КОМІТЕТ З ПИТАНЬ РЕГЛАМЕНТУ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ


РІШЕННЯ

  

Про розгляд листа Голови Верховної Ради України Парубія А.В.

від 17 листопада 2016 року № 11/8-267(275804)

 

                                                                                 Протокол № 67

                                                                                 від 7 грудня 2016 року

 

Розглянувши лист Голови Верховної Ради України Парубія А.В.
від 17 листопада 2016 року № 11/8-267 (275804), в якому йдеться про надання рекомендацій щодо подальших дій та недопущення у майбутньому випадків на зразок інциденту, який стався на засіданні
Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України 14 листопада 2016 року між народними депутатами України Бойком Ю.В. – головою депутатської фракції Політичної партії «Опозиційний блок» та Ляшком О.В. – головою депутатської фракції Радикальної Партії Олега Ляшка, в порядку аналізу практики застосування Регламенту Верховної Ради України, керуючись частиною першою статті 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітет в и р і ш и в:

 

1. Інформацію про лист Голови Верховної Ради України Парубія А.В. від 17 листопада 2016 року № 11/8-267 (275804) взяти до відома.

 

2. Рекомендувати Голові Верховної Ради України Парубію А.В. ініціювати ухвалення Погоджувальною радою депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України (далі – Погоджувальна рада) внутрішнього порядку проведення засідань Погоджувальної ради, яким визначити, зокрема, тривалість проведення засідання, порядок та черговість надання слова, тривалість виступу, відповідність виступу тим питанням, вирішення та ухвалення яких покладаються на Погоджувальну раду, а також порядок вжиття заходів у разі неетичної поведінки учасників засідань Погоджувальної ради.

 

3. Інформацію та рішення Комітету надіслати Голові Верховної Ради України Парубію А.В. та довести до відома голів депутатських фракцій (депутатських груп).

 

Перший заступник

голови Комітету                                                         П.В.ПИНЗЕНИК

 

 

ІНФОРМАЦІЯ

 

Про лист Голови Верховної Ради України Парубія А.В.

від 17 листопада 2016 року № 11/8-267(275804)

 

На засіданні Комітету 7 грудня 2016 року (протокол № 67) розглянуто лист Голови Верховної Ради України Парубія А.В. (від 17.11.2016 № 11/8-267(275804), в якому йдеться, що на засіданні Погоджувальної ради 14 листопада ц.р. стався інцидент за участю голів депутатських фракцій Бойка Ю.В. та Ляшка О.В., та висловлено прохання розглянути зазначені події і надати рекомендації щодо подальших дій для недопущення подібних випадків у майбутньому. До листа також додається витяг зі стенограми засідання Погоджувальної ради, в якій йдеться, зокрема, про доручення Комітету «цю ситуацію розібрати» і надати рекомендації Голові Верховної Ради України, як діяти парламенту в подібній ситуації, оскільки Регламентом Верховної Ради України «передбачені різні форми покарань за подібну поведінку».

Відповідно до положень статті 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, здійснюють аналіз практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами Конституції та законів України, аналіз відповідності закону прийнятих ними підзаконних нормативно-правових актів, своєчасності їх прийняття. За наслідками такого аналізу комітет вносить державним органам, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам рекомендації щодо приведення у відповідність із законом підзаконного нормативно-правового акта. Такі рекомендації підлягають обов'язковому розгляду державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями.

У контексті порушуваних у листі Голови Верховної Ради України Парубія А.В. та у витягу із стенограми засідання Погоджувальної ради питань, Комітет зазначив таке.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи  зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус комітетів Верховної Ради України, їх функції та організаційні основи діяльності встановлено Конституцією України, Законом України «Про комітети Верховної Ради України», а предмети відання комітетів визначено Постановою Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» №22-VIІІ від 04.12.2014.

Відповідно до предмета відання Комітету зазначаємо, що Погоджувальна рада згідно зі  статтею 73 Регламенту Верховної Ради України створюється як консультативно-дорадчий орган для попередньої підготовки і розгляду організаційних питань роботи Верховної Ради України (частина перша).

Частиною другою вказаної статті визначено перелік посадових осіб, що входять до складу Погоджувальної ради: Голова Верховної Ради України, Перший заступник і заступник Голови Верховної Ради України, голови депутатських фракцій (голови депутатських груп) з правом ухвального голосу та голови комітетів з правом дорадчого голосу. У разі відсутності голови депутатської фракції (голови депутатської групи) чи голови комітету за їх дорученням у засіданні Погоджувальної ради бере участь відповідно заступник голови депутатської фракції (заступник голови депутатської групи), перший заступник (заступник) голови комітету з правом відповідно ухвального чи дорадчого голосу.

Порядок та особливості проведення засідань Погоджувальної ради, фіксування результатів обговорення та прийняттях рішень на таких засіданнях, розгляд та ухвалення пропозицій на засіданнях Погоджувальної ради у загальних рисах унормовано положеннями статті 73 Регламенту Верховної Ради України, які, зокрема, передбачають проведення роботи Погоджувальної ради у формі засідань (як правило, в понеділок тижня пленарних засідань), які є правомочними за умови присутності на засіданні не менше половини складу Погоджувальної ради з правом ухвального голосу; ухвалення пропозицій Погоджувальної ради такою кількістю голосів членів Погоджувальної ради з правом ухвального голосу, яка у сумарному підрахунку голосів членів відповідних депутатських фракцій (депутатських груп) є достатньою для прийняття позитивного рішення при голосуванні питання у залі засідань.

