завершення антитерористичної операції встановлено місячну заробітну плату лише в розмірі посадового окладу. Тому, проект кошторису Верховної Ради України на 2014 рік не затверджувався Верховною Радою України.

Як наслідок, Розпорядженням Голови Верховної Ради України № 572 від 19.08.2014 з 01 серпня 2014 року встановлено місячний фонд оплати праці помічників – консультантів народного депутата України у розмірі двох посадових окладів народного депутата України - члена комітету Верховної Ради України, а також, розпорядженнями Голови Верховної Ради України №№ 581 і 582 від 20 серпня 2014 року встановлено з 3 серпня 2014 року заробітну плату народного депутата України та розмір відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, у розмірі посадового окладу.

3) В кінці кожної сесії Верховної Ради України протягом сьомого скликання у Комітеті здійснювався аналіз розглянутих звернень, що надходили від громадян України, державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, об’єднань громадян, народних депутатів України безпосередньо до Комітету, а також надіслані на розгляд за дорученням керівництва Верховної Ради України.

Аналіз звернень засвідчує прояви активного реагування суспільства на події, пов’язані з діяльністю парламенту, висловлюваннями та діями окремих народних депутатів України.

З поміж іншого, звернення громадян містили вимоги щодо заборони народним депутатам України перешкоджати розгляду питань порядку денного, в тому числі шляхом блокування трибуни, перешкоджання роботі головуючого на пленарному засіданні, а також голосуванню інших народних депутатів України; надходили пропозиції про створення умов для забезпечення реалізації обов’язку народного депутата України голосувати особисто; чисельні пропозиції щодо модернізації процедури голосування народних депутатів України, чіткого врегулювання питань присутності народних депутатів України на пленарних засіданнях Верховної Ради України та на засіданнях комітетів тощо.

Частина звернень містила пропозиції та вимоги, які не належать до повноважень та предмета відання Комітету.

         За період сьомого скликання Верховної Ради України загальний документообіг Комітету (вхідної і вихідної кореспонденції) складав 8362 документи. За даними реєстрації вхідної кореспонденції до Комітету надійшло 6462 документи, з них: проекти законодавчих актів, де Комітет є головним – 333, з них 232 проекти постанов та 101 проект закону і 422 документи - висновки, пропозиції до них; інформаційно-довідкові документи - 45; звернення громадян - 271; листування з народними депутатами України - 595; листування з Верховною Радою Автономної Республіки Крим, місцевими радами та їх виконавчими органами, райдержадміністраціями, організаціями та установами - 297; листування з підрозділами Апарату Верховної Ради України, Кабінетом Міністрів України, Адміністрацією Президента України, міністерствами, державними комітетами - 620, листування з керівництвом Верховної Ради України - 106, проекти законодавчих актів на відповідність вимогам Регламенту - 2169, з них 1826 проектів законів, 343 проекти постанов та 1551 висновок до них від Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, а також 52 листи щодо забезпечення діяльності Комітету та народних депутатів України.

          На виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13.01.2011, Розпорядження Голови Верховної Ради України від 11.05.2011 № 393 «Про забезпечення виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» в Апараті Верховної Ради України» в Комітеті було розглянуто на надано відповіді на 77 запитів на інформацію.

            

          IV. ВИСНОВКИ І ПРОПОЗИЦІЇ

 

        Аналіз роботи, проведеної Комітетом протягом звітного періоду, свідчить про необхідність приведення у відповідність окремих положень Регламенту Верховної Ради України, у зв’язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України «Про відновлення дії окремих положень Конституції України» від 21 лютого 2014 року № 742-VII, зокрема, внесення змін: до статті 1, 16, 59, пункту 5 частини першої статті 78, частини першої статті 89, частини восьмої статті 187,  статей 205 – 216, частини першої статті 231, а також доповнення Регламенту Верховної Ради України главою 12 про утворення коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.

       Крім цього, слід зазначити, що переважною залишається кількість законопроектів, проектів інших актів, розглянутих у Комітеті, на відповідність їх оформлення та реєстрації вимогам Регламенту Верховної Ради України, які були оформлені та зареєстровані з різними порушеннями.

         Для підвищення ефективності роботи Комітету і Верховної Ради України в цілому Комітет вважає за необхідне на початку роботи Верховної Ради України восьмого скликання провести нараду завідувачів секретаріатів комітетів Верховної Ради України, керівників структурних підрозділів Апарату Верховної Ради України та навчання помічників-консультантів народних депутатів України з питань дотримання вимог Регламенту Верховної Ради України під час оформлення та реєстрації проектів законів України, постанов та інших актів Верховної Ради України, а також з окремих питань реалізації законів України «Про доступ до публічної інформації», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інформацію» та Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Закону України «Про запобігання корупції» № 1700-VII, прийнятого Верховною Радою України 14.10.2014.

         Протягом наступного восьмого скликання Верховної Ради України спільно з керівництвом Апарату Верховної Ради України вивчити питання щодо обміну досвідом у роботі комітетів з питань регламенту парламентів інших країн (парламентів країн Балтії, сейму Польщі, парламенту Грузії та інших країн світу).

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку