РІШЕННЯ

 

про попередній розгляд проекту кошторису
Верховної Ради України на 2024 рік

 

Протокол № 168

від 29 вересня  2023 року

 

Розглянувши попередньо проект кошторису Верховної Ради України на 2024 рік, показники якого ґрунтуються на обсягах фінансування, передбачених Апарату Верховної Ради України проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (реєстр. № 10000), а також пояснювальну записку до проекту кошторису Верховної Ради України на 2024 рік, розрахунки та обґрунтування  додаткової потреби у видатках за окремими кодами економічної класифікації видатків та у розрізі бюджетних програм, що надійшли в
додаток до листа Апарату Верховної Ради України
від 27 вересня 2023 року
№ 15/11-2023/211724 (електронна картка документа (1333700)
, керуючись положеннями пункту 6 частини першої статті 13 Закону України
«Про комітети Верховної Ради України», статей 7, 156 Регламенту Верховної Ради України, пункту 18 додатку до Постанови Верховної Ради України
«Про перелік, кількісний склад та предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання», Комітет  в и р і ш и в:

 

1. Інформацію Комітету про попередній розгляд проекту кошторису Верховної Ради України на 2024 рік (додається) взяти до відома.

 

2. Внести та доручити голові Комітету Кальченку С.В. направити до Комітету з питань бюджету за своїм підписом пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (реєстр. № 10000),
а саме: у додатку № 3 до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» за рахунок зменшення видатків, передбачених за бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу» (код 3511350), збільшити видатки споживання за загальним фондом:

1) за бюджетною програмою «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України» (код 0111010) на суму 176 253,1 тис. грн., з них оплата праці – на 86 664,7 тис. грн.;

2) за бюджетною програмою «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України» (код 0111020) на суму 24 763,8 тис. грн., з них оплата комунальних послуг та енергоносіїв –  на10 110,3 тис. грн.

 

3. Рекомендувати Комітету з питань бюджету врахувати пропозиції Комітету при підготовці проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (реєстр. № 10000) до першого читання.

 

4. Апарату Верховної Ради України:

4.1. доопрацювати проект кошторису Верховної Ради України на 2024 рік
з урахуванням обсягів видатків, передбачених проектом Закону України
«Про Державний бюджет України на 2024 рік» та прийнятих Верховною Радою України висновків та пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на 2024 рік (за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні);

4.2. подати на розгляд Комітету доопрацьовані проект кошторису Верховної Ради України на 2024 рік та проект норм витрат на одного народного депутата України на 2024 рік після прийняття Постанови Верховної Ради України про висновки і пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2024 рік у строки, достатні для опрацювання і внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Постанови Верховної Ради України про кошторис Верховної Ради України на 2024 рік для його затвердження під час прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2024 рік  у другому читанні.

 

5. Інформацію та рішення Комітету надіслати Апарату Верховної Ради України для організації виконання.

 

 

Голова Комітету                                               С.В. КАЛЬЧЕНКО

 


ІНФОРМАЦІЯ

 

про попередній розгляд проекту кошторису
Верховної Ради України на 2024 рік

 

На засіданні Комітету 29 вересня 2023 року (протокол № 168) Комітетом попередньо розглянуто надіслані у додаток до листа Апарату Верховної Ради України від 27 вересня 2023 року № 15/11-2023/211724 (електронна картка документа (1333700) проект кошторису Верховної Ради України на 2024 рік, проект норм витрат на одного народного депутата України на 2024 рік, показники яких ґрунтуються на обсягах фінансування, передбачених Управлінню справами Апарату Верховної Ради України проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (далі – проект № 10000), а також пояснювальну записку до проекту кошторису Верховної Ради України на 2024 рік, розрахунки та обґрунтування додаткової потреби у видатках за окремими кодами економічної класифікації видатків та у розрізі бюджетних програм.

Проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (реєстр. № 10000) головному розпоряднику бюджетних коштів – Управлінню справами Апарату Верховної Ради України передбачено фінансування в обсязі 2 812 946,3 тис. грн., в тому числі за загальним фондом – 2 806 453,0 тис. грн.,
за спеціальним фондом – 6 493,3 тис. грн.

Виходячи із зазначеного обсягу фінансування, Управлінням справами Апарату Верховної Ради України розраховано показники проекту кошторису Верховної Ради України на 2024 рік – за трьома бюджетними програмами.

Планові обсяги видатків загального фонду Державного бюджету України
у розрізі бюджетних програм згідно з проектом Закону № 10000 та згідно з проектом кошторису Верховної Ради України на 2024 рік пропонується розподілити наступним чином:

 

КПКВ

Видатки споживання

(тис. грн.)

з них на оплату праці

(тис. грн.)

0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України»

1 267 214,9

688 559,8

0111020 «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України»

1 340 938,6

1 004 167,7

0111090 «Висвітлення діяльності  Верховної Ради України через засоби  телебачення і радіомовлення та фінансова підтримка видання газети «Голос України»

198 299,5

 

Всього за загальним фондом

(тис. грн.):

2 806 453,0

 

У наступному бюджетному періоді за бюджетною програмою 0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України» обсяг видатків загального фонду Державного бюджету України на 2024 рік планується на рівні 1 267 214,9 тис. грн., що також відповідає обсягам видатків за цією ж бюджетною програмою, що передбачені Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» та кошторисом Верховної Ради України на
2023 рік, затвердженим Постановою Верховної Ради України від 03.11.2022
№ 2711-IX (тобто видатки за цією програмою передбачаються на рівні видатків поточного бюджетного року).

У зв’язку з цим у пояснювальній записці до проекту кошторису
Верховної Ради України на 2024 рік зазначено про мінімальну додаткову потребу в видатках споживання за бюджетною програмою 0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України», що складає
176 253,1 тис. грн.

Так, зокрема, відповідно до положень частини першої статті 33 Закону України «Про статус народного депутата України», пунктів 1, 2 Постанови Верховної Ради України «Про фінансове забезпечення діяльності народних депутатів України» від 07.12.2017 № 2240-VIII та додатку до вказаної Постанови, розміри посадових окладів народних депутатів України (залежно від посади, яку обіймає народний депутат України в керівництві Верховної Ради України та її органах) установлюються на рівні посадових окладів членів Кабінету Міністрів України виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року; у межах видатків на оплату праці, затверджених законом про Державний бюджет України на відповідний рік, народному депутату України здійснюються Апаратом Верховної Ради України надбавки до посадового окладу.

Виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, також визначається і розмір загального місячного фонду для оплати праці помічників-консультантів народного депутата України (пункт 3 Постанови Верховної Ради України «Про фінансове забезпечення діяльності народних депутатів України»).

Разом з цим, відповідно до частини четвертої статті 32 Закону України «Про статус народного депутата України», частини дванадцятої статті 20 Закону України «Про статус народного депутата України» та статті 27 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», від розміру місячної заробітної плати народного депутата України також залежить розмір відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, та визначення розміру пенсії за віком при її призначенні народному депутату України.

Відтак, запропонований проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (реєстр. № 10000) розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (до 3 028,0 грн.), що зросте з 1 січня 2024 року, має призвести до зростання обсягів видатків споживання загального фонду Державного бюджету, що мало бути передбачено головному розпоряднику бюджетних коштів – Управлінню справами Апарату Верховної Ради України на покриття зобов’язань з оплати праці народних депутатів України, їх помічників-консультантів (зростання видатків за КЕКВ 2110 «Оплата праці», КЕКВ 2120 «Нарахування на оплату праці»), на покриття зобов’язань з відшкодування народним депутатам України витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень (зростання видатків за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню») у розрізі бюджетної програми 0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України».

Натомість, згідно з пояснювальною запискою та додатними розрахунками до проекту кошторису Верховної Ради України на 2024 рік, якщо фінансування видатків за бюджетною програмою 0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України» буде передбачено на рівні поточного року, то за умови збільшення з 1 січня 2024 року на 12,8 % розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб виникає додаткова потреба у видатках на оплату праці народних депутатів України, їх помічників-консультантів (КЕКВ 2110) – 86 664,7 тис. грн.; на нарахування на заробітну плату (КЕКВ 2120) –
19 066,2 тис. грн.; на відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень (КЕКВ 2730) – 34 922,9 тис. грн.

Окрім перерахованих вище обсягів додаткової потреби за окремими видатками, існує об’єктивна необхідність у здійсненні видатків, що не забезпечені кошторисними призначеннями:

виконання фінансових зобов’язань перед міжнародними організаціями (сплата членських внесків) – 1 725,8 тис. грн.;

візити делегацій Верховної Ради України – 5 000,0 тис. грн.;

виплата премій та стипендій Верховної Ради України – 3 388,4 тис. грн.;

послуги зв’язку – 3 644,8 тис. грн.;

сплата судових та виконавчих зборів – 951,3 тис. грн.;

комп’ютеризація діяльності Верховної Ради України – 20 889,0 тис. грн.

 

Окрім цього у пояснювальній записці йдеться про те, що у зв’язку із закінченням строку повноважень народних депутатів України Верховної Ради України дев’ятого скликання при звільненні необхідно буде виплатити компенсацію за невикористані дні щорічних відпусток.

У зв’язку з чим Комітет зазначив, що відповідно до положень частини восьмої статті 20 Закону України «Про статус народного депутата України» народному депутату України надається щорічна оплачувана відпустка у міжсесійний період тривалістю 45 календарних днів.

У свою чергу, згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану», затвердженим Законом України № 2102-IX від 24.02.2022 в Україні з 24 лютого 2022 року введено воєнний стан.

Згідно зі статтями 9 та 12 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану Верховна Рада України діє виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України, Верховна Рада України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях працює в сесійному режимі.

Відтак, починаючи з моменту введення в Україні воєнного стану Верховна Рада України працює в режимі пленарного засідання безперервно. Наразі відповідно до Постанови Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2912-ІХ
«Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану» встановлено, що Верховна Рада України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану працює у режимі одного пленарного засідання, що триває до дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні, але не пізніше ніж до початку наступної чергової сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

Враховуючи це, народні депутати України не використовують передбачене положеннями частини восьмої статті 20 Закону України «Про статус народного депутата України» право на відпустки.

Водночас, відповідно до положень загального законодавства про відпустки передбачено грошову компенсацію за невикористані щорічні відпустки, що виплачується у разі звільнення працівника, а також заміну частини щорічної відпустки грошовою компенсацією за умови використання не менше ніж
24 календарних дні щорічної та додаткової відпусток (стаття 24 Закону України «Про відпустки»).

Зважаючи на спеціальний статус народного депутата України, а також особливості роботи Верховної Ради України в період дії воєнного стану, дні щорічних оплачуваних відпусток народних депутатів України не використовуються. Поряд з цим, за умови припинення їх повноважень (достроково чи у зв’язку з припиненням повноважень Верховної Ради України дев’ятого скликання) головному розпоряднику бюджетних коштів необхідно буде здійснювати виплату грошової компенсації за невикористані дні відпусток. Відтак, це супроводжуватиметься додатковими витратами на оплату праці (навантаженням на фонд оплати праці).

Розрахований Управлінням справами Апарату Верховної Ради України обсяг видатків для виплат такої компенсації становить 97 210,3 тис. грн., нарахувань на заробітну плату – 21 386,3 тис. грн. (що також не забезпечено проектом Державного бюджету України на 2024 рік).

 

За бюджетною програмою 0111020 «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України» обсяг видатків загального фонду Державного бюджету України на 2024 рік планується на рівні 1 340 938,6 тис. грн., у тому числі на оплату праці – 1 004 167,7 тис. грн., з яких на оплату праці працівників секретаріатів тимчасових слідчих комісій і тимчасових спеціальних комісій Верховної Ради України – 7 570,4 тис. грн.

Водночас, у пояснювальній записці до проекту кошторису
Верховної Ради України на 2024 рік зазначено про мінімальну додаткову потребу в видатках споживання загального фонду Державного бюджету за бюджетною програмою 0111020 «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України», що складає 24 763,8 тис. грн., а саме, така додаткова потреба виникає за рахунок видатків на:

оплату комунальних послуг та енергоносіїв – 10 110,3 тис. грн.;

придбання пального (Автобаза Управління справами Апарату Верховної Ради України) – 5 000,0 тис. грн.;

сплату судових та виконавчих зборів – 878,0 тис. грн.;

забезпечення засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин – 8 775,5 тис. грн.