Отже, Погоджувальна рада за своїм персональним складом покликана
забезпечувати колегіальність обговорення порушених питань, бути інструментом
вироблення й узгодження між різними депутатськими фракціями і депутатськими
групами
оптимальних парламентських рішень, які згодом мають втілюватися у
відповідних правових актах, і тому вважаємо, що інцидент, який мав місце на
засіданні Погоджувальної ради 14 листопада ц.р. є наслідком недосконалої організації
засідань Погоджувальної ради та неузгодженої її роботи.
Часто питання, які порушуються та обговорюються на засіданнях Погоджувальної
ради, не узгоджуються з її повноваженнями. Це є предметом численних дискусій.
Зокрема, у доповіді та дорожній карті щодо внутрішньої реформи та підвищення
інституційної спроможності Верховної Ради України, підготовлених Місією Європейського
парламенту, що стали основою для Рекомендацій
щодо внутрішньої реформи та
підвищення інституційної спроможності, прийнятих відповідною Постановою
Верховною
Радою України (№ 1035-VІІІ від 17.03.2016), зазначалось: «Н
а практиці, засідання
Погоджувальної ради є заполітизованим заходом, протягом якого провідні представники
політичних фракцій виступають з промовами щодо актуальних питань. Обговорення
парламентського порядку денного зазвичай відходить на другий план». Саме тому
пунктом 11 додатку до зазначеної вище
Постанови передбачено, що підхід до організації
роботи Погоджувальної ради повинен бути переглянутий.

Крім того, голови депутатських фракцій (депутатських груп), які входять до складу Погоджувальної ради з правом ухвального голосу, від різних політичних сил, представлених у Верховній Раді України, наголошували на необхідності обов’язкової регламентації таких засідань, яка полягала б у визначенні тривалості їх проведення, порядку та черговості надання слова, тривалості виступу, відповідності виступу тим питанням, вирішення та ухвалення яких покладаються відповідно до частини чотирнадцятої статті 73 Регламенту Верховної Ради України на Погоджувальну раду. Одну із спроб встановити певний регламент засідання Погоджувальної ради, було запропоновано, зокрема, на такому засіданні 12 січня 2015 року, де головуючий на засіданні Погоджувальної ради повідомив присутніх про те, що з наступного засідання Погоджувальної ради буде введений регламент, «ми будемо працювати 1 годину 15 хвилин». Тривалість виступів на засіданнях Погоджувальної ради, згідно з запропонованим регламентом, для керівників фракцій – до 3 хвилин, для керівників комітетів – по 1 хвилині, для  виступів народних депутатів України  тривалості часу  не зазначено.

Проте, з того часу жодних спроб унормувати порядок проведення засідань Погоджувальної ради шляхом ухвалення відповідного рішення головами депутатських фракцій (депутатських груп) не було.

Стосовно дотримання дисципліни та норм етики на засіданнях Погоджувальної ради учасниками засідань, то Комітет дотримується тієї позиції, що народний депутат України у своїй діяльності повинен дотримуватися загальновизнаних норм моралі; завжди зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших народних депутатів України, службових та посадових осіб і громадян; утримуватись від дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу (стаття 8 Закону України «Про статус народного депутата України»).

Враховуючи зазначене, зважаючи на особливості функціонування у Верховній Раді
України Погоджувальної ради як консультативно-дорадчого органу, для забезпечення
обговорення і вирішення Погоджувальною радою віднесених до її відання питань, що
стосуються організації діяльності Верховної Ради України, на колегіальний характер
роботи Погоджувальної ради, а також те, що відповідно до пункту 9 частини першої
статті 78, частини третьої статті 73 Регламенту Верховної Ради України до повноважень
Голови Верховної Ради України належить ведення засідань Погоджувальної ради,
Комітет прийняв рішення рекомендувати Голові Верховної Ради України Парубію А.В.
ініціювати ухвалення Погоджувальною радою депутатських фракцій (депутатських груп)
у Верховній Раді України внутрішнього порядку проведення засідань Погоджувальної
ради, яким визначити, зокрема, тривалість проведення засідання, порядок та черговість
надання слова, тривалість виступу, відповідність виступу тим питанням, вирішення та
ухвалення яких покладаються на Погоджувальну раду
, а також порядок вжиття заходів
у разі неетичної поведінки учасників засідань Погоджувальної ради.
 
 

Перший заступник

голови Комітету                                                        П.В.ПИНЗЕНИК

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Рішення Комітету”

22 квітня 2024 11:47
18 березня 2024 10:40
22 лютого 2024 09:56
22 січня 2024 11:37
22 січня 2024 11:37
08 січня 2024 11:53
08 січня 2024 11:11
08 січня 2024 11:08
18 грудня 2023 10:31
06 грудня 2023 11:04