Ухвалено Рішенням Комітету від 15.11.2006 року

                                                                                       (протокол № 17)

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

щодо застосування окремих правових норм Закону України «Про статус народного депутата України» стосовно народних депутатів попередніх скликань

 

              На звернення народного  депутата України III - IY скликань Соломатіна Ю.П. до Голови Верховної Ради України Мороза О.О. від 1 листопада 2006 року та до Голови Комітету Єфремова О.С. від 30 жовтня 2006 року про надання роз’яснення щодо застосування  положень частини п’ятої статті 1, статей 9, 16, 17, 19, 36, 37, 38 Закону України «Про статус народного депутата України» (стосовно народних депутатів попередніх скликань), керуючись пунктом 6 частини першої статті 13, частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» стосовно порушених у зверненні питань повідомляємо наступне.

              Виходячи з норм чинного законодавства, Комітет надає роз’яснення, що термін «звання народного депутата», викладений у частині п’ятій статті 1, і юридичний термін «народний депутат України (народний депутат)», встановлений частиною першою статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України», не є тотожними поняттями.

            Звання народного депутата застосовується у значенні стану або титулу відповідної особи, офіційного визнання її заслуг, що встановлюється у порядку, визначеному Конституцією України та законом.

            Депутат (від пізньолат. deputatus) – посланий, уповноважений – особа, обрана виборцями до представницьких органів держави для виконання певних функцій на певний період.

            Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України» народний депутат України (народний депутат) є обраний відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України» представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та законами України.

            При вирішенні порушеного у зверненні питання чи має народний депутат України попередніх скликань право на офіційне депутатське звернення (в контексті статті 16  Закону) із зворотною адресою на фракцію політичної партії у Верховній Раді України,  необхідно враховувати положення Конституції України, яке частиною шостою статті 76 встановлює, що «повноваження народних депутатів України визначаються Конституцією та законами України».

            Частина перша статті 78 Конституції України визначає, що «народні депутати України здійснюють свої повноваження на постійній основі». Вимога даної статті про здійснення народними депутатами повноважень на постійній основі означає, що для обраного народом  депутата робота в парламенті є основною і постійною на весь період його повноважень.

             Згідно з частиною сьомою статті 76 Конституції України «строк повноважень Верховної Ради України становить п’ять років» (стаття в редакції Закону № 2222-IY від 08.12.2004). «Повноваження народних депутатів України починаються з моменту складення присяги» (частина шоста статті 79 Конституції України). У Законі України «Про статус народного депутата України» в частині першій статті 2 правова норма Конституції розвинута таким чином: «повноваження народного депутата починаються після складення ним присяги на вірність Україні перед Верховною Радою України з моменту скріплення присяги особистим підписом під її текстом». Складення присяги є юридичним фактом, з яким Конституція України пов’язує момент виникнення повноважень народного депутата, що дає йому право на участь у роботі Верховної Ради України,  на заняття в її органах тієї або іншої посади, виконання інших повноважень народного депутата, визначених законом.

              «Повноваження народних депутатів України  припиняються одночасно з припиненням повноважень Верховної Ради України» ( частина перша статті 81 Конституції України). У Законі України   «Про статус народного депутата України» правова норма Конституції розвинута в частині другій статті 2: «Повноваження народного депутата припиняються з моменту відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання».

              Право на депутатське звернення, встановлене у статті 16 Закону України  «Про статус народного депутата України», є правом народного депутата України у зв’язку з виконанням ним депутатських повноважень. Таке твердження витікає із змісту частини першої статті 86, пункту 34 частини першої статті 85 Конституції України, частини першої, другої статті 15 Закону України «Про статус народного депутата України» та частин другої, четвертої, п’ятої статті 219 Регламенту Верховної Ради України.

