КОМІТЕТ З ПИТАНЬ РЕГЛАМЕНТУ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ

ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

 

РІШЕННЯ

 

 

про подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтриманого та внесеного до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 21 червня 2017 року (№ 07-19365-17)

 

                                                                             Протокол № 85

                                                                                      від 5 липня 2017 року

 

Розглянувши на виконання доручення Голови Верховної Ради України Парубія А.В. від 21 червня 2017 року «розглянути та внести на розгляд» подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтриманого та внесеного до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 21 червня 2017 року (№ 07-19365-17), відповідно до статей 218-220 Регламенту Верховної Ради України, Комітет в и р і ш и в:

 

 

Ухвалити висновок  щодо подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтриманого та внесеного до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 21 червня 2017 року (№ 07-19365-17) і направити Голові Верховної Ради України висновок Комітету та зазначене подання.

 

 

 

Перший заступник

голови Комітету                                                        П.В.ПИНЗЕНИК



 ВИСНОВОК

щодо подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтриманого та внесеного до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 21 червня 2017 року (№ 07-19365-17)

 

Комітет на засіданні 5  липня 2017 року (протокол № 85) розглянув на виконання доручення Голови Верховної Ради України Парубія А.В. від  21 червня ц.р. «розглянути та внести на розгляд» подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності  народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтримане та внесене до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 21 червня 2017 року (№07-19365-17), та зазначає таке.

У поданні до Верховної Ради України зазначено, що департаментом з розслідування особливо важливих справ у сфері економіки Генеральної прокуратури України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 52017000000000418 від 20.06.2017 за ознаками кримінальних правопорушень, передбаченого частиною другою  статті 212 Кримінального кодексу України (Ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів).

Комітет звернув увагу на те, що в назві подання відсутня інформація щодо кого вноситься подання, а відтак в поданні відсутні відомості про внесення кримінального правопорушення до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань, як це передбачено статтею 214 Кримінального процесуального кодексу України.  

У поданні зазначається, що досудовим розслідуванням установлено, що Лозовий Андрій Сергійович, 03.06.1989 р.н., народний депутат України  VIII скликання, у період з 01.01.2007 по 31.12.2015 умисно ухилився від сплати податків та зборів, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.

На першій та другій сторінці  подання зазначається про статус народного депутата України та про нормативно-правові акти якими має народний депутат України Лозовой А.С. керуватися у своїй діяльності.

Потім інформація про заповнення декларації за 2015 рік народним депутатом України Лозовим А.С., в якій, зокрема, відображено право власності на 24 позиції цінного рухомого майна, вартість якого перевищує 100 мінімальних заробітних плат (стор. 2).

На сторінках 3-4 подання зазначені окремі статті Податкового кодексу України.

Про проведення позапланової перевірки дотримання вимог  податкового законодавства народним депутатом України Лозовим А.С. та невідповідність вартості задекларованого майна Лозовим А.С. зазначено на сторінці 4 подання.

Крім цього, на сторінках 4-5 ініціатор внесення подання підводить підсумок щодо подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового А.С., в якому наголошує про умисні дії народного депутатом України Лозового А.С, які полягають  в умисному ухиленні від сплати податків, зборів інших обов’язкових платежів, що входять у систему оподаткування. 

Інформація про отримані докази  міститься на сторінці 5 подання.

До подання додано копію висновку експертів за результатами проведення судово-економічної експертизи від 31 травня 2017 року № 8283/9775/9776/17-45, призначеної у кримінальному провадженні № 42017000000000034.

Відповідно до частини третьої статті 80 Конституції України, частини першої статті 27 Закону України «Про статус народного депутата України», частини першої статті 218 Регламенту Верховної Ради України  Верховна Рада України надає згоду на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України.   Згідно з частиною другою статті 482 Кримінального процесуального кодексу притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України, його затримання або обрання стосовно нього запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою чи домашнього арешту не може бути здійснено без згоди Верховної Ради України.

Порядок розгляду Верховною Радою України питань про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України визначений Главою 35 (статті 218-221) Регламенту Верховної Ради України.

Згідно з частиною другою статті 218 Регламенту Верховної Ради України подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата ініціюється прокурором. Подання щодо народного депутата України повинно бути підтримано і внесено до Верховної Ради України Генеральним прокурором України.

Подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України повинно бути вмотивованим і достатнім, містити конкретні факти і докази, що підтверджують факт вчинення зазначеною в поданні особою суспільно небезпечного діяння, визначеного Кримінальним кодексом України (частина третя статті 218 Регламенту Верховної Ради України).

Відповідно до частини першої статті 219 Регламенту Верховної Ради України Голова Верховної Ради України пропонує народному депутату України, щодо якого внесено подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт, подати протягом п’яти днів письмові пояснення комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту, і доручає зазначеному комітету надати висновок щодо подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України згідно із законом.

Згідно з частиною першою статті 220 Регламенту Верховної Ради України Комітет, якому доручено надати висновок щодо питання про надання згоди Верховною Радою України на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України, відповідно до закону визначає достатність, законність і обґрунтованість подання, законність одержання доказів, зазначених у поданні, і встановлює наявність відповідних скарг. Підготовку цього питання комітет здійснює у терміновому порядку, але в строк не більш як 20 днів.

Відповідно до частин першої та другої статті 220 Регламенту Верховної Ради України на засідання комітету запрошується особа, щодо якої внесено подання, а також бере участь Генеральний прокурор України.

Комітет, згідно з частиною третьою статті 220 Регламенту Верховної Ради України, у разі необхідності може витребувати додаткові матеріали кримінального провадження, заслухати пояснення осіб за клопотанням особи, щодо якої внесено подання.

У разі відсутності достатніх доказів щодо обґрунтування подання Голова Верховної Ради України має право повернути його разом із вмотивованим висновком комітету Генеральному прокуророві України  (частини четверта статті 220 Регламенту Верховної Ради України).

 

Головою Верховної Ради України Парубієм А.В. 23 червня 2017 року (лист № 01/06-241(149070) надіслано народному депутату України  Лозовому А.С.  копію подання, підтриманого та внесеного до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. від 21 червня 2017 року подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності  народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича (№ 07-19365-17) та запропоновано протягом п’яти днів подати письмове пояснення Комітету щодо подання, тобто до 29 червня 2017 року включно.

На день розгляду подання Комітетом письмове пояснення народного депутата України Лозового А.С. не надходило.

 

На засідання  Комітету 5 липня 2017 року  були запрошені Генеральний прокурор України Луценко Ю.В., а також заступник начальника відділу Генеральної прокуратури України Цавалюк О.М., який підписав подання, (лист від 29 червня ц.р. № 04-31/9-479 (152452), народний депутат України Лозовой А.С. (лист від 29 червня ц.р. № 04-31/8-486 (152580).

Комітет на зсіданні 5 липня 2017 року заслухав інформацію Генерального прокурора України Луценка Ю.В., старшого слідчого в особливо важливих справах Департаменту з розслідування особливо важливих справах у сфері економіки Генеральної прокуратури Чубарову К.С.  щодо достатності, законності і обґрунтованості подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, законності одержання доказів, зазначених у поданні, переглянув слайди обгрунтування доказів, а також пояснення народного депутата України Лозового А.С. та його адвокатів, і зазначив таке.

У своєму поясненні народний депутат України Лозовой А.С., серед іншого зауважив, що задеклароване майно для нього має не матеріальну, а духовну цінність та звернувся до народних депутатів України з проханням підтримати внесене Генеральним прокурором України подання про надання згоди на притягнення його до кримінальної відповідальності, в свою чергу адвокати народного депутата України Лозового А.С. зазначили, що подання не обгрутовується належними доказами в частині доведення фактів, умисного ухилення від сплати податків, податковий борг народного депутата України Лозового А.С. не є узгодженим відповідно до норм податкового законодавства, а суми податкового зобов’язання народного депутата України Лозового А.С. оскаржені в судовому  порядку.

 

Подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича (№ 07-19365-17) ініційоване заступником начальника відділу процесуального керівництва та підтримання державного обвинувачення управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Департаменту з розслідування особливо важливих справ у сфері економіки Генеральної прокуратури України Цавалюком О.М.,  який просить  розглянути подання і дати згоду на притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтримане Генеральним прокурором Луценком Ю.В. і 21 червня 2017 року внесене на розгляд Верховної Ради України, тобто ініційовано та подано належним суб’єктом подання.

Комітет вважає, що вмотивованість та обґрунтованість подання має забезпечуватись переконливими аргументами, фактами та доказами, які в достатній мірі повинні підтверджувати причетність народного депутата України до скоєння суспільно-небезпечного діяння та  обгрунтовують необхідність притягнення його до кримінальної відповідальності за вчинення злочину.

У поданні вчинення народним депутатом України Лозовим А.С. суспільно небезпечного діяння, визначеного Кримінальним кодексом України, обгрунтовується шляхом зазначення певних відомостей про нього, а саме:

- «Лозовой А.С. у декларації відображено право власності на 24 позиції цінного рухомого майна, вартість якого перевищує 100 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року. При цьому вартість такого майна на дату набуття його у власність невідома»;

- «… згідно з відомостями контролюючих органів фізичною особою – платником податків Лозовим А.С. за період з 01.01.2007 по 31.12.2015 отримано 234 054,6 грн., із яких 158 400,9 – доходи у вигляді заробітної плати; 71 451,2 грн.-стипендія; 4 202,5 грн. – дохід від операцій з продажу нерухомого майна у 2007 році. Інші доходи Лозовим А.С. у цей період не декларувалися»;

- «У ході проведення позапланової перевірки встановлено, що відповідно до податкової інформації, з урахуванням даних доступних  реєстрів загальна вартість статків, задекларованих Лозовим А.С., становить 8  856 702 грн., у т.ч.: цінне майно – 2 923 200 грн.; сума коштів – 5 933 502 грн. Водночас, як указано вище, Лозовим А.С. одержано з офіційних джерел за 2007 – 2015 роки 234 054,6 грн. – доходи від податкових агентів та продажу нерухомого майна. Невідповідність вартості задекларованого майна                  Лозового А.С. його готівковим активам та доходам, одержаним з офіційних джерел, становить 8 622 647 гривень. Тобто Лозовий А.С., з метою ухилення від сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів, умисно не декларував доходи, що підлягають оподаткуванню, що надалі призвело до фактичного ненадходження коштів до бюджету.»;

- «Установлено, що Лозовой А.С. занизив суму оподаткованого доходу на 8 622 647,4 грн., що призвело до несплати до бюджету податку на доходи фізичних осіб за визначений період у розмірі 1 717 221,4 грн та військового збору в розмірі 129 339,71 грн. У результаті умисних протиправних дій Лозового А.С.  державі заподіяно збитків у великих розмірах у вигляді ненадходження до бюджету податків та зборів, загальна сума яких становить 1 846 561,1 грн., що більш ніж у 3 000 разів перевищує неоподаткованих мінімум доходів громадян. Таким чином, Лозовой А.С. своїми діями, які виразились в умисному ухиленні від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів, що входять у систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому будь-якою особою, що призвело до фактичного ненадходження до державного бюджету коштів у великих розмірах, скоїв злочин, передбачений ч.2 ст.212 КК України».

