Роз’яснення Комітету про застосування положень частини другої статті 90, частин першої та другої статті 91, частин першої та другої статті 99 Регламенту Верховної Ради України щодо включення до суб’єктів права законодавчої ініціативи – ініціаторів внесення відповідних законопроектів, проектів інших актів інших народних депутатів України

Комітет
10 лютого 2017, 09:40

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

про застосування положень частини другої статті 90, частин першої та другої статті 91, частин першої та другої статті 99 Регламенту Верховної Ради України щодо включення до суб’єктів права законодавчої  ініціативи – ініціаторів внесення відповідних законопроектів, проектів інших актів інших народних депутатів України

(ухвалено на засіданні Комітету 8 лютого 2017 року,  протокол № 71)

 

До Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України для розгляду за дорученням Голови Верховної Ради України надійшла  велика кількість листів народних депутатів України – ініціаторів внесення до Верховної Ради України законопроектів, стосовно додаткового включення до суб’єктів права законодавчої ініціативи – ініціаторів внесення відповідних законопроектів, проектів інших актів, або до списків авторів законопроектів, проектів інших актів інших народних депутатів України, а саме.

Так, щодо включення народних депутатів України до ініціаторів внесення відповідних проектів актів надійшли листи, зокрема, від народного депутата України Урбанського О. включити народних депутатів України Козиря Б.Ю. та інших (разом – 5 народних депутатів України) (до реєстр. № 5668); від народного депутата України Лесюка Я.В. включити народних депутатів України Юрика Т.З. та інших (разом – 11 народних депутатів України) (до реєстр. № 5556); від народного депутата України Юринця О.В. включити народного депутата України  Васюника І.В. (до реєстр. № 4736); від народного депутата України Лесюка Я.В. включити народних депутатів України Левіна О.  та інших (разом – 7 народних депутатів України) (до реєстр. № 5556); від народного депутата України Чижмаря Ю.В. включити народного депутата  України  Яриніча К.В. (до реєстр. № 5643); від народного депутата України Різаненка П.О. включити народного депутата  України Найєма М.-М. (до реєстр. № 5606).

Крім цього, надійшли листи народних депутатів України про включення до списку авторів законопроектів, проектів інших актів. Зокрема, від народного депутата України Яценка А.В. включити народного депутата України Сольвара Р.М. (до реєстр.  №№ 5664, 5665); від народного депутата України Матейченка К.В. включити народного депутата України Сольвара Р.М. (до реєстр. № 5672); від народного депутата України Дехтярчука О.В. включити народного депутата України  Сольвара Р.М. (до реєстр. № 4742); від народного депутата України Дехтярчука О.В. включити народного депутата України Кудлаєнка С.В. (до реєстр. № 4103-1); від народного депутата України Сисоєнко І.В. включити народного депутата України Лубінця Д.В. (до реєстр. № 4278); від народного депутата України Галасюка В.В. включити народного депутата України Дубініна О.І. (до реєстр. № 5633); від народного депутата України Полякова М.А. включити народного депутата України Лубінця Д.В.  (до реєстр. №№ 2021, 3246, 3481, 4664); від народних депутатів України  Парасюка В.З. та Дерев’янка Ю.Б. включити народних депутатів України  Балогу В.І. та інших (разом – 10 народних депутатів України) (до реєстр. № 5567); від народного депутата України Луценка І.В. включити народного депутата України Левченка Ю.В. (до реєстр. № 4480); від народного депутата України Мушака О.П. включити народних депутатів України Ар’єва В.І. та Вадатурського А.О. (до реєстр. № 5535); від народного депутата України  Горвата Р.І. включити народних депутатів України Юринця О.В. та інших (разом – 66 народних депутатів України) (до реєстр. № 5624); від народного депутата України Капліна С.М. включити народного депутата України Немировського А.В. (до реєстр. № 6004); від народного депутата України Геращенка А.Ю. включити народних депутатів України Наєма М.-М. та інших (разом – 13 народних депутатів України) (до реєстр. № 5314).

Відповідно до положень пункту 7 частини першої статті 16, статей 21, 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», у порядку аналізу практики застосування положень Регламенту Верховної Ради України, Комітет зазначає таке.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною третьою статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» встановлено, що  комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, мають право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України. Такі роз’яснення не мають статусу офіційного тлумачення.

Водночас, відповідно до статті 24 зазначеного Закону, комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, здійснюють аналіз практики застосування, зокрема, державними органами, їх посадовими особами Конституції та законів України.

Частиною п’ятою статті 83 Конституції України визначено, що порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.

Згідно з вимогами частини другої статті 90 Регламенту Верховної Ради України, законопроект, проект іншого акта подається до Верховної Ради за підписом особи, яка має право законодавчої ініціативи або представляє орган, наділений таким правом.