             А саме: у частині першій статті 16 Закону України  «Про статус народного депутата України» зазначається, що  народний депутат має право на депутатське звернення з питань, пов’язаних з депутатською діяльністю. У частині другій статті 219 Регламенту ставиться вимога про те, що «депутатський запит може бути внесений за умови, якщо попередньо народним депутатом направлялось депутатське звернення». Слід зважати на те, що з депутатським запитом відповідно до статті 86 Конституції України, частини першої статті 15 Закону України  «Про статус народного депутата України» народний депутат має право звернутися на сесії Верховної Ради України, тобто лише під час виконання депутатських повноважень. А відповідно до пункту 34 частини першої статті 85 Конституції України, частини другої статті 15 зазначеного закону «народний депутат України, група народних депутатів України чи комітет Верховної Ради України» є рівноправними суб’єктами права внесення  депутатського запиту. Це підтверджує, що право на депутатський запит і пов’язане з ним  право на депутатське звернення реалізуються лише під час виконання депутатських повноважень.

              Процесуальні норми права, викладені у частині четвертій, п’ятій статті 219 Регламенту Верховної Ради України, визначають, що не допускається подання депутатського запиту «в період між сесіями Верховної Ради України»; «короткий зміст депутатського запиту оголошується головуючим на пленарному засіданні Верховної Ради України». Зазначені положення Регламенту також дають підстави розглядати право на внесення депутатського запиту і пов’язану з таким внесенням правову категорію депутатського звернення як встановлене законом право народного депутата здійснювати їх виключно під час виконання ним депутатських повноважень.

              Щодо питання  направлення відповіді на депутатське звернення  на адресу  фракції політичної партії у Верховній Раді України,  то Закон України «Про статус народного депутата України» в частині четвертій статті 16 зобов’язує керівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій повідомити народного депутата України про результати розгляду звернення.

            Зміст частини другої статті 9 Закону України «Про статус народного депутата України»  дає відповідь на порушене у зверненні до Комітету питання про те, у якій мірі до народного депутата попередніх скликань можуть бути застосовані вимоги статті 9: «нагрудним знаком народний депутат користується протягом строку здійснення своїх повноважень». Щодо положень частини четвертої – «після закінчення строку повноважень народний депутат має право користуватися депутатським посвідченням у випадках, передбачених законом». Такі випадки, на думку  Комітету, передбачені абзацом другим пункту 13 частини першої статті 11, абзацом четвертим частини дванадцятої, частинами тринадцятою та п’ятнадцятою статті 20.

           Виходячи з вищевикладеного, правові норми статей 17, 19, 36, 37 Закону України «Про статус народного депутата України» стосуються  народних депутатів України при виконанні ними депутатських повноважень.

          Положення статті 38 Закону України «Про статус народного депутата України» поширюються на народних депутатів України після закінчення терміну їх повноважень в частині відповідальності відповідно до закону за порушення посадовими особами органів державної влади, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності і підпорядкування встановлених цим Законом прав народного депутата після закінчення строку депутатських повноважень.

         

       

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз'яснення Комітету”

27 червня 2023 11:46
12 серпня 2022 20:30
Роз’яснення з питань реалізації положень статті 34 Закону України «Про статус народного депутата України», Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, щодо оплати праці помічників-консультантів тих народних депутатів України, які без поважних причин не здійснюють свої депутатські повноваження (ухвалене на засіданні Комітету 12 серпня 2022 року (протокол № 123)
30 червня 2022 15:41
Роз’яснення з питань реалізації положень статей 2, 20, 34 Закону України «Про статус народного депутата України», ч 3 ст 26 Регламенту Верховної Ради України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, щодо строку повноважень народних депутатів України та термінів надання відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку народним депутатам України, пом-консул нар деп України та працівникам патронатних служб Апарату Верховної Ради України
28 квітня 2022 12:01
28 квітня 2021 17:06
22 липня 2020 14:29
10 червня 2020 14:33
21 лютого 2020 15:01
09 грудня 2019 11:49
06 червня 2019 16:00