Розглянувши депутатське звернення до Комітету народного депутата України Єфремова О. С. від 14 березня 2007 року з питання неучасті народних депутатів України в пленарних засіданнях Верховної  Ради України 13 і 14 березня 2007 року,  Комітет  на своєму засіданні 14 березня 2007 року прийняв наступне рішення:

            1. Відзначити, що 13 та 14 березня 2007 року має місце факт масової неучасті народних депутатів України - членів  депутатських фракцій «Блоку Юлії Тимошенко» та «НАШОЇ  УКРАЇНИ» у роботі пленарних засідань Верховної Ради України.

            2. Народні депутати України, які не беруть участі в пленарних засіданнях Верховної  Ради України без поважних причин, порушують вимоги  пунктів 3,4, 7  частини першої статті 24  Закону України «Про статус народного депутата України».

         3. Звернутись до керівників депутатських фракцій  «Блоку Юлії Тимошенко» та «НАШОЇ  УКРАЇНИ»  про вжиття заходів по відновленню участі  народних депутатів України – членів цих фракцій у  пленарних засіданнях Верховної Ради України.

             4. У разі продовження неучасті народних депутатів України з  депутатських фракцій «Блоку Юлії Тимошенко» та «НАШОЇ  УКРАЇНИ» у роботі пленарних засідань Верховної Ради України без поважних причин,  надіслати списки таких народних депутатів України до газети «Голос України» для опублікування.        

             5. Робочій групі Комітету по підготовці змін до Регламенту Верховної Ради України  підготувати пропозиції по вдосконаленню положень статті 26 Регламенту Верховної Ради України щодо реагування на випадки неучасті народних депутатів України у пленарних засіданнях Верховної Ради України без поважних причин.

             6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на голову підкомітету з питань депутатської етики. 

 

 

 

                                 

Депутатське звернення

 

Про питання  неучасті народних

депутатів України в пленарних

засіданнях Верховної

Ради України

 

          

          Керуючись положеннями  частини  п’ятої статті 17, частини першої статті 16 Закону України «Про статус народного депутата України», звертаюсь до Комітету викласти позицію з питання неучасті народних депутатів України в пленарних засіданнях Верховної  Ради України, оскільки це питання віднесено до предмета відання Комітету, а я, як народний депутат України,  зобов’язаний  вимагати  припинення порушень законності.

           13 та 14 березня цього року народні депутати двох фракцій парламенту не беруть участі у пленарних засіданнях Верховної Ради України. Так, 14 березня 2007 року за допомогою електронної  системи зареєстровано із 125 народних депутатів України – членів фракції «Блоку Юлії Тимошенко» 15, тобто 110 не реєструвались. Із 79 членів фракції «НАША УКРАЇНА» зареєстровано 4, тобто 75 не реєструвались. Всього із 450 народних депутатів України  на ранковому засіданні зареєстровано 248.

           До Комітету надходять численні звернення по телефону від громадян, звертаються представники засобів масової інформації щодо того, чи є правомірними дії народних депутатів України, які фактично не виконують своєї роботи.

    Вважаю, що у з’ясуванні питання, яке  хвилює суспільство, необхідно виходити з норм Конституції і законів України. А саме:

         1) Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України» «Народний депутат України є обраний відповідно до закону про вибори народних депутатів представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією та законами України». Тобто,  народ надає народним депутатам право виконувати повноваження, передбачені Конституцією і законами України.

        2) Слід зазначити, що ні Конституція, ні Закон України «Про статус народного депутата України», ні Регламент Верховної Ради України не передбачають  права  перешкоджання роботі Верховної Ради України  чи її органів.

       3) За нормами депутатської етики, згідно частини третьої статті 1, частин першої та другої статті  8 Закону України «Про статус народного депутата України» у своїй діяльності народний депутат повинен керуватись Конституцією, законами України та загальновизнаними нормами моралі, поважати  честь і гідність інших народних депутатів, утримуватись від дій, заяв та вчинків, що компрометують Верховну Раду України, державу, його самого та виборців.

       4) Конституція та закон  зобов’язує народних депутатів України дотримуватись у своїй діяльності вимог Конституції та законів України.

Так,  пунктами 3,4 статті 24 Закону України «Про статус народного депутата України» народних депутатів України закон зобов’язує «бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради України, особисто брати участь у голосуванні з питань, що розглядаються Верховною Радою України». Пункт 7 цієї статті зобов’язує народних депутатів додержуватись вимог трудової дисципліни та норм депутатської етики.

      Таким чином, виходячи з наведених норм закону, стає очевидним, що такі  методи  парламентської боротьби, як  неучасть у  пленарних засіданнях Верховної Ради України та її органів, не відповідають положенням Конституції України  та відбуваються з порушенням вимог закону про статус народного депутата.

           На мою думку,  засоби реагування Комітету з питань Регламенту на  дії,  що дезорганізують роботу Верховної Ради України  досить обмежені, оскільки чинне  законодавство України щодо засобів впливу на парламентарів побудоване на принципах  роботи парламентів цивілізованих країн.

         Глава 9 Регламенту Верховної Ради України присвячена питанню дотримання дисципліни та норм етики на пленарних засіданнях. У цій главі передбачені форми  вирішення питань у разі  невдоволень  проведенням пленарних засідань народними депутатами чи парламентськими фракціями. Це письмові звернення до головуючого, письмові звернення до регламентного Комітету, прохання фракцій оголосити перерву у засіданні. За неетичну поведінку  виступ народного депутата може бути припиненим, Верховна Рада може своїм рішенням позбавити права народного депутата брати участь у пленарних засіданнях (до п’яти).  Тобто, Регламент передбачає окремі випадки порушення норм етики. Проте, не передбачає можливості зриву пленарних засідань.

      Комітет з питань Регламенту повноважний контролювати виконання народними депутатами України вимог статті 26 Регламенту Верховної Ради України.

         Відповідно до частини першої цієї статті перед відкриттям кожного пленарного засідання проводиться реєстрація народних депутатів особисто власноручним підписом, а також за допомогою електронної системи. Частина третя цієї статті визначає чіткі підстави і поважні причини відсутності народного депутата на пленарних засіданнях.

        Згідно частини четвертої статті 26 Регламенту, дані письмової реєстрації є підставою для нарахування виплат народному депутату за час участі в пленарних засіданнях Верховної Ради. Спірні питання розглядаються Комітетом з питань Регламенту.

        Отже, важелями впливу Комітету  є  контроль за виконанням встановлених Регламентом правових норм та відповідне реагування  при вирішенні спірних питань.

        Виходячи із вищенаведеного, прошу Комітет висловити свою позицію щодо питання неучасті народних депутатів України в пленарних засіданнях Верховної  Ради України.

         Не усуваючись від вирішення  зазначеного питання, як  член Комітету, вношу на розгляд Комітету  проект рішення Комітету (додається на 2 арк.). 

 

       З повагою                                                                    О.С. ЄФРЕМОВ

 

 

   

 

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку