КОМІТЕТ З ПИТАНЬ РЕГЛАМЕНТУ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

 

РІШЕННЯ

 

про розгляд  листа народного депутата України Сотник О.С.  до Голови Верховної Ради України про порушення вимог статті 118 Регламенту Верховної Ради України та Положення про порядок роботи у Верховній Раді України із проектами законів, постанов, інших актів Верховної Ради України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 22 травня 2006 року № 428, при підготовці Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498) до другого читання  в порядку аналізу практики застосування положень Регламенту Верховної Ради України  при підготовці законопроектів до другого читання

 

Протокол № 70

від 18 січня 2017 р.

 

Розглянувши на виконання доручення Голови Верховної Ради України Парубія А.В.  лист народного депутата України Сотник О.С.  № 138-15/4.2. (261548) до Голови Верховної Ради України про порушення вимог статті 118 Регламенту Верховної Ради України та Положення про порядок роботи у Верховній Раді України із проектами законів, постанов, інших актів Верховної Ради України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 22 травня 2006 року № 428, при підготовці Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498) до другого читання,  керуючись статтею 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України»,  Комітет в и р і ш и в:

 

1) Інформацію про розгляд листа народного депутата України Сотник О.С. до Голови Верховної Ради України про порушення вимог статті 118 Регламенту Верховної Ради України та Положення про порядок роботи у Верховній Раді України із проектами законів, постанов, інших актів Верховної Ради України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 22 травня 2006 року № 428, при підготовці Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498) до другого читання  (далі – Інформація),  взяти до відома (додається).

2) Рекомендувати комітетам Верховної Раді України при підготовці законопроектів до другого читання дотримуватись вимог Регламенту Верховної Ради України щодо строків подання пропозицій і поправок до законопроекту, який готується до другого читання, змісту порівняльної таблиці, а також підготовки і подання додаткової порівняльної таблиці, у разі, якщо з тих чи інших причин не всі пропозиції, поправки включені до основної порівняльної таблиці (частина перша статті 116, частини перша, друга статті 119 Регламенту Верховної Ради України).

Крім того, необхідно дотримуватись положень частини п’ятої статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», згідно з якою прийняті комітетом акти можуть бути переглянуті, якщо за це проголосує більшість від затвердженого Верховною Радою України складу членів комітету, адже, непоодинокі випадки, коли комітетами до змісту порівняльної таблиці законопроекту, підготовленого до другого читання, вносяться суттєві зміни, які декілька раз розглядаються та приймаються на засіданнях комітету,  не змінюючи попередні рішення комітету та не проголосувавши за них.

3) Рішення та Інформацію Комітету направити Голові Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики та банківської діяльності і народному депутату України Сотник О.С.  

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                        П.В.ПИНЗЕНИК

 

 

 

 

 

                                                    ІНФОРМАЦІЯ

 

про розгляд  листа  народного депутата України Сотник О.С. до Голови Верховної Ради України про порушення вимог статті  118 Регламенту Верховної Ради України при підготовці Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498) до другого читання, в порядку аналізу практики застосування положень Регламенту Верховної Ради України  при підготовці законопроектів до другого читання

 

На виконання доручення Голови Верховної Ради України Парубія А.В. від 3 листопада 2016 року, Комітет на засіданні 18 січня 2017 року (протокол № 70)  розглянув лист народного депутата України Сотник О.С. № 138-15/42 (261548) до Голови Верховної Ради України про порушення вимог статті 118 Регламенту Верховної Ради України та Положення про порядок роботи у Верховній Раді України із проектами законів, постанов, інших актів Верховної Ради України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 22 травня 2006 року № 428, при підготовці Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498) до другого читання.

Також, народний депутат України Сотник О.С. вимагає «ініціювати проведення службового розслідування щодо дотримання вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» під час підготовки для розгляду у другому читанні на пленарному засіданні Верховної Ради України (п’ята сесія восьмого скликання), що відбулося 01.11.2016 р. проекту Закону про внесення змін  до деяких законодавчих актів України (щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498), а також не розглядати додаткову таблицю, підготовлену комітетом до другого читання всупереч Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», зокрема, ст.118 та ст. 119».

У висновку Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498),  який було підготовлено Комітетом з питань  фінансової політики і банківської діяльності до другого читання,  зазначено, зокрема, що «поправки, що увійшли до порівняльної таблиці, стосуються не тільки тих положень законодавчих актів, необхідність внесення змін до яких була обґрунтована у пояснювальній записці до законопроекту, але й до інших норм законів України, що не охоплюються загальною концепцією законопроекту про регульовані ринки та деривативи. Зокрема, під час доопрацювання для розгляду у другому читанні до тексту законопроекту включено положення, що не були предметом розгляду у першому читанні. Зазначений підхід не враховує вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України, за якою пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу».

Також, у висновку від 31 жовтня 2016 року Головне юридичне  управління Апарату Верховної Ради України  зазначило про те, що підготовлена  Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності додаткова порівняльна таблиця до законопроекту (реєстр. № 3498) «містить не тільки пропозиції і поправки до редакції законопроекту, прийнятої у першому читанні, як випливає з вимог частини першої статті 118 Регламенту Верховної Ради України, але й поправки, що за своїм змістом є поправками, зокрема до тих пропозицій і поправок, що були включені Комітетом до основної порівняльної таблиці законопроекту, підготовленого до другого читання 7 липня 2016 року.   Відтак, зі змісту додаткової порівняльної таблиці не зрозуміло, якою саме є остаточна редакція відповідних законодавчих змін, що пропонуються Комітетом для розгляду за процедурою другого читання. Внесення ж будь-яких, як запропоновано у Рішенні Комітету від 18 жовтня 2016 року, техніко-юридичних правок при опрацюванні положень законопроекту не ґрунтується на приписах Регламенту та не вирішить проблем даного законопроекту».

Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України звернувся з  листом до Голови  Комітету  з питань фінансової політики і банківської діяльності Рибалки С.В. з проханням надати інформацію щодо підготовки законопроекту (реєстр. № 3498) до розгляду в другому читанні, а  саме щодо порушень, зазначених у листі народного депутата України Сотник О.С.

Натомість, до Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України надійшов лист Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності, адресований Голові Верховної Ради України Парубію А.В. До зазначеного листа додано лише копію рішення Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів (реєстр. № 3498) від 18 жовтня 2016 року, та поправки із основної та додаткової таблиці до цього законопроекту (у текстовому вигляді).

Отже, Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України не отримав  запитувану  стенограму засідання Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності від 14 червня 2016 року, на якому було розглянуто і підтримано цим Комітетом з рекомендацією щодо схвалення у другому читанні та в цілому як Закон  законопроекту  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498).  

Також  Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України не отримав відповіді, зокрема, на такі питання:

1.                     Чи включено до основної та додаткової порівняльних таблиць  пропозиції,  поправки в порушення вимог частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України і які саме.

2.                     Чи приймалось Комітетом з питань фінансової політики і банківської діяльності рішення (згідно з частиною п’ятою статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України») щодо перегляду попереднього рішення цього Комітету від 4 червня 2016 року стосовно законопроекту (реєстр. № 3498); 

3.                     Які пропозиції включено до додаткової порівняльної таблиці та дати їх внесення;

4.                     Чи внесено зміни до основної порівняльної таблиці, ухваленої рішенням вищезазначеного Комітету 14 червня   2016 року, після рішення Комітету від 18 жовтня ц.р.;

5.                     Ким завізовані основна та додаткова порівняльні таблиці законопроекту (реєстр. № 3498), підготовленого до другого читання, та дати відповідних віз, і яку з цих таблиць подано на розгляд Верховної Ради України.

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498)  був розглянутий на засіданні Комітету з питань фінансової політики 14 червня 2016 року з рекомендацією щодо його схвалення у другому читанні та в цілому як Закон, та було підготовлено порівняльну таблицю до законопроекту, до якої було включено 676 поправок народних депутатів України. 7 липня 2016 року порівняльну таблицю до законопроекту було надано для ознайомлення народним депутатам України. На пленарному засіданні Верховної Ради України 7 липня 2016 року  (як вбачається зі стенограми цього засідання) розгляд законопроекту (реєстр. № 3498)  було перенесено відповідно до звернення авторів законопроекту.

У листі до Голови Верховної Ради України Голова Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності Рибалка С.В. обґрунтовує  внесення змін до порівняльної таблиці до законопроекту, підготовленого до другого читання (реєстр. № 3498), яка була розглянута на засіданні цього Комітету 14 червня 2016 року з рекомендацією щодо його схвалення у другому читанні та в цілому як Закону, тим, що після відпрацювання згаданої порівняльної таблиці «22 вересня Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», який врегульовує діяльність іншого колегіального органу державної влади. Оскільки Національна комісія цінних паперів та фондового ринку також є колегіальним органом державної влади, її діяльність має відповідати засадам, які мають бути аналогічними до засад діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Після  тривалих консультацій з ринком, після опрацювання зауважень Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради, з огляду на часткове врахування положень вказаного Закону про НКРЕКП, відпрацювавши  спільно з юридичними радниками Європейського банку реконструкції та розвитку їх зауваження, а також чіткіше формулюючи низку положень раніше підготовленої редакції законопроекту, робочою групою Комітету на чолі із заступником Голови Комітету народним депутатом України Демчаком Р.Є. був напрацьований суттєво змінений текст законопроекту». 