 

У зв’язку із запланованим запровадженням з 1 січня 2024 року нової моделі оплати праці державних службовців (для державних органів, що здійснили класифікацію посад державної служби), головні розпорядники бюджетних коштів у визначенні фонду оплати праці на 2024 рік мають враховувати фактичну чисельність працівників станом на 1 липня 2023 року з
коефіцієнтом 1,1 (тобто збільшення на 10%). Проте, відповідно до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» та проекту кошторису Верховної Ради України на 2024 рік у порівнянні із 2023 роком видатки на оплату праці за бюджетною програмою 0111020 «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України» збільшаться на 5 %.

Водночас, за розрахунками Управління справами Апарату Верховної Ради України  для запровадження нової моделі оплати праці державних службовців на 2024 рік необхідно 430 127,2 тис. грн.

 

За бюджетною програмою 0111090 «Висвітлення діяльності  Верховної  Ради  України через  засоби  телебачення  і радіомовлення та фінансова підтримка видання газети «Голос України» видатки споживання загального фонду відповідно до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» заплановано в обсязі 198 299,5 тис. грн., з яких для
ДП «Парламентський телеканал «Рада» – 169 176,8 тис. грн., та для ДП «Голос України» – 29 122,7 тис. грн.

 

З огляду на це, головний розпорядник бюджетних коштів – Управління справами Верховної Ради України зазначає про необхідність при опрацюванні проекту Закону України «Про Державний бюджет України на
2024 рік» збільшення за окремими видатками споживання їх обсягів для забезпечення здійснення повноважень Верховної Ради України загалом на суму 201 016,9 тис. грн.

Порушуючи питання необхідності збільшення обсягів видатків для забезпечення діяльності Верховної Ради України, Комітет звернув увагу на те, що відповідно до статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

На підставі аналізу показників додатку 3 (розподіл видатків) до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» можна визначити пропорційність розподілу видатків (їх питому вагу в загальному обсязі загальнодержавних видатків) за головними розпорядниками бюджетних коштів, що належать до тієї чи іншої гілок влади.

Зокрема, у видатках загального фонду (3 108 221 939,5 тис. грн.) видатки на оплату праці у розрізі усіх без винятку головних розпорядників бюджетних коштів складають майже 33 відсотки.

У структурі видатків загального фонду Державного бюджету України на 2024 рік питома вага видатків у розрізі головних розпорядників бюджетних коштів є такою:

на забезпечення діяльності Верховної Ради України (законодавча гілка влади) – на рівні 0,09 відсотка;

на забезпечення діяльності Офісу Президента України – 0,086 відсотка;

на забезпечення судових органів (судова гілка влади) заплановано
0,66 відсотка від усього обсягу видатків загального фонду;

у виконавчій гілці влади розподіл видатків (у відсотках):

за міністерствами (за винятком Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України), центральними органами виконавчої влади, колегіальними органами видатки загального фонду складають
48,4 відсотка;

у секторі оборони та безпеки – 50 відсотків.

Крім того, на забезпечення діяльності таких органів як: Національне агентство з питань запобігання корупції, Національне антикорупційне бюро, Агентство з розшуку та менеджменту активів, Бюро економічної безпеки видатки складають 0,29 відсотка від обсягу загальнодержавних видатків та кредитування, що є втричі більшими від тих витрат, що передбачені головному розпоряднику бюджетних коштів – Управлінню справами Апарату Верховної Ради України чи Державному управлінню справами.

 

 

 

 

 

Голова Комітету                                               С.В. КАЛЬЧЕНКО

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Рішення Комітету”

22 квітня 2024 11:47
18 березня 2024 10:40
22 лютого 2024 09:56
22 січня 2024 11:37
22 січня 2024 11:37
08 січня 2024 11:53
08 січня 2024 11:11
08 січня 2024 11:08
18 грудня 2023 10:31
06 грудня 2023 11:04