Роз’яснення Комітету про застосування окремих положень Регламенту Верховної Ради України щодо включення ідентичних за змістом пропозицій та поправок до порівняльної таблиці до законопроекту, підготовленого до другого читання, які надійшли від народних депутатів України

Комітет
25 вересня 2017, 11:41

 

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

 

про застосування окремих положень Регламенту Верховної Ради України щодо включення ідентичних за змістом пропозицій та поправок до порівняльної таблиці до законопроекту, підготовленого до другого читання, які надійшли від народних депутатів України

(ухвалене на засіданні Комітету 20 вересня 2017 року (протокол 93)

 

На засіданні Комітету 20 вересня 2017 року (протокол 93) розглянуто лист голови Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Денісової Л.Л. від 15 вересня 2017 року № 04-34/8-1641 (209179) стосовно надання роз’яснення Комітету «внесення пропозицій і поправок, поданих народними депутатами України до порівняльної таблиці до законопроекту за реєстр. № 6614 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», який готується до другого читання», зокрема «щодо можливості викладення тексту пропозиції і поправки (у разі наявності ідентичних за змістом та/або редакцією) у порівняльній таблиці один раз, із зазначенням їх кількості, номерів та авторів».

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень пункту 7 частини першої статті 16, статей 21, 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», у порядку аналізу практики застосування положень Регламенту Верховної Ради України, зазначаємо таке.

Частиною третьою статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» встановлено, що  комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, мають право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України. Такі роз’яснення не мають статусу офіційного тлумачення.

Водночас, відповідно до статті 24 зазначеного Закону, комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, здійснюють аналіз практики застосування, зокрема, державними органами, їх посадовими особами Конституції та законів України.

Частиною п’ятою статті 83 Конституції України передбачено, що порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.

Відповідно до частини першої статті 118 Регламенту Верховної Ради України законопроект, підготовлений до другого читання, подається у вигляді порівняльної таблиці, яка має містити текст законопроекту, прийнятого за основу; усі внесені та не відкликані пропозиції (можливо, із стислим обгрунтуванням), поправки, що мають суцільну нумерацію і розміщуються на рівні з відповідними статтями законопроекту, із зазначенням ініціаторів їх внесення – суб’єктів права законодавчої ініціативи); висновок головного комітету щодо внесених пропозицій, поправок; остаточну редакцію статей законопроекту, що пропонується головним комітетом для прийняття у другому читанні.

Голова Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Денісова Л.Л. у своєму листі порушує питання, зокрема стосовно того, що «до законопроекту (реєстр. № 6614) надійшли пропозиції і поправки від народних депутатів України, які ідентичні за змістом та/або редакцією, однак подано кожним народним депутатом України окремим листом». У зв’язку з цим, як вбачається із вказаного листа, в цьому Комітеті виникло питання – чи можливо викладення тексту таких «пропозиції і поправки у порівняльній таблиці один раз, із зазначенням їх кількості, номерів та авторів».

Комітет зазначив, що згідно з положеннями частини п’ятої статті 120 Регламенту Верховної Ради України, під час розгляду законопроекту у другому читанні, право на роз’яснення пропозицій і поправок мають ініціатори їх внесення – суб’єкти права законодавчої ініціативи. Якщо до однієї статті або її частини є декілька пропозицій, які виключають одна одну, їх обговорення проводиться одночасно з послідовним, у порядку черговості їх внесення, наданням слова ініціаторам їх внесення.

Водночас Комітет зауважив, що пропозиції/поправки, які повністю повторюють одна одну, тобто є однаковими за текстом і ідентичними за змістом до одного з запропонованих положень законопроекту мають розглядатись як одна пропозиція/поправка. Зазначене також варто розглядати у взаємозв’язку з положеннями частини п’ятої статті 45 Регламенту Верховної Ради України, яка передбачає, що прийняття однієї з попередніх пропозицій означає відхилення наступних, які на голосування не ставляться. Тобто, прийняття (як і відхилення) однієї з перших внесених пропозицій, розміщених в порядку їх внесення, виключає розгляд всіх наступних аналогічних за змістом пропозицій.

Також Комітет звернув увагу, що відповідно до положень пункту 5 частини першої статті 12, статті 48 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», комітети мають право узагальнювати зауваження і пропозиції, що надійшли до законопроектів, та можуть запрошувати на засідання комітетів авторів та ініціаторів внесених законопроектів, пропозицій та поправок.

Враховуючи викладене, всі пропозиції і поправки, внесені до законопроекту з дотримання вимог частини  першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, мають бути включені до основної та/або додаткової порівняльних таблиць законопроекту, підготовленого до другого читання. Водночас, у разі внесення пропозицій/поправок, які повністю повторюють одна одну, тобто є однаковими за текстом і ідентичними за змістом до одного з запропонованих положень законопроекту, такі пропозиції/поправки мають рахуватись як одна, і в порівняльній таблиці до законопроекту, підготовленого до другого читання вноситись як одна поправка з списком авторів – народних депутатів України з урахуванням черговості їх внесення.

Крім того, згідно з положеннями частини четвертої статті 118 Регламенту Верховної Ради України пропозиція, внесена у встановленому порядку до другого читання, залишається без розгляду і до порівняльної таблиці не включається на підставі висновку комітету, про те, що внесена пропозиція суперечить вимогам Конституції України. Такий висновок надається комітетом, до предмета відання якого належать питання конституційного права, за зверненням головного комітету у 14-денний строк з дня отримання звернення.

 

 

 

Перший заступник

голови Комітету                                                                П.В.ПИНЗЕНИК