Відповідно до положень частин першої та другої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, законопроект, проект іншого акта вноситься на реєстрацію разом з проектом постанови, яку пропонується Верховній Раді України прийняти за результатами його розгляду, списком авторів законопроекту, пропозицією щодо кандидатури доповідача на пленарному засіданні та пояснювальною запискою. Зазначені документи подаються письмово разом з їх електронним файлом.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 92 Регламенту Верховної Ради України законопроект, проект іншого акта реєструється в Апараті Верховної Ради України в день його внесення та вводиться Апаратом Верховної Ради України до бази даних законопроектів електронної комп’ютерної мережі веб-сайту Верховної Ради України. При цьому, відповідно до пунктів 3.2.2, 3.2.5, 3.2.6, 3.2.7 Положення про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від  25 травня 2006 року № 448, електронні копії текстів законопроектів і супровідних документів, розміщені на офіційному веб-сайті Верховної Ради України надаються суб’єктам права законодавчої ініціативи, а копії законопроектів та відповідних супровідних документів до них в обов’язковому порядку надсилаються Президентові України, Кабінету Міністрів України, керівництву Апарату Верховної Ради України, Головному науково-експертному управлінню, Головному організаційному управлінню, Управлінню комп’ютеризованих систем. Оригінали передаються до комітету Верховної Ради України, визначеного головним з підготовки і попереднього розгляду відповідного законопроекту, проекту іншого акта.

В свою чергу, відповідно до положень статті 97 Регламенту Верховної Ради України головний комітет веде справу законопроекту і, згідно з частиною третьою цієї статті, до справи законопроекту включаються перші примірники друкованого тексту, оригінали документів з печатками та власноручними підписами; у разі відсутності оригіналів документів до справи законопроекту включаються посвідчені в установленому порядку їх копії.

Вищевикладене означає, що законопроект, проект іншого акта і супровідні документи до них є тим пакетом документів, до якого не можуть локально вноситись будь-які зміни, оскільки він і супровідні документи до нього подаються як письмово, так і електронним файлом, і це тягне за собою необхідність відповідних змін як в усіх паперових носіях, які направлені до вищезгаданих державних інституцій, так і в електронній комп’ютерній мережі веб-сайту Верховної Ради України.

Крім цього Комітет зауважує, що згідно з положеннями частин першої та другої статті 99 Регламенту Верховної Ради України, законопроект, який надається народним депутатам України, крім його назви, на титульному та наступних аркушах повинен містити інформацію, зокрема, про ініціаторів внесення – суб’єктів права законодавчої ініціативи та їх підписи або підпис особи, яка представляє Кабінет Міністрів України. До законопроекту додаються супровідні документи, в яких наводяться також відомості про авторів, які розробляли законопроект (для законопроектів, які вносяться на перше читання) або його структурні частини.

Тому, Комітет вважає, що варто відрізняти поняття «суб’єкт права законодавчої ініціативи» та «автор законопроекту, який розробляв законопроект або його структурну частину», оскільки право законодавчої ініціативи у Верховній Ради України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України (частина перша статті 93 Конституції України), а авторами законопроекту можуть бути, крім суб’єктів права законодавчої ініціативи, також інші фахівці в галузі, що регулює певні суспільні відносини, зокрема, співробітники науково-дослідних інститутів і навчальних закладів, посадові та службові особи державних органів та органів місцевого самоврядування, представники наукових установ і організацій, об'єднань громадян тощо, список яких додається до законопроекту, проекту іншого акта окремим супровідним документом (частина перша статті 91 Регламенту Верховної Ради України).

Одночасно Комітет привертає увагу до того, що згідно з положеннями пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні Верховна Рада України може прийняти рішення про прийняття законопроекту за основу з дорученням головному комітету підготувати його до другого читання, тому такий законопроект належить вже головному комітету, який здійснює підготовку цього законопроекту до другого читання з урахуванням пропозицій і поправок, внесених народними депутатами України, відповідно до положень пунктів 3, 4 частини п’ятої статті 89 та частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України,  без урахування ініціаторів його внесення та авторів.

Враховуючи вищезазначене, Комітет звертає увагу на те, що Регламент Верховної Ради України не передбачає доповнення кількості суб’єктів права законодавчої ініціативи або зміни чи доповнення списку авторів іншими народними депутатами України та/або іншими особами після реєстрації законопроекту та направлення його відповідно до частини першої статті 93 Регламенту Верховної Ради України до комітету, який відповідно до предмета відання визначено головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту, проекту іншого акта.

Тому, Комітет вважає, що у разі надходження до Голови Верховної Ради України чи до Апарату Верховної Ради України пропозицій народних депутатів України про включення додатково до суб’єктів права законодавчої ініціативи інших народних депутатів України,  як ініціаторів  внесення законопроектів, а чи подання додаткового списку авторів, або зміну попереднього, як супровідного документу до законопроекту, їм має бути відмовлено.

Натомість, Комітет зазначає, що у разі, якщо виникає потреба зміни суб’єктів права законодавчої ініціативи, то відповідно до положень частин першої, третьої та четвертої статті 104 Регламенту Верховної Ради України законопроект може бути відкликаний суб’єктом права законодавчої ініціативи, який його вніс, до включення такого законопроекту до порядку денного сесії Верховної Ради України. Порушення питання про відкликання законопроекту здійснюється шляхом подання письмової заяви ініціатором внесення - суб'єктом права законодавчої ініціативи на ім'я Голови Верховної Ради України. Після доопрацювання законопроект повторно вноситься на реєстрацію  до Апарату Верховної Ради України.

 

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                           П.В.ПИНЗЕНИК