Ухвалено рішенням Комітету

від 4 лютого 2015 року

(Протокол № 7)

 

 

                                                                   РОЗ’ЯСНЕННЯ

                                 щодо застосування окремих положень Закону України

                        «Про статус народного депутата України» стосовно можливості

                             використання посвідчення народного депутата України для

                        проходження контролю на внутрішніх повітряних перевезеннях

 

 

У звязку із зверненням до Комітету народного депутата України Рибалки С.В. (лист від 27.12.2014 № 10-2712/2) стосовно надання розяснення щодо «можливості народного депутата України проходити паспортний контроль на внутрішніх рейсах за посвідченням народного депутата України без предявлення паспорта громадянина України чи паспорта громадянина України для виїзду за кордон», відповідно до пункту 6 частини першої статті 13, частини першої статті 17, статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітет зазначив.

Згідно з частиною третьою статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітети мають право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України з питань, віднесених до предметів їх відання.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Народний депутат України є обраний відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України» представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та законами України. При виконанні своїх повноважень народний депутат України керується Конституцією України, законами України та загальновизнаними нормами моралі (частини перша, третя статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України»).

Частина перша статті 9 Закону України «Про статус народного депутата України» передбачає, що після набуття повноважень народний депутат України одержує депутатське посвідчення та нагрудний знак народного депутата України. Зразки посвідчення та нагрудного знака народного депутата України встановлені Постановою Центральної виборчої комісії від 19.04.2012 № 70.

У Законі України «Про статус народного депутата України» встановлено випадки, за яких народний депутат України використовує депутатське посвідчення під час виконання депутатських повноважень та після закінчення строку повноважень (частина четверта статті 9, частина третя статті 17).

Стаття 23 Закону України «Про статус народного депутата України», якою передбачено право народного депутата України на транспортне забезпечення, не містить положень щодо використання посвідчення народного депутата України під час виконання внутрішнього перевезення, яке здійснюється повітряним судном.

Пунктом 1 Положення про посвідчення народного депутата України та нагрудний знак «Народний депутат України», затвердженого Постановою Верховної Ради України від 03.03.1993 № 3038-ХІІ, визначено, що посвідчення народного депутата України є документом, який засвідчує повноваження народного депутата України, визначені Конституцією України та іншими законодавчими актами України. 
Інші питання, що порушуються у листі народного депутата України Рибалки С.В., не належать до предмета відання Комітету, оскільки вони стосуються порядку проходження паспортного контролю під час виконання внутрішніх повітряних перевезень (питання повітряного транспорту належать до предмета відання Комітету з питань транспорту), а також порядку використання документів, що посвідчують особу та її громадянство чи спеціальний статус, необхідних для проходження такого контролю (питання громадянства належить до предмету відання Комітету з питань прав людини, національних меншин та міжнаціональних відносин).
Водночас варто зазначити, що згідно з пунктом 61 Розділу ІV Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації, затвердженої однойменним Законом України від 20.02.2003 № 545-ІV, пасажири прямують на посадку в повітряне судно тільки через зал вильоту стерильної зони в разі пред'явлення документа, що посвідчує особу, та оформленого проїзного документа, а від місця чекання стерильної зони до повітряного судна – у супроводі працівника служби авіаційної безпеки та агента авіаперевезень. 
Таке саме положення міститься в пункті 2 Розділу Х Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2012 № 735 (що відповідно до пункту 1 Глави 1 Розділу ІІ вказаних Правил застосовуються до будь-якого міжнародного і внутрішнього перевезення пасажирів або багажу, яке здійснюється повітряним судном), в якому зазначено, що пасажир допускається до перевезення за наявності квитка, оформленого відповідним чином, та документа, що посвідчує особу.
Особливостей проходження контролю на безпеку (що проводиться під час виконання внутрішніх перевезень відповідно до пункту 2 Глави 4 Розділу ХХVІ Правил) народними депутатами України, як і іншими особами із спеціальним статусом, зазначені нормативні документи не містять. 

Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр, документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» документи, що оформляються із застосуванням засобів єдиного державного демографічного реєстру, поділяються на документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України (паспорт громадянина України; паспорт громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичний паспорт України; службовий паспорт України; посвідчення особи моряка; посвідчення члена екіпажу; посвідчення особи на повернення в Україну; тимчасове посвідчення громадянина України); документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус (посвідчення водія; посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон; посвідка на постійне проживання; посвідка на тимчасове проживання; картка мігранта; посвідчення біженця; проїзний документ біженця).

В переліку документів, наведеному за вказаними основними характеристиками, посвідчення народного депутата України (як і будь-які інші документи, що засвідчують повноваження особи) відсутнє.

Таким чином народний депутат України проходить контроль на безпеку та інші види контролю під час виконання внутрішніх перевезень на підставі та у спосіб визначений чинним законодавством України.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00