Звіт про роботу Комітету за період четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (Лютий 2016 року - Липень 2016 року)

Комітет
18 липня 2016, 10:49

 
Затверджено на засіданні Комітету
13 липня 2016 року (Протокол № 58)

З В І Т

 

про роботу Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України за період четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання

( лютий – липень 2016 року )

 

        Згідно із затвердженим планом роботи на четверту сесію Верховної Ради України восьмого скликання, відповідно до положень статті 89 Конституції України, статті 1 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітетом здійснювалася законопроектна робота, підготовка і попередній розгляд питань, віднесених до його повноважень.

        Протягом звітного періоду проведено 14 засідань Комітету (10 - планових та 4 - поза планом). На засіданнях було розглянуто 104 питання порядку денного, із них: 23 проекти законів України, 29 проектів постанов Верховної Ради України, 17 питань щодо змін у складі комітетів Верховної Ради України, 10 заяв народних депутатів України та 25 питань, що належать до предмета відання Комітету.

За період четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання загальний документообіг Комітету склав 1250 документів.

За даними реєстрації вхідної кореспонденції до Комітету надійшло 772 документи: проекти законодавчих актів, де Комітет є головним - 47, з них 16 проектів законів та 31 проект постанов, висновки, пропозиції, листи до них – 67; інформаційно-довідкові документи - 51; звернення громадян – 57; листування з народними депутатами України - 98; листування з місцевими радами та їх виконавчими органами, райдержадміністраціями, організаціями та установами - 90; листування з підрозділами Апарату Верховної Ради України, Кабінетом Міністрів України, Адміністрацією Президента України, міністерствами, державними комітетами – 252; листування з Головою Верховної Ради України – 86; проекти законодавчих актів на відповідність вимогам Регламенту Верховної Ради України – 24.

За даними реєстрації вихідної кореспонденції Комітетом опрацьовано та надіслано 478 документів.

На виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13.01.2011 (із змінами), Розпорядження Голови Верховної Ради України від 11.05.2011№ 393 «Про забезпечення виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» в Апараті Верховної Ради України» в Комітеті було розглянуто та надано відповіді на 17 запитів на інформацію.

 

I. Законопроектна діяльність з питань,  з  яких  Комітет визначено головним

 

Протягом четвертої сесії Комітетом здійснювалася підготовка проектів законів, постанов та інших актів для розгляду Верховною Радою України.

 

1.         Проекти законів України про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України та до законів України «Про статус народного депутата України» і «Про комітети Верховної Ради України».

 

На засіданнях Комітету протягом четвертої сесії було розглянуто 8 законопроектів з пропозиціями щодо внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (законопроекти з реєстр. №№ 3412, 3208, 3182, 3182-1, 2333а, 3311, 3205, 4419).

Зокрема, пропозиції до Регламенту Верховної Ради України, внесені суб’єктами права законодавчої ініціативи, стосувались: вшанування пам’яті «Небесної сотні» та загиблих учасників антитерористичної операції (реєстр. №3412); удосконалення порядку надання згоди на затримання та арешт суддів (реєстр. № 3208); розміщення тексту депутатського запиту та відповідей на нього (реєстр. № 3182, 3182-1); удосконалення процедури розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України питань про затримання чи арешт суддів (реєстр. № 2333а); щодо календарного плану роботи сесії Верховної Ради України (реєстр. № 3311); добровільного зняття депутатської недоторканості (реєстр. № 3205); внесення змін до статті 60 Регламенту Верховної Ради України (реєстр. № 4419).   

Також, 15 березня 2016 року на засіданні Комітету було розглянуто проект Постанови Верховної Ради України "Про заходи з реалізації рекомендацій щодо внутрішньої реформи та підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України", внесений народними депутатами України Гройсманом В.Б., Парубієм А.В., Сироїд О.І. та іншими народними депутатами України – керівниками депутатських фракцій, депутатських груп (реєстр. № 4219 від 15.03.2016), яким пропонувалось  визнати  Рекомендації Місії Європейського Парламенту з оцінки потреб, що розроблені з метою підвищення якості українського парламентаризму та викладені у «Доповіді та Дорожній карті щодо внутрішньої реформи та підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України» як основу для внутрішньої реформи та підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України. 17 березня ц.р. Постанову було прийнято Верховною Радою України.

Для реалізації деяких положень Рекомендацій Місії Європейського Парламенту з оцінки потреб суб’єктами права законодавчої ініціативи було внесено до Верховної Ради України проекти законів України про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України, зокрема, законопроекти реєстр. №№ 4696, 4696-1, 4696-2, 4696-3, 4696-4, які знаходяться на розгляді в Комітеті.

 

Також, Комітетом опрацьовано та на засіданні 3 лютого ц.р. розглянуто пропозиції, які надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроектів «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації  про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України» (реєстр. № 1591), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо накладення стягнення на народного депутата України за порушення вимог щодо особистого голосування)» (реєстр. № 1895) та «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо оптимізації законодавчого процесу)» (реєстр.  № 3207). Зазначені законопроекти підготовлено Комітетом до другого читання та подано до Верховної Ради України.

Законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації  про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України» (реєстр. № 1591) 11 травня 2016 року був розглянутий Верховною Радою України, проте не набрав необхідної кількості голосів народних депутатів України на підтримку пропозиції прийняття його в цілому як закон, та направлений до Комітету на повторне друге читання.

 

За ініціативи народних депутатів України – членів Комітету до Верховної Ради України внесено проект Закону України про внесення зміни до статті 60 Регламенту Верховної Ради України (реєстр. № 4419 від 13.04.2016), а також низку проектів постанов Верховної Ради України, якими врегульовуються питання організації роботи Верховної Ради України, зміни у складі комітетів  Верховної Ради України, достроково припиняються повноваження народних депутатів України, тощо.

 

Упродовж четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання опрацьовано та розглянуто Комітетом 2 проекти законів (реєстр. №№ 2741, 3588), а також 1 проект Постанови Верховної Ради України (реєстр. № 4009), щодо змін до Закону України «Про статус народного депутата України» відповідно: щодо впровадження інституту імперативного мандату – дострокового припинення повноважень народного депутата України, обраного в одномандатному виборчому окрузі, за ініціативою виборців відповідного виборчого округу; обраного по виборчих списках політичної партії – керівного органу політичної партії у порядку, визначеному її Статутом; щодо можливості ознайомлення народного депутата України з конфіденційною інформацією. Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити законопроект №№ 2741 за наслідками його розгляду в першому читанні. Щодо проекту закону реєстр. № 3588 Комітет рекомендував Верховній Раді України повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Проект Постанови Верховної Ради України (реєстр. № 4009) внесено з метою виконання завдань реформування державних засобів масової інформації та забезпечення приведення деяких актів Верховної Ради України до норм Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», та передбачає вихід Верховної Ради України із засновників редакції журналу «Віче».

 

Також в Комітеті на опрацюванні знаходиться проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку діяльності тимчасових спеціальних, тимчасових слідчих комісій та спеціальної тимчасової слідчої комісії», внесений народним депутатом України Бубликом Ю.В. (реєстр. № 4244).

Метою поданого законопроекту є «врегулювання повноважень Верховної Ради України, щодо визначення статусу, порядку створення та діяльності тимчасових органів Верховної Ради України – тимчасових слідчих, тимчасових спеціальних комісій та спеціальної тимчасової слідчої комісії».

 

2. Проекти постанов Верховної Ради України про скасування рішень Верховної Ради України.

 

Протягом четвертої сесії на засіданнях Комітету неодноразово розглядались заяви народних депутатів України  щодо виявлених на пленарному засіданні Верховної Ради України фактів неособистого голосування шляхом голосування за іншого народного депутата України (стаття 47 Регламенту Верховної Ради України), зокрема, заяви народних депутатів України Заліщук С.П., Голуба В.В.,  Лещенка С.А. та інших (разом – 12 підписів) стосовно неособистого голосування на засіданні Верховної Ради України 3 лютого 2016 року,  та щодо скасування рішень Верховної Ради України у зв’язку з порушенням встановленої Регламентом Верховної Ради України процедури при розгляді й голосуванні проекту закону, постанови, іншого акта Верховної Ради України (стаття 48 Регламенту Верховної Ради України). Наразі, з цього питання Комітетом було опрацьовано та  розглянуто 17 проектів постанов Верховної Ради України, а саме:

  - проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення  Верховної Ради України про прийняття Закону України "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері підтвердження відповідності, виготовлення, виробництва, реалізації, придбання продукції, робіт та послуг у військовій сфері" в цілому з урахуванням пропозицій Президента України, внесений народним депутатом України Вінником І.Ю. (реєстр. № 1793-П від 27.01.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 24 грудня 2015 року про прийняття в цілому проекту Постанови про дострокове припинення повноважень народного депутата України Філатова Б.А.", внесений народним депутатом України Папієвим М.М.  (реєстр. № 3522-П від 25.12.2015);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 16 лютого 2016 року про прийняття за основу та в цілому проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі)", внесений народним депутатом України Дубініним О.І. (реєстр. № 3700-П від 16.02.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 16 лютого 2016 року про прийняття за основу та в цілому проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі)", внесений народними депутатами України Заліщук С.П., Добродомовим Д.Є. та іншими (реєстр. № 3700-П1 від 16.02.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування  рішення  Верховної Ради України від 16.02.2016 про прийняття в цілому, як закону законопроекту № 3755", внесений народним депутатом України                     Левченком Ю.В. (реєстр. № 3755-П від 16.02.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 16 лютого 2016 року про прийняття за основу та в цілому як закон проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції" (щодо роботи електронної системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування)", внесений народними депутатами України Соболєвим Є.В., Подоляк І.І. та іншими (реєстр. № 3755-П1 від 16.02.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України «Про скасування результатів голосування Верховної Ради України від 16 лютого 2016 року за основу і в цілому проекту Постанови про відповідальність Кабінету Міністрів України (щодо прийняття резолюції недовіри Кабінету Міністрів України) (реєстраційний номер 4080)  і новий розгляд проекту згідно із процедурою, передбаченою Законом України «Про Регламент Верховної Ради України», внесений народними депутатами України Добродомовим Д.Є., Мусієм О.С., Матківським Б.М., Антонищаком А.Ф. (реєстр. № 4092 від 17.02.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України «Про скасування результатів голосування Верховної Ради України від 16 лютого 2016 року за проект Постанови «Про відповідальність Кабінету Міністрів України (щодо прийняття резолюції недовіри Кабінету Міністрів України)» (реєстраційний номер 4080) та проведення повторного голосування», внесений народними депутатами України  Сотник О.С., Луценком І.В. (реєстр. № 4093 від 17.02.2016);

- проект постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України  від 14.04.2016 про прийняття постанови № 4423 про Кабінет Міністрів України", внесений народними депутатами України   Левченком Ю.В. та іншими (реєстр. №4423-П від 14.04.2016);

- проект постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 14.04.2016 про прийняття постанови № 4424 про формування складу Кабінету Міністрів України", внесений народним депутатом України Левченком Ю.В. (реєстр. №4424-П від 14.04.2016);

- проект Постанови Верховної  Ради України «Про скасування рішення Верховної Ради України від 17 травня 2016 року про прийняття в цілому як закон проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (щодо визначення передач європейського виробництва)», внесений народними депутатами України Шпеновим Д.Ю., Мороко Ю.М., Павленком Ю.О. (реєстр. № 2766-П  від  17.05.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України «Про скасування рішення Верховної Ради України від 19 травня 2016 року про прийняття в цілому проекту Постанови про перейменування міста Дніпропетровська Дніпропетровської області», внесений народними депутатами України  Вілкулом О.Ю., Колєсніковим Д.В. (реєстр. №3864-П від 19.05.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України «Про скасування  рішення Верховної Ради України від 19.05.2016 про прийняття за основу та в цілому проекту Постанови про перейменування окремих населених пунктів та районів», внесений народним депутатом України Капліним С.М. (реєстр.                № 4085-П від 20.05.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 02 червня 2016 року про прийняття за основу та в цілому проекту закону про судоустрій і статус суддів", внесений народними депутатами України Шухевичем Ю.-Б.Р., Савченко Н.В. (реєстр. № 4734-П від 02.06.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування  рішення  Верховної Ради України від 02.06.2016 про прийняття в цілому як закону законопроекту № 2506а", внесений народними депутатами України              Левченком Ю.В., Іллєнком А.Ю., Головком М.Й. та іншими (реєстр. № 2506а-П від 02.06.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 02 червня 2016 року про прийняття у другому читанні та в цілому як закону законопроекту № 2507а", внесений народним депутатом України  Левченком Ю.В. (реєстр. № 2507а-П від 02.06.2016);

- проект Постанови Верховної Ради України "Про скасування рішення Верховної Ради України від 31 травня 2016 року про прийняття в  другому читанні та в цілому як закон проекту Закону України про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів", внесений народним депутатом України  Святашем Д.В. (реєстр. № 3251-П від 02.06.2016).

 

На виконання доручень Голови Верховної Ради України протягом четвертої сесії Верховної Ради України Комітетом розглядались матеріали, подані в порядку законодавчої ініціативи на реєстрацію до Апарату Верховної Ради України народними депутатами України Вілкулом О.Ю., Ларіним С.М., Мураєвим Є.В., Соболєвим Є.В. щодо вимог та підстав для реєстрації законодавчих ініціатив, стосовно кожної ініціативи було підготовано проект відповіді та направлено її Голові Верховної Ради України

 

3. Проекти постанов Верховної Ради України про зміни в складі комітетів Верховної Ради України.

