РОЗ’ЯСНЕННЯ

 

про застосування положень Регламенту Верховної Ради України щодо включення пропозицій та поправок, внесених з порушеннями вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України, до порівняльної таблиці до законопроекту, підготовленого до другого читання

(ухвалено на засіданні Комітету 17 травня 2017 року, протокол № 79)

 

До Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України звернулась Голова Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики Сюмар В.П. (лист від 6 квітня 2017 року № 04-32/9-87 (82243) з проханням надати роз’яснення з таких питань:

«чи повинен головний комітет включати до порівняльної таблиці законопроекту та/або додаткової порівняльної таблиці законопроекту пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, внесені з порушенням вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України та документально зареєстровані у відповідному структурному підрозділі Апарату Верховної Ради України;

чи повинен головний комітет інформувати суб’єкта права законодавчої ініціативи, чиї пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, внесені з порушенням вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України, про відмову в розгляді цих пропозицій та поправок та включенні їх до порівняльної таблиці законопроекту та/або додаткової порівняльної таблиці законопроекту».

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень пункту 7 частини першої статті 16, статей 21, 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», у порядку аналізу практики застосування положень Регламенту Верховної Ради України, Комітет зазначив таке.

Частиною третьою статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» встановлено, що  комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, мають право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України. Такі роз’яснення не мають статусу офіційного тлумачення.

Водночас, відповідно до статті 24 зазначеного Закону, комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, здійснюють аналіз практики застосування, зокрема, державними органами, їх посадовими особами Конституції та законів України.

Частиною п’ятою статті 83 Конституції України визначено, що порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.

Відповідно до частин сьомої та дев’ятої статті 89 Регламенту Верховної Ради України пропозиції вносяться письмово до законопроекту, який готується до другого читання, в редакції, яка передбачає конкретну зміну, доповнення або виключення певних положень із тексту законопроекту. Поправка може бути внесена письмово до законопроекту, який готується до другого і третього читань, а також усно під час розгляду законопроекту в другому читанні на пленарному засіданні Верховної Ради України.

Згідно з частиною першою статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу. Такі пропозиції та поправки вносяться в 14-денний строк після дня прийняття законопроекту за основу. 

Відповідно до частини третьої статті 92 Регламенту Верховної Ради України пропозиції, поправки, висновки до законопроектів подаються до Апарату Верховної Ради України або безпосередньо до комітету чи до тимчасової спеціальної комісії, які визначені головними з відповідних законопроектів.

Згідно з положеннями частини першої статті 118 Регламенту Верховної Ради України законопроект, підготовлений до другого читання, подається у вигляді порівняльної таблиці, яка має містити текст законопроекту, прийнятого за основу, усі внесені та не відкликані пропозиції (можливо, із стислим обґрунтуванням) та поправки, висновок головного комітету щодо внесених пропозицій, поправок, остаточну редакцію статей законопроекту, що пропонується головним комітетом для прийняття у другому читанні. Якщо з тих чи інших причин не всі пропозиції, поправки включені до порівняльної таблиці, головним комітетом готується і подається додаткова порівняльна таблиця (частина друга статті 118 Регламенту Верховної Ради України).

Враховуючи зазначене, всі пропозиції і поправки, внесені до законопроекту з дотримання вимог частини  першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, мають бути включені до основної та/або додаткової порівняльних таблиць законопроекту, підготовленого до другого читання.

Відповідно до частини четвертої статті 10 Закону України «Про статус народного депутата України», пункту 6 частини першої статті 16 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» обов’язком комітетів при здійсненні законопроектної функції розглядати та приймати рішення щодо кожної пропозиції, поправки, яка надійшла від народних депутатів України та інших суб’єктів права законодавчої ініціативи при доопрацюванні комітетом проектів законів та інших актів.

У разі внесення суб’єктами права законодавчої ініціативи пропозицій і поправок з порушенням вимог частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України (з порушенням строків внесення пропозицій і поправок, а також внесення пропозицій і поправок до тексту законопроекту (розділів, статей, їх частин, пунктів, речень), який не було прийнято Верховною Радою України за основу, то такі пропозиції і поправки не включаються до порівняльної таблиці і за рішенням комітету повертаються суб’єктам права законодавчої ініціативи без їх розгляду по суті, із зазначенням про це у висновку комітету, який подається до законопроекту відповідно до пункту 3 частини першої статті 118 Регламенту Верховної Ради України.

Комітет зазначив також, що відповідно до положень пункту 5 частини першої статті 12, статті 48 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», комітети мають право узагальнювати зауваження і пропозиції, що надійшли до законопроектів, та можуть запрошувати на засідання комітетів авторів та ініціаторів внесених законопроектів, пропозицій та поправок.

Крім того, положеннями частини четвертої статті 118 Регламенту Верховної Ради України передбачено, що пропозиція, внесена у встановленому порядку до другого читання, залишається без розгляду і до порівняльної таблиці не включається на підставі висновку комітету, про те, що внесена пропозиція суперечить вимогам Конституції України. Такий висновок надається комітетом, до предмета відання якого належать питання конституційного права, за зверненням головного комітету у 14-денний строк з дня отримання звернення.

Згідно з положеннями частини першої статті 117 Регламенту Верховної Ради України законопроект, підготовлений до другого чи повторного другого читання, висновок головного комітету та інші супровідні документи до нього надаються народним депутатам України не пізніш як за десять днів до дня розгляду цього законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України. Зазначені документи мають містити інформацію про враховані та/або відхилені головним комітетом пропозиції та поправки народних депутатів України, інших суб’єктів права законодавчої ініціативи, а висновок комітету – серед іншого і інформацію щодо пропозицій і поправок до законопроекту, які подані з порушенням вимог частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України і за рішенням комітету повернуто суб’єктам права законодавчої ініціативи без розгляду із зазначенням відповідних підстав.

 

Перший заступник

голови Комітету                                                              П.В.ПИНЗЕНИК

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00