Роз’яснення Комітету про застосування положень Глави 20 Регламенту Верховної Ради України щодо пропозицій до назви законопроекту, прийнятого в першому читанні, при підготовці його до другого читання

Комітет
07 грудня 2017, 16:56

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

 

про застосування положень Глави 20 Регламенту Верховної Ради України щодо пропозицій до назви законопроекту, прийнятого в першому читанні, при підготовці його до другого читання

(ухвалене на засіданні Комітету 6 грудня 2017 року (протокол № 100)

 

 

На засіданні Комітету 6 грудня 2017 року (протокол № 100) розглянуто лист народного депутата України Власенка С.В. (від 9 листопада 2017 року № 223/А3/114)  про надання роз’яснення Комітету про  застосування положень Глави 20 Регламенту Верховної Ради України щодо пропозицій до назви законопроекту, прийнятого в першому читанні, при підготовці його до другого читання.

Так, у листі народного депутата України Власенка С.В. йдеться про те, що  Головою Комітету з питань національної безпеки і оборони Пашинським С.В. на засіданні цього Комітету 06 листопада 2017 року висловлено позицію щодо недопущення внесення народними депутатами України пропозицій до назви проекту закону, прийнятого в першому читанні, який готується Комітетом до другого читання. Разом з тим, Голова Комітету Пашинський С.В. зауважив, що подані народними депутатами України пропозиції, в порядку визначеному Главою 20 Регламенту Верховної Ради України, до назви проекту закону про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганських областях (реєстр. № 7163 від 04.10.2017), Комітетом з питань національної безпеки і оборони розглядатися не будуть.

У зв’язку з цим народний депутат України Власенко С.В. звернувся до Комітету з проханням надати роз’яснення з таких питань:

- чи можуть, в порядку визначеному Главою 20 Регламенту Верховної Ради України, суб’єктами права подання пропозицій до законопроекту, прийнятого в першому читанні, вноситися пропозиції до назви проекту закону;

- чи зобов’язаний Комітет, Верховна Рада України розглядати пропозиції до назви законопроекту, які вносяться суб’єктами права подання пропозицій до законопроекту при підготовці законопроекту до другого читання.

У контексті порушених у листі народного депутата України Власенка С.В. питань Комітет зазначає таке.  

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Організація, повноваження та порядок діяльності комітетів Верховної Ради України визначаються Конституцією України, законами України «Про комітети Верховної Ради України», «Про статус народного депутата України», іншими законами України, Регламентом Верховної Ради України та Постановою Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» від 4 грудня 2014 року № 22-VIII.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 13, частини першої статті 17, частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» Комітет з питань, віднесених до предмета відання, має право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України (такі роз’яснення не мають статусу офіційного тлумачення).

Комітет зазначає, що відповідно до статті 93 Конституції України,                    статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України», статті 89 Регламенту Верховної Ради України, право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президенту України, народним депутатам України, Кабінету Міністрів України  і здійснюється шляхом внесення до Верховної Ради України, зокрема, законопроектів, проектів інших актів, а також пропозицій і поправок до законопроектів, які готуються до другого читання  (внесення змін до тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), зміни порядку розміщення, об’єднання розділів, глав, статей, їх частин і пунктів, а також виділення тих чи інших положень в окремі розділи, глави, статті; внесення виправлень, уточнень, усунення помилок, суперечностей у тексті законопроекту.  Поправка може бути внесена письмово до законопроекту, який готується до другого і третього читань, а також усно під час розгляду законопроекту в другому читанні на пленарному засіданні Верховної Ради України.

Беручи до уваги правила оформлення проектів законів та основних вимог законодавчої техніки, підготовлені Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України, кожен законопроект має назву, яка є складовою частиною офіційного тексту закону, має формулюватися залежно від його змісту, бути максимально короткою та давати уявлення про зміст та спрямування законопроекту.

Комітет вважає, що до прийнятого в першому читанні законопроекту за основу, суб’єкти права законодавчої ініціативи можуть вносити пропозиції і поправки до всього тексту законопроекту, який готується до другого читання, зокрема і до назви цього проекту Закону.

Обов’язки комітетів при здійснення законопроектної функції,  відповідно до положень  пунктів 5, 6 частини першої статті 16 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», полягають, зокрема, в доопрацюванні проектів актів Верховної Ради України за дорученням Верховної Ради України за результатами розгляду їх у першому та наступних читаннях, розгляді та прийнятті рішення щодо кожної пропозиції, яка надійшла від суб’єктів законодавчої ініціативи при доопрацюванні комітетом проектів законів та інших актів.

Комітет привертає увагу до того, що у роз’ясненні Комітету про застосування положень Регламенту Верховної Ради України щодо включення пропозицій та поправок, внесених з порушеннями вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України, до порівняльної таблиці до законопроекту, підготовленого до другого читання (ухвалено на засіданні Комітету 17 травня 2017 року та розміщено на веб-сайті Комітету), зазначалось, що згідно з положеннями частин першої та другої статті 118 Регламенту Верховної Ради України, законопроект, підготовлений до другого читання, подається у вигляді порівняльної таблиці, яка має містити:

1) текст законопроекту, прийнятого за основу;

2) усі внесені та не відкликані пропозиції (можливо, із стислим обґрунтуванням), поправки, що мають суцільну нумерацію і розміщуються на рівні з відповідними статтями законопроекту, із зазначенням ініціаторів їх внесення – суб’єктів права законодавчої ініціативи;

3) висновок головного комітету щодо внесених пропозицій, поправок;

4) остаточну редакцію статей законопроекту, що пропонується головним комітетом для прийняття у другому читанні.

 Якщо з тих чи інших причин не всі пропозиції, поправки включені до порівняльної таблиці, головним комітетом готується і подається додаткова порівняльна таблиця.  

Враховуючи зазначене, Комітет вважає, що всі пропозиції і поправки, внесені до законопроекту з дотриманням вимог частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, мають бути включені до основної та/або додаткової порівняльних таблиць законопроекту, підготовленого до другого читання.

Виключення передбачено лише для пропозиції, що суперечить вимогам Конституції України, яка, згідно з положенням частини четвертої статті 118 Регламенту Верховної Ради України залишається без розгляду і до порівняльної таблиці не включається на підставі висновку комітету, до предмета відання якого належать питання конституційного права, про те, що внесена пропозиція суперечить вимогам Конституції України. Такий висновок надається комітетом, до предмета відання якого належать питання конституційного права, за зверненням головного комітету у 14-денний строк з дня отримання звернення.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                         П.В.ПИНЗЕНИК