Ці зміни були запропоновані членам Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності на засіданні Комітету  5 жовтня 2016 року у вигляді  нової порівняльної таблиці до другого читання з метою заміни нею порівняльної таблиці до законопроекту, яка була подана до Верховної Ради України 7 липня 2016 року.

Водночас, як вбачається із стенограми засідання Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності від 5 жовтня 2016 року, розміщеної на офіційному веб-сайті Комітету, було прийнято рішення підготувати  додаткову порівняльну таблицю і розглянути її на наступному засіданні Комітету.

18 жовтня 2016 року  відбулось засідання Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності, на якому було запропоновано розглянути зміни до порівняльної таблиці законопроекту, підготовленого до другого читання, які були оформлені як додаткова порівняльна таблиця. Як вбачається із копії рішення Комітету «Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498), на цьому засіданні Комітету було прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти у другому читанні та в цілому проект Закону (реєстр. № 3498) з урахуванням зазначених позицій щодо поправок основної порівняльної таблиці та положень додаткової таблиці до даного законопроекту.

Отже, Комітет з питань  фінансової політики і банківської діяльності двічі приймав рішення «рекомендувати Верховній Раді України прийняти у другому читанні та в цілому» законопроект (реєстр. № 3498)  – на засіданнях  14  червня та 18 жовтня  2016 року.

Крім того, на засіданні зазначеного Комітету 18 жовтня 2016 року,  було привернуто увагу членів цього Комітету, що відповідно до частини четвертої статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», «комітет має право переглянути своє рішення, навіть закріплене документально» (зі стенограми засідання Комітету від 18 жовтня 2016 року).

Водночас, Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України зазначає, що частиною п’ятою вищезазначеної статті встановлено, що прийняті комітетом акти можуть бути переглянуті, якщо за це проголосує більшість від затвердженого Верховною Радою України складу членів комітету.

Таким чином, Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності на засіданні 18 жовтня 2016 року  спочатку повинен був переглянути прийняте  ним рішення  від 14 червня 2016 року «рекомендувати Верховній Раді України прийняти у другому читанні та в цілому» законопроект (реєстр. № 3498) і проголосувати за цей перегляд більшістю від затвердженого Верховною Радою України складу комітету і сформувати нову порівняльну таблицю, а потім -  ухвалити нове рішення.

Натомість, у листі Голови Комітету з питань  фінансової політики і банківської діяльності Рибалки С.В. двічі зазначено про те, що «правозастосування Регламенту Верховної Ради України та Закону України «Про комітети Верховної Ради України» не належить до предметів відання Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності».

Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України щодо аналізу змісту пропозицій і поправок, внесених до додаткової порівняльної таблиці, яка була розглянута на засіданні Комітету з питань  фінансової політики і банківської діяльності 18 жовтня 2016 року, та пропозицій і поправок до порівняльної таблиці до законопроекту, який було розглянуто на засіданні Комітету 14 червня 2016 року, зазначив, що наразі не зрозумілим є те, якою є остаточна редакція порівняльної таблиці до законопроекту (реєстр.  № 3498), підготовленого до другого читання, розміщеної на офіційному веб-сайті Верховної Ради України. Адже на цьому сайті розміщена порівняльна таблиця до законопроекту від  7 липня 2016 року, до якої поправки, прийняті на засіданні Комітету 18 жовтня 2016 року, не внесені.

Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України звернув увагу на те, що як вже зазначалось вище, згідно з положеннями статті 118 Регламенту Верховної Ради України, законопроект, підготовлений до другого читання, подається у вигляді порівняльної таблиці.  Якщо з тих чи інших причин не всі пропозиції, поправки включені до порівняльної таблиці, головним комітетом готується і подається додаткова порівняльна таблиця.

Отже, остаточна редакція порівняльної таблиці до законопроекту  має відображати  відповідну редакцію всіх поправок і пропозицій згідно з рішеннями Комітету. Крім того, додаткова порівняльна таблиця має бути зазначена як така, а не як «Порівняльна таблиця до другого читання (зі змінами)».

Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України вважає за необхідне звернути увагу Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності на те, що при  підготовці законопроекту  до другого читання необхідно дотримуватись положень статей 116 – 118 Регламенту Верховної Ради України, а саме:

-  пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, рішень), який прийнятий Верховною Радою України за основу. Такі пропозиції та поправки вносяться в 14-денний строк після дня прийняття законопроекту за основу. До повторного другого читання законопроекту  пропозиції та поправки вносяться в 10-денний строк після дня попереднього другого читання і лише до тих статей, їх частин, пунктів, речень законопроекту, що не були прийняті в другому читанні  (частина перша статті 116 Регламенту Верховної Ради України);

-  законопроект, підготовлений до другого чи повторного другого читання, має бути завізований  головою головного комітету, керівником секретаріату цього комітету, керівниками юридичного і редакційного підрозділів Апарату Верховної Ради України. Якщо законопроект завізований із зауваженнями, вони додаються до супровідних документів, які надаються народним депутатам України разом із законопроектом (частина друга статті 117 Регламенту Верховної Ради України);

-  законопроект, підготовлений до другого читання, подається у вигляді порівняльної таблиці, яка має містити:

1)  текст законопроекту, прийнятого за основу;

2) усі внесені та не відкликані пропозиції (можливо, із стислим обгрунтуванням), поправки, що мають суцільну нумерацію і розміщуються на рівні з відповідними статтями законопроекту, із зазначенням ініціаторів їх внесення – суб’єктів права законодавчої ініціативи;

3) висновок головного комітету щодо внесених пропозицій, поправок;

4) остаточну редакцію статей законопроекту, що пропонуються головним комітетом для прийняття в другому читанні.

Якщо з тих чи інших причин не всі пропозиції, поправки включені до порівняльної таблиці, головним комітетом готується і подається додаткова порівняльна таблиця (частини перша, друга статті 118 Регламенту Верховної Ради України).

Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України привернув увагу до того, що у листі Голови Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності Рибалки С.В. зазначено, що «ситуація, яка склалась навколо опрацювання даного законопроекту, є унікальною та, можливо, не має прецедентів, тому, можливо, потребує застосування певних відхилень (ad hoc) від процедур, передбачених Регламентом».

Принагідно Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України інформує, що відповідно до положень частини третьої  статті 50 Регламенту Верховної Ради України, з питань законодавчої процедури прийняття рішення про одноразове відхилення (ad hoc) від процедур, передбачених Регламентом Верховної Ради України, допускається лише щодо перенесення розгляду законопроектів, продовження чи скорочення строків внесення альтернативних законопроектів, пропозицій та поправок до законопроектів, скорочення строків надання законопроектів народним депутатам України та строків розгляду законопроектів у комітетах (частина третя статті 101, частина друга статті 109, частина друга статті 116 Регламенту Верховної Ради України).

Виходячи із викладеного, Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України дійшов висновку, що при підготовці Комітетом з питань фінансової політики і банківської проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів» (реєстр. № 3498), підготовленого до другого читання, не дотримано вимоги частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України та  частини четвертої статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України».

Враховуючи вищевикладене, Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України вважає за необхідне рекомендувати комітетам Верховної Ради України при підготовці законопроектів до другого читання дотримуватись вимог Регламенту Верховної Раді  України щодо строків подання пропозицій і поправок до законопроекту, який готується до другого читання, змісту порівняльної таблиці, а також підготовки і подання додаткової порівняльної таблиці, у разі, якщо з тих чи інших причин не всі пропозиції, поправки включені до основної порівняльної таблиці (частина перша статті 116, частини перша, друга  статті 119).

Крім того, необхідно дотримуватись положень частини п’ятої статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», згідно з якою прийняті комітетом акти можуть бути переглянуті, якщо за це проголосує більшість від затвердженого Верховною Радою України складу членів комітету, адже, непоодинокі випадки, коли комітетами до змісту порівняльної таблиці законопроекту, підготовленого до другого читання, вносяться суттєві зміни, які декілька раз розглядаються та приймаються на засіданнях комітету,  не змінюючи попередні рішення комітету та не проголосувавши за них.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                       П.В.ПИНЗЕНИК

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Рішення Комітету”

18 березня 2024 10:40
22 лютого 2024 09:56
22 січня 2024 11:37
22 січня 2024 11:37
08 січня 2024 11:53
08 січня 2024 11:11
08 січня 2024 11:08
18 грудня 2023 10:31
06 грудня 2023 11:04
06 грудня 2023 10:58