 

Протягом четвертої сесії Комітетом були розглянуті і підтримані заяви народних депутатів України:

Константіновського В.Л. про обрання його членом Комітету з питань запобігання і протидії корупції, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань національної безпеки і оборони (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4012);

Підберезняка В.І. про обрання його членом Комітету з питань транспорту (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4013);

Бригинця О.М. про обрання його членом Комітету з питань національної безпеки і оборони (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4418);

Писаренка В.В. про обрання його членом Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань правової політики та правосуддя  (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4487);

Карпунцова В.В. про обрання його членом Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4692 )

Білоцерковця Д.О. про обрання його  членом Комітету з питань запобігання і протидії корупції (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4817);

Єфремової І.О. про обрання її членом Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4818);

Білозір О.В. про обрання його членом Комітету з питань європейської інтеграції (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4819);

Мепарішвілі Х.Н. про обрання його  членом Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4820);

Єдаков М.Ю. про обрання його членом Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин (проект Постанови Верховної Ради України реєстр.                         № 4821);

Хланя С.В. -  про обрання його членом Комітету з питань бюджету, увільнивши від обов’язків член Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4822);

Ревеги О.В. -  про обрання його членом Комітету у закордонних справах, увільнивши від обов’язків члена Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства  (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4823);

Немировського А.В. про обрання його до складу Комітету з питань запобігання і протидії корупції (проект Постанови Верховної Ради України реєстр. № 4824).

 

Крім цього, у Комітеті на розгляді знаходяться доопрацьовані проекти постанов Верховної Ради України «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України восьмого скликання та обрання голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації», внесені народним депутатом України  Березюком О.Р., в яких запропоновано:

- відкликати Кривенка Віктора Миколайовича з посади заступника голови Комітету з питань бюджету, на підставі рішення Фракції Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ"  від 31 серпня 2015 року, та обрати народного депутата України Маркевича Ярослава Володимировича, заступником голови Комітету з питань бюджету, увільнивши його від обов’язків члена цього Комітету (реєстр. № 3022).

- обрати народного депутата України  Войціцьку В.М. на посаду голови Комітету у закордонних справах, увільнивши її від обов’язків секретаря Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки (реєстр. № 3244).

 

4. Питання про дострокове припинення повноважень народного депутата України.

 

Комітетом та Верховною Радою України розглянуті та підтримані заяви народних депутатів України: 

Гарбуза Ю.Г. у зв’язку з призначенням його головою Луганської обласної державної  адміністрації з призначенням (Указ Президента України від 29 квітня 2016  року № 195/2016) (Постанова Верховної Ради України №  1382-VIII);

Гордєєва А.А. у зв’язку з призначенням його головою Херсонської обласної державної  адміністрації (Указ Президента України від 28 квітня 2016  року                        № 178/2016) (Постанова Верховної Ради України №  1383-VIII).

Також в Комітеті була розглянута заява народного депутата України       Чумака В.В. у зв’язку з призначенням його членом Національного агентства з питань запобігання корупції (розпорядження Кабінету Міністрів України від                    11 грудня 2015 року № 1285) і внесено на розгляд Верховної Ради України відповідний проект Постанови (реєстр. № 3827), але у зв’язку з листом народного депутата України Чумака В.В. про зняття з розгляду Верховної Ради України проекту Постанови Верховної Ради України «Про дострокове припинення повноважень народного депутата України Чумака В.В.» (реєстр. № 3827) і розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року  136-р «Про скасування розпорядження Кабінету Міністрів України від  11 грудня 2015 року  № 1285» Комітетом 30 березня ц.р. було прийнято рішення відкликати зазначений проект Постанови.  

Крім цього в Комітеті на розгляді знаходиться заява народного депутата України Сторожука Д.А. у зв’язку з призначенням його на посаду першого заступника Генерального прокурора України.

 

5. Про календарний план проведення п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання.

 

На засіданні Комітету 6 липня 2016 року було розглянуто проект календарного плану проведення п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання та ухвалено рішення внести до Верховної Ради України  народними депутатами України – членами Комітету відповідний проект постанови та рекомендувати Верховній Раді України, відповідно до положень частини третьої статті 138 Регламенту Верховної Ради України, прийняти його за основу та в цілому.

 

II.   Розгляд у Комітеті проектів законів, постанов та інших актів Верховної Ради України, звернень,  які надходили для подання пропозицій:

 

1.                    Проекти постанов Верховної Ради України про утворення тимчасових слідчих комісій.

Комітетом було розглянуто, на відповідність оформлення та реєстрації вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів,  проект Постанови Верховної Ради України «Про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів, оприлюднених  у засобах масової інформації  щодо  використання офшорних компаній Президентом України та іншими вищими посадовими особами, уповноваженими на виконання функцій держави», внесений народними депутатами України  Ляшком О.В., Вовком В.І., Березюком О.Р., Соболєвим Є.В., Тимошенко Ю.В.  (реєстр. № 4704 від 20.05.2016) і прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України розглянути даний проект Постанови і визначитись шляхом голосування щодо утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів, оприлюднених  у засобах масової інформації  щодо  використання офшорних компаній Президентом України та іншими вищими посадовими особами, уповноваженими на виконання функцій держави та щодо обрання до складу цієї комісії позафракційних народних депутатів України Дерев’янка Ю.Б., Левченка Ю.В., Головка М.Й.

  Крім цього, підготовлено до попереднього розгляду Комітетом низку проектів постанов Верховної Ради України (реєстр. №№ реєстр. №№ 2131, 2552, 2597, 1299, 2071а, 2433а, 3051, 3055, 3063, 3098,3318, 3333, 3399, 3455, 3746, 3757, 3836, 4061, 4062) щодо утворення тимчасових слідчих та спеціальних комісій. Більшість з цих проектів було зареєстровано з порушенням вимог статей 85, 87 Регламенту Верховної Ради України, а саме: не дотримано принцип пропорційного представництва депутатських фракцій (депутатських груп) у складі комісій, не додано погодження депутатських фракцій  (депутатських груп) щодо кількісного і персонального складу комісії та пропозицій щодо кандидатур на посади заступників голів комісій або загалом персонального складу.

 

2. Проекти законів України та проекти постанов Верховної Ради України на відповідність вимогам Регламенту Верховної Ради України.

 

За дорученням Голови Верховної Ради України Гройсмана В.Б. для попереднього розгляду і підготовки експертних висновків на відповідність оформлення та реєстрації вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів до Комітету надійшло 24 законопроекти і проекти інших актів, з яких: 16 проектів законів, 8 проектів постанов Верховної Ради України, що були внесені суб’єктами права законодавчої ініціативи до Верховної Ради України: народними депутатами України – 22, Кабінетом Міністрів України – 2.

Відповідно до плану роботи, затвердженого Комітетом, на виконання вимог частини четвертої статті 93 Регламенту Верховної Ради України на засіданнях Комітету було розглянуто 16 проектів законів Верховної Ради України (Комітет не головний): реєстр. №№ 2075а, 2876, 3113, 3337, 3507, 3805, 3867, 4049, 4123, 4380, 4410, 4506, 4608, 4608-1, 4608-3, 4653.

Зокрема, на засіданнях Комітету розглянуто проекти законів України, в яких, серед іншого, пропонуються зміни до Закону України «Про статус народного депутата України» до Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13.10.1995 № 379/95-ВР, та ухвалено висновки щодо відповідності їх оформлення та реєстрації вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Це проекти законів «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо проведення брутизації та зменшення навантаження на фонд оплати праці» (реєстр. № 3113), «Про внесення змін до деяких законів України щодо кількості помічників-консультантів народного депутата України, на яких поширюється дія Закону України «Про державну службу» (реєстр. № 4506), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення переліку осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про державну службу» (реєстр. № 4653), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій» (реєстр. № 4608), «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення системи пенсійного забезпечення, встановлення єдиних принципів призначення пенсій та запровадження накопичувального рівня пенсійного страхування» (реєстр. № 4608-1), «Про внесення змін до деяких законів України щодо накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та сприяння досягненню бездефіцитності бюджету Пенсійного фонду» (реєстр. № 4608-3).

 

3. Розгляд звернень народних депутатів України щодо питань, віднесених до предмета відання Комітету

Протягом четвертої сесії Комітетом розглядались звернення народних депутатів України щодо питань, віднесених до предмета відання Комітету.

Зокрема, на засіданні Комітету 11 травня 2016 року будо розглянуто звернення до Комітету народного депутата України Сотник О.С. стосовно питання її присутності на пленарних засіданнях Верховної Ради України 29 та 30 березня 2016 року.

Також Комітетом розглядались питання дотримання народними депутатами України дисципліни та норм депутатської етики, зокрема, звернення народних депутатів України Войціцької В.М., Сотник О.С., Подоляк І.І. про позбавлення народного депутата України Барни О.С. права брати участь у п’яти пленарних засіданнях Верховної Ради України за "неодноразове порушення етичних норм та Регламенту Верховної Ради України" та прийнято рішення звернути увагу народного депутата України Барни О.С. на неприпустимість дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу, та на необхідність неухильного дотримання при виконанні своїх повноважень вимог Конституції України, Закону України «Про статус народного депутата України», Регламенту Верховної Ради України та інших законів України, додержання присяги народного депутата України, загальновизнаних норм моралі, завжди зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших народних депутатів України, службових та посадових осіб і громадян.

 

Комітетом за участю Генерального прокурора України Луценка Ю.В., народного депутата України Онищенка О.Р. на засіданні 29 червня 2016 року розглянуто подання «Про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання та арешт народного депутата України Онищенка Олександра Романовича», підтримане та внесене до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 16 червня 2016 року                      (№ 01/1-63вих-16).

Комітетом ухвалено висновок в якому зазначено, що при внесенні подань Генеральною прокуратурою України протягом скликання повторюються одні і ті ж помилки щодо положень Конституції України та Регламенту Верховної Ради України, а також те, що з  кожного виду запобіжного заходу має бути подано окреме подання, на що Комітет неодноразово звертав увагу в своїх попередніх висновках. 

Комітет розглянув подання і вважає, що з мотивів забезпечення повного та об’єктивного розслідування, а також забезпечення можливості реалізації всього обсягу прав та можливостей для захисту особи в порядку, визначеному кримінальним процесуальним законодавством, подання в частині надання згоди на притягнення народного депутата Онищенка О.Р. до кримінальної відповідальності може бути розглянуте та підтримане Верховною Радою України.

Комітет також вважає, що у зв’язку з відсутністю подань щодо надання згоди на затримання народного депутата України Онищенка О.Р. і надання згоди на арешт народного депутата України Онищенка О.Р., та відсутність обґрунтування у внесеному поданні щодо застосування до народного депутата України  Онищенка О.Р. таких запобіжних заходів, ці питання не готові до розгляду Верховною Радою України.

Тому в разі розгляду Верховною Радою України подання «Про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання та арешт народного депутата України Онищенка Олександра Романовича», Комітет звернув увагу на те, що головуючий на пленарному засіданні при розгляді цього питання, відповідно до частини сьомої статті 221 Регламенту Верховної Ради України, має ставити на голосування окремо, а Верховна Рада України має визначатися щодо: надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Онищенка О.Р.; надання згоди на затримання народного депутата України Онищенка О.Р.; надання згоди на арешт народного депутата України Онищенка О.Р.

 

Протягом четвертої сесії Комітетом за дорученням Голови Верховної Ради України опрацьовані, розглянуті та підготовлені 70 проектів відповідей на депутатські запити, депутатські звернення, заяви, листи, пропозиції народних депутатів України. 

Зокрема, підготовлено проекти відповідей:

- на депутатські запити народних депутатів України Бублика Ю.В.,                 Бондаря М.Л., Добродомова Д.Є., Іллєнка А., Лозового А.С., Вілкула О.Ю., Дерев’янка Ю.Б.;

- на депутатські звернення народних депутатів України                     Добродомова Д.Є., Берези Б.Ю., Іллєнка А.Ю. Тетерука А.А.,  Бублика Ю.В., Купрієнка О.В., Левченка Ю.В., Купрія В.М., Романюка В.М., Шпенова Д.Ю., Мороко Ю.М., Різаненко П.О., Луценка І.В. 

Крім того, опрацьовано та підготовлено проекти відповідей на листи та звернення народних депутатів України Капліна С.М., Бойка Ю.А., Сотник О.С., Вадатурського А.О., Яценка А.В., Кривошеї Г.Г., Данченка О.І., депутатської фракції «Народний фронт», Глави Адміністрації Президента України                   Ложкіна Б.Є., Першого заступника Глави  Адміністрації Президента України Ковальчука В.А.

 

III. У порядку аналізу практики застосування законодавчих актів та контролю за виконанням власних рішень, Комітетом розглядалися такі питання:

 

1.     Щодо забезпечення діяльності Верховної Ради України та народних депутатів України.

На контролі в Комітеті перебуває питання забезпечення діяльності народних депутатів України та Верховної Ради України в цілому.

Так, на засіданні Комітету 3 лютого 2016 року було розглянуто питання про проект Постанови Верховної Ради України «Про кошторис Верховної Ради України на 2016 рік», який було доопрацьовано  відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України 2016 рік».

Також Комітетом розглядалися питання про реалізацію народним депутатом України Кишкарем П.М. права на компенсацію вартості оренди житла (засідання Комітету від 13 квітня 2016 року), про нарахування виплат народному  депутату України Сотник С.Ю. за час участі у пленарних засіданнях (засідання Комітету від 11.05.2016).

Двічі Комітетом розглядалося питання щодо використання коштів, передбачених Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» на фінансування діяльності Верховної Ради України, та звіти державного підприємства «Їдальня Управління справами Апарату Верховної Ради України», Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України за результатами їх діяльності у першому кварталі 2016 року (засідання Комітету 20 квітня та 18 травня 2016 року).

18 травня 2016 року на засіданні Комітету розглядався лист головного редактора журналу Верховної Ради України «Віче» Писаренко С.В. щодо відновлення фінансування редакції у 2016 році за рахунок коштів Державного бюджету України.

15 червня 2016 року розглядалось питання щодо перерозподілу видатків у розрізі бюджетної програми 0111020 «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної ради України в обсязі 28 тис. грн. з КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» на КЕКВ 2710 «Виплата пенсій та допомоги». Про підсумки розгляду в Комітеті звернень державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, народних депутатів України та громадян України.

 

2.   Розгляд звернень з питань предмета відання Комітету

За період четвертої сесії восьмого скликання Верховної Ради України у Комітеті були розглянуті звернення, які були надіслані на розгляд за дорученням Голови Верховної Ради України, а також надійшли від громадян України, народних депутатів України, державних органів, органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян безпосередньо до Комітету.

Було підготовлено проекти відповідей Комітету на листи та звернення народних депутатів України Матіос М.В., Лунченка В.В., громадян                  Шестакова А.Б., Осіпова А., Когута І., Галич-Брюховецької О.Л. (2 листи), Гармаша Ю., Моцпана Н.Ф., Коробки В.М. 

Основним змістом звернень були питання щодо застосування окремих положень Закону України «Про статус народного депутата України», дотримання дисципліни та норм етики на пленарних засіданнях Верховної Ради України, обов’язку народного депутата України бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради України та її органів, надання народними депутатами України відповідей на звернення громадян, проведення особистих прийомів головами комітетів Верховної Ради України та головами депутатських фракцій (депутатських груп) тощо.

 

3.   Розгляд запитів на інформацію

На виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації»                       № 2939-VI від 13.01.2011 (із змінами) підготовлено відповіді на запити на інформацію громадян Мальованчука В.П., Чайковськогї В.В., Чижик Г.,               Іванцова О., Нейтера Р., Влащенко Н., Токарського А.В., а також на запити на інформацію Агенства «Українські новини» та Громадського об’єднання «ЗАВТРА», тощо.

 

4. Особистий прийом громадян

19 квітня 2016 року Заступником голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України Купрієнком О.В. проведено особистий прийом громадян, який відбувся у приймальні Верховної Ради України по вул. Банковій, 6-8, згідно з графіком особистого прийому громадян у період роботи четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання, затвердженим Головою Верховної Ради України.

Відвідувачами були порушені питання дисципліни, відповідальності народних депутатів України, окремих питань організації роботи народних депутатів України під час пленарних засідань Верховної Ради України тощо.

 

IV. Заходи, проведені за участі Комітету

 

16 березня 2016 року Комітет провів слухання на тему: «Законодавчий процес: актуальні питання вдосконалення парламентських процедур. Оцінка ефективності законодавства» за підтримки Вестмінстерської фундації за демократію. У цих слуханнях взяли участь народні депутати України – члени Комітету: заступники голови Комітету Арешонков В.Ю., Купрієнко О.В., Секретар Комітету Лубінець Д.В., голови підкомітетів Войцеховська С.М., Папієв М.М., колишній старший співробітник Палати громад (Великобританія) Алістер Доерті, представник Вестмінстерської фундації за демократію в Україні Галина Шевчук, заступник голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Заславський О.В., директор Програми USAID «Рада» Когут І.О., представники Інституту законодавства Верховної Ради України, моніторингового комітету «Відкрито», працівники Апарату Верховної Ради України, помічники-консультанти народних депутатів України та інші.

Відкрив слухання перший заступник голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи  Верховної Ради України Пинзеник П.В. з вітальною промовою, наголосивши на проблемах законодавчого процесу. З доповідями виступили колишній старший співробітник Палати громад (Великобританія) Алістер Доерті – «Попередній аналіз законодавчих ініціатив», яка одночасно супроводжувалась переглядом слайдів та презентацій, заступник завідувача секретаріату Комітету з питань європейської інтеграції Мисик І.І. поділився досвідом щодо законодавчої процедури у Франції, який він набув під час перебування у парламенті цієї країні.

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету Купрієнко О.В., Войцеховська С.М., а також Крижанівський В.П., Віце-президент Асоціації народних депутатів України, який побудував свій виступ на рекомендаціях місії Пета Кокса.

Всебічно обговоривши та проаналізувавши проблемні питання, які мають місце при здійснення законотворчої діяльності та у законодавчому процесі українського парламенту, учасники слухань наголосили на необхідності їх врегулювання і приведення у відповідність з вимогами Конституції України, загальновизнаними демократичними принципами.

Підводячи підсумки слухань, перший заступник голови Комітету                Пинзеник П.В. поінформував присутніх, що проект рекомендацій слухань у Комітеті буде опрацьовано із врахуванням доповідей і виступів їх учасників, розглянуто та схвалено на засіданні Комітету як Рекомендації слухань у Комітеті з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України.

 За результатами проведених у Комітеті слухань на засіданні Комітету 30 березня 2016 року прийнято Рекомендації.

 

1 червня 2016 року відбулося засідання Круглого столу на тему: «Інституціоналізація коаліції та опозиції в парламенті України», організованого Комітетом з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України спільно з Програмою USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», Асоціацією народних депутатів України та Лабораторією законодавчих ініціатив.

Круглий стіл проведено під головуванням першого заступника голови Комітету Павла Пинзеника та директора Програми USAID «РАДА» Ігоря Когута за участі присутніх народних депутатів України – членів Комітету Світлани Войцеховської, Ірини Єфремової, Дмитра Лубінця, Михайла Папієва, а також народних депутатів України Юрія Мірошниченка та Валерія Писаренка, працівників секретаріату Комітету, заступника керівника Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України Андрія Ришелюка, народних депутатів України попередніх скликань Володимира Крижанівського та Бориса Беспалого, консультантів Програми USAID «РАДА», експерта із конституційного права Центру політико-правових реформ Юлії Кириченко та помічників-консультантів народних депутатів України і журналіста Парламентського телеканалу «Рада».

Із вітальними промовами виступили перший заступник голови Комітету Павло Пинзеник та директор Програми USAID «РАДА» Ігор Когут.

Окремо було надано слово народним депутатам України Юрію Мірошниченку, Валерію Писаренку та Михайлу Папієву як авторам законопроектів «Про внесення змін до Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» (щодо забезпечення прав парламентської опозиції)» (реєстр. № 1066) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності парламентської опозиції» (реєстр. №1066-1) і «Про парламентську опозицію» (реєстр. № 3061, 3061-1).

Під час обговорення учасники круглого столу та експерти обмінялись думками щодо політичних та правових засад утворення, формування і взаємодії коаліції та опозиції у парламенті України. Спільною думкою стало те, що питання інституціоналізації коаліції та опозиції в парламенті України мають бути встановлені не в окремих законодавчих актах, а в Регламенті Верховної Ради України, що відповідатиме Конституції України, зокрема, частині дев’ятій статті 83 Основного закону. При цьому, всі пропозиції щодо відповідних змін до Регламенту Верховної Ради України мають бути опрацьовані робочою групою, створеною в Комітеті у грудні 2014 року, розглянуті на засіданні Комітету та внесені на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України – членами Комітету.

 

У рамках українсько-німецької співпраці 7 червня 2016 року відбулося навчальне заняття на тему: «Інститут «доповідача» в Україні – шанси, виклики та подальші кроки». Захід провели експерти GIZ Герд Елерс, колишній Держсекретар Федерального Міністерства фінансів, та Катя Борнс-Льон, радник у Бундестазі Німеччини (німецький Парламент), для працівників секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України та помічників-консультантів народних депутатів України – членів Комітету.

Метою заходу було підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України та її подальшої внутрішньої реформи. Був представлений досвід Німеччини у функціонуванні системи «доповідача», а також обговорювалися можливості запровадження у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету системи «доповідача» та:

·                 Які переваги та виклики впровадження інституту «доповідача»?

·                 Який це матиме вплив на операційну структуру і взаємодію Парламенту з міністерствами?

·                 Як це може вдосконалити комунікацію між Парламентом та Урядом?

Основну увагу під час зустрічі було відведено на обговорення особливостей роботи доповідача у Бюджетному комітеті, який є найбільш постійним у німецькому Парламенті. Так, доповідач у комітеті виступає як ланка між галузевою та бюджетною політикою, бере участь у розглядах запитів на зміну бюджету, а також готує документи на дозвіл користування коштами.

Упроваджена система інституту «доповідача» полегшує у такий спосіб роботу депутатів і співробітників Апарату Парламенту в цілому.

Окремо було розглянуто особливості комунікації Парламенту з Урядом у контексті впровадження системи Інституту «доповідача».

Експерти з Німеччини відповіли на запитання учасників зустрічі.

 

 

         Перший заступник

голови Комітету                                                П.В. ПИНЗЕНИК

 

 

Завідувач

секретаріату Комітету                                      М.В. НЕХОЦА