У поданні про надання згоди Верховною Радою України на притягнення народного депутата України Лозового А.С. до кримінальної відповідальності наголошується, що: «Вина Лозового Андрія Сергійовича в ухиленні від сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів об’єктивно й переконливо підтверджується доказами, зібраними з дотриманням принципів законності й верховенства права та у суворій відповідності до процедури, встановленої кримінальним процесуальним законом України, зокрема:

- висновком акта перевірки Державної фіскальної служби України  від 14.02.2017 № 6/99-99-13-04-02/3266113650 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки дотримання вимог податкового законодавства з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору Лозовим Андрієм Сергійовичем за період з 01.01.2007 р. по 31.12.2016 р.»;

- податковим повідомленням-рішенням від 13.04.2017 № 0000071304;

- податковим повідомленням-рішенням від 13.04.2017 № 0000061304;

- листом Державної фіскальної служби України щодо отриманих доходів Лозовим А.С. та його заборгованості перед бюджетом;

-  висновком експертів за результатами проведення судово-економічної експертизи від 31.05.2017 № 8283/9775/9776/17-45».

У поданні зазначено про наявність умислу народного депутата України Лозового А.С. в ухиленні сплати податків, при цьому подання не містить посилань на наявність підтверджень умисного ухилення від сплати податків та на результати проведення перевірок походження майна зазначеного народним депутатом України Лозовим А.С. як цінне.

Також подання не містить посилань на пояснення отримані від  народного депутата України Лозового А.С. з приводу способу набуття майна та визначення його вартості, що може бути наслідком того, що подання внесено до Верховної Ради України 21 червня 2017 року, тобто  на наступний день після відкриття кримінального провадження 20 червня 2017 року.

Комітет зауважив, що згідно з положеннями статті 214 Кримінального процесуального кодексу України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінального правопорушення зобов’язаний внести відповідні відомості до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування. Досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань. Здійснення досудового розслідування до внесення відомостей до реєстру або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Комітет також зазначив, що згідно з положеннями статті 79.2 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 Податкового Кодексу України, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Згідно з підпунктом в) пункту 176.1. статті 176 Податкового Кодексу України на вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов'язані пред'являти документи і відомості, пов'язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з цього податку.

Відповідно до  пункту 2 розділу VI Порядку проведення перевірок Національним агентством з питань запобігання корупції, затвердженого рішенням Національного агентства 11 серпня 2016 року № 2, за результатами розгляду перевірок Національне агентство може прийняти рішення про направлення висновку щодо наявності ознак корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.

Спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції це органи прокуратури, органи внутрішніх справ України, Національне антикорупційне бюро України, Національне агентство з питань запобігання корупції.

Враховуючи зазначене, Комітет вважає, що подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності  народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтримане та внесене до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В.  від 21 червня 2017 року (№ 07-19365-17) є законним і вмотивованим, оскільки ініційовано і подано належним суб’єктом подання, однак є недостатньо обгрунтованим, зокрема:

- як випливає з подання, воно грунтується  на доказах, отриманих до відкриття кримінального провадження (20 червня 2017 року);

- у Комітету є обгрунтовані сумніви щодо спливу строків давності для застосування положень частини другої статті 212 Кримінального кодексу України, для притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України Лозового А.С.;

- подання не обгрутовується належними доказами в частині доведення фактів, умисного ухилення від сплати податків, податковий борг народного депутата України Лозового А.С. не є узгодженим відповідно до норм Податкового кодексу України. Податкові повідомлення –  рішення щодо сум податкового зобов’язання народного депутата України Лозового А.С. оскаржені в порядку адміністративного судочинства.

Комітет прийняв рішення ухвалити висновок щодо подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності  народного депутата України Лозового Андрія Сергійовича, підтримане та внесене до Верховної Ради України Генеральним прокурором України Луценком Ю.В.  від 21 червня 2017 року (№ 07-19365-17) і направити його та зазначене подання Голові Верховної Ради України.

 

 

 

Перший заступник

голови Комітету                                                      П.В.ПИНЗЕНИК

 

 

 

 
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Рішення Комітету”

18 березня 2024 10:40
22 лютого 2024 09:56
22 січня 2024 11:37
22 січня 2024 11:37
08 січня 2024 11:53
08 січня 2024 11:11
08 січня 2024 11:08
18 грудня 2023 10:31
06 грудня 2023 11:04
06 грудня 2023